لیر دوباره در مدار سقوط قرار گرفت

لیر دوباره در مدار سقوط قرار گرفت

ارزش لیر امروز در بحبوحه نگرانی سرمایه گذاران در مورد سیاست پولی ترکیه تقریبا 8 درصد در برابر دلار سقوط کرد؛ در این بین اما در هفته گذشته پس از میلیاردها دلار مداخله در بازار با حمایت دولت، ارزش این ارز بیش از 50 درصد افزایش یافت.

خبرآنلاین: ارزش لیر امروز در بحبوحه نگرانی سرمایه گذاران در مورد سیاست پولی ترکیه تقریبا 8 درصد در برابر دلار سقوط کرد؛ در این بین اما در هفته گذشته پس از میلیاردها دلار مداخله در بازار با حمایت دولت، ارزش این ارز بیش از 50 درصد افزایش یافت.

 لیر هفته گذشته با اقدام دولت برای پوشش زیان سهامداران در برخی سپرده ها تقویت شد؛ روز دوشنبه ريیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد درصورت بیشتر شدن ریزش ارزش لیر از نرخ بهره این کشور، دولت زیان سپرده‌گذاران به لیر را جبران می‌کند.

به گفته کارشناسان مقاومت اصلی نرخ ارز در 11.45 و 12.0 با سطوح حمایتی 10.57 و 10.25 است و گفتنی است که رالی هفته گذشته، پول ترکیه را به سطح اواسط نوامبر بازگرداند.

ارزش لیر دوشنبه گذشته، پس از یک ماه کاهش به دلیل ترس از تورم ناشی از کاهش متوالی نرخ بهره توسط ريیس جمهور طیب اردوغان، به پایین ترین سطح تاریخی خود یعنی 18.4 در هر دلار سقوط کرد و در سطوح فعلی، ارز همچنان 35 درصد ضعیف تر از پایان سال گذشته است.

اردوغان اواخر دوشنبه گذشته از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه داری و بانک مرکزی زیان سپرده های تبدیل شده لیر در برابر ارزهای خارجی را جبران می کنند، که جرقه ای را برای بزرگ ترین افزایش روزانه لیر ایجاد کرد.

بر اساس داده‌های رسمی ترک‌ها در روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته مقدار زیادی دلار نفروختند و در همین حال، بر اساس محاسبات معامله گران، مداخلات دولت در هفته گذشته بیش از 8 میلیارد دلار برای بانک مرکزی هزینه داشته است.

بر اساس داده ها، بانک مرکزی 1.35 میلیارد دلار مداخله مستقیم در بازار ارز در 2 تا 3 دسامبر کرده است که برای حمایت از لیری بوده است که در حوالی 13.5 در هر دلار بوده است.

اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی AHaber گفت که ترک ها به پول محلی اعتماد کردند و پس از اعلام طرح ضد دلاری، سپرده ها 23.8 میلیارد لیر افزایش یافتند.

بانک مرکزی تحت فشار اردوغان، علیرغم افزایش تورم به بیش از 21 درصد، از سپتامبر تا کنون نرخ بهره خود را 500 واحد کاهش داده است و به 14 درصد رسانده است. اقتصاددانان پیش بینی می کنند که افزایش قیمت ها در سال آینده تا حدودی به دلیل کاهش ارزش لیر از 30 درصد فراتر رود.

گفتنی است که شاخص اصلی سهام BIST 100 (.XU100) در استانبول صبح دوشنبه 2.6 درصد افزایش یافت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد