تلاش برای رفع موانع در بخش حمل‌ونقل با جمهوری آذربایجان

تلاش برای رفع موانع در بخش حمل‌ونقل با جمهوری آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش‌ها برای رفع موانع حمل‌و نقلی و اقتصادی بین دو کشور گفت: موضوع اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی و تسهیل روابط حمل‌و نقلی بین دو کشور بررسی می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با «شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان گفت: ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات زیادی با یکدیگر دارند و یک خانواده تلقی می‌شوند.

وی با ابراز امیدواری برای رفع موانع دو کشور با توجه به رایزنی‌های مختلف مقامات آذربایجان به ایران ادامه داد: یکی از دستورکار‌های مهم این دیدار‌ها حل مسايل بین دو کشور است.

قاسمی با بیان اینکه موضوعات زیادی وجود دارد که حل آنها منجر به تقویت روزافزون روابط دو کشور می‌شود، ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان درباره احداث پل مرزی بر روی رود آستاراچای، پروژه ریلی رشت- آستارا به عنوان کریدور ریلی بسیار مهم برای دو کشور و فعال شدن قطار مسافری نخجوان به مشهد مذاکره خواهند داشت.

وی بیان کرد: دوستان آذربایجانی ما در آستارای ایران برای احداث ترمینال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده که قرار است در این مذاکرات در خصوص تکمیل ترمینال صحبت کنیم. همچنین نشستی را هم در آستارای آذربایجان برگزار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مذاکرات ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص موضوعات حمل‌و نقلی در آستارای آذربایجان و قبل از برگزاری اجلاس مشترک دو کشور برگزار و همکاری‌های حمل‌و نقلی و جاده‌ای و ترانزیتی بین دو کشور تسهیل خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه مشکلاتی در بحث حمل و نقل وجود دارد، گفت: از جمله این مشکلات، مسيله اخذ عوارض و هزینه صادرات ایران است که در جلسه خصوصی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت تا وضعیت حمل و نقل بین ایران و جمهوری آذربایجان به شرایط قبل بازگردد.

وی با بیان اینکه ایران به آذربایجان خودرو به صورت CKD صادر می‌کند، گفت: سال گذشته 400 دستگاه خودرو صادر کردیم و امسال به یک هزار و 400 دستگاه افزایش یافته است. همچنین با فعال شدن تولید مشترک خودرویی بین ایران و آذربایجان، می‌توانیم امکان صادرات محصولات مشترک را به سایر کشور‌ها داشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: در گذشته روابط تجاری ایران و آذربایجان بیشتر بود و ایران در پروژه‌های مشترک راه و شهرسازی با آذربایجان همکاری داشت.

وی تاکید کرد: به دنبال ایجاد یک سقف مشخص تجارت بین دو کشور هستیم تا قبل از برگزاری اجلاس مشترک به امضای دو کشور برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان برادارانه است و خواهد بود و این سفر نشانگر این موضوع است.

دستور کار باکو، توسعه روابط با تهران است

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان که عصر امروز به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عنوان ريیس مشترک کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شد، گفت: اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی دو کشور بسیار زیاد است و دستور کار جمهوری آذربایجان توسعه روابط با ایران است.

وی افزود: امروز دیدارهایی با مقامات ارشد ایرانی از جمله وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم که یکسری از دستورکارها در آن بررسی شد. همزمان بخشی از هیيت اعزامی از آذربایجان به ایران در دیگر وزارتخانه‌ها در حال مذاکره هستند.

مصطفی یف گفت: برای همکاری دو کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. امروز ما این ظرفیت‌ها و امکانات را بررسی می‌کنیم.

معاون نخست وزیر آذربایجان ادامه داد: به عنوان روسای کمیسیون اقتصادی دو کشور روابط تنگاتنگی با یکدیگر داریم و از این به بعد ملاقات‌های متعددی با ريیس ایرانی این کمیسیون برگزار خواهیم کرد.

مصطفی یف از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در باکو خبر داد و گفت: نشست بعدی این کمیسیون در باکو برگزار می‌شود و سفر ما با مذاکرات پرثمر ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور کل حوزه‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد، افزود: در زمینه افزایش روابط تجاری می‌توانیم مذاکره داشته باشیم. در حوزه نیرو و انرژی هم پروژه‌های متعددی داریم که در حال انجام است.

مصطفی یف یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی ایران به صادرات و تولید مشترک خودرو در آذربایجان اشاره کرد اما من می‌گویم در زمینه تولید قطعات خودرو هم می‌توانیم با ایران همکاری کنیم.

وی بیان کرد: واردات ماشین آلات کشاورزی از ایران می‌تواند مورد مذاکره واقع شود. موافق همکاری با ایران در همه بخش‌های اقتصادی هستیم.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد