صادرات نفت ایران امسال شروع می‌شود؟

صادرات نفت ایران امسال شروع می‌شود؟

ایران پس از برداشته‌ شدن تحریم‌های آمریکا 69 میلیون بشکه نفت روی نفتکش‌ها دارد که آماده صادرات است. با این حال هنوز هم اخبار ضد و نقیضی درباره احیای برجام هنوز به گوش می‌رسد و وضعیت صادرات نفت نامشخص است. محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در این زمینه می‌گوید نباید صادرات را محدود به یک کشور کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت در بازار جهان تحت تاثیر افزایش تقاضا رو به صعود است و حالا بهای هر بشکه نفت اوپک به 68 دلار و 53 سنت رسیده است. بازار جهانی نفت این روزها و به دنبال گسترش واکسیناسیون کرونا، در انتظار عادی شدن اقتصاد جهان است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کسری بودجه کشورهای نفتی و کورس آنها برای افزایش عرضه نفت، نگرانی‌هایی را برای کاهش دوباره قیمت افزایش داده است. نگرانی‌هایی که اوپک تلاش کرده تا با پایبندی اعضای خود به سقف تولید، کمرنگ‌تر کند.

در این میان ایران همچنان عضو غايب بازار جهانی نفت است و چشم‌انداز اوپک آن است که ایران به سرعت به بازار جهانی نفت برنمی‌گردد. تحلیلگران شرکت RBC کپیتال‌مارکتس در یادداشتی نوشتند که به نظر نمی رسد بازگشت نفت ایران موضوع فوری برای بازار نفت باشد. بر اساس گزارش رویترز، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرد: انتظار ندارد عرضه بالاتر نفت از سوی ایران باعث ایجاد مشکل شود.

این در شرایطی است که دور پنجم مذاکرات ایران و 1+5 در وین شروع شده و مجلس برای آژانس جهانی اتمی فرصتی یک ماهه قايل شده است. فرصتی که با پایان دولت روحانی و انتخابات دولت سیزدهم هم‌زمان است.

مذاکره‌کنندگان همچنان خبر تازه‌ای از وضعیت توافق هسته‌ای منتشر نکرده‌اند و مشخص نیست که در این زمان کوتاه گفتگوهای وین به چه نتیجه‌ای می‌رسد و به نظر می‌رسد که در این وضعیت مبهم مشتریان سنتی نفت ایران قراردادهای خرید خود را با سایر کشورهای تولیدکننده نفت تمدید کرده‌اند.

از طرفی به نظر می‌رسد که حتی اگر گفتگوهای احیای برجام امسال به نتیجه برسد ایران نتواند به سرعت مشتریان خود را به بازارش برگرداند و این موضوع چند ماه زمان ببرد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: مشتریان سنتی ما اکنون به سایر صادرکنندگان رجوع کرده‌اند و واردات خود را از کشورهای دیگر انجام می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: مصرف انرژی این کشورها بالاست و ترجیح آن‌ها این است که نفت خود را از منابع متعدد تامین کنند که اگر برای یکی از منابع مشکلی پیش آمد گرفتار مساله‌ای نشوند.

همزمان با روی آوردن مشتریان سنتی نفت ایران به منابع دیگر، چین هم که یکی از مشتریان بزرگ ما بوده است، مقدار زیادی نفت خریده و دپو کرده است.

خطیبی می‌گوید: تقاضا و نیاز چین هر ساله افزایش پیدا می‌کند اما ما هم باید تا حد توان مشتریان‌مان را متنوع کنیم تا اگر کشوری تصمیم گرفت نفت کمتری بخرد یا اصلا نخرد، جبران کنیم و متضرر نشویم که البته با وضعیت فعلی تحریم به نظر می‌رسد این موضوع بسیار دشوار باشد.

البته ایران هم مزیت‌هایی برای حفظ بازار نفتی خود دارد. نماینده سابق اوپک یادآوری می‌کند: ایران در منطقه خلیج فارس، یکی از امن‌ترین منابع تامین نفت است. به هرحال ایران به هر تعهد نفتی داشته‌، عمل کرده است و منبع امنی است. ایران همیشه سعی کرده تعهدات خود را به عنوان یک کشور صادرکنند انجام دهد و تا برای کشور واردکننده پیش نیاید. ما سابقه خوبی در این زمینه داریم.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش زمان بازگشت ایران به بازار نفت را مطالعه کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد