به گزارش نبض بورس، بر اساس میانگین قیمت خودروها در سایت دیوار، قیمت خودروهای پر متقاضی در روز جاری به شرح زیر بود:
خودروهای شرکت سایپا:قیمت پراید 111 مدل 1399: 203 میلیون تومان
قیمت پراید 131 مدل 1399: 183 میلیون تومان
قیمت تیبا صندوق دار مدل 1401: 193 میلیون تومان
قیمت تیبا هاچ بک مدل 1401: 203 میلیون تومان
قیمت کوییک دندهای مدل 1401: 213.5 میلیون تومان
قیمت ساینا دندهای 1401: 214.5 میلیون تومان
قیمت شاهین مدل 1401: 384 میلیون تومان
خودروهای شرکت ایران خودرو:قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 1401: 305 میلیون تومان
قیمت تارا دندهای مدل 1401: 460 میلیون تومان
قیمت سمند LX ساده مدل 1401: 305.5 میلیون تومان
قیمت رانا پلاس مدل 1401: 295 میلیون تومان
قیمت دنا پلاس تیپ 1 دندهای مدل 1401: 447 میلیون تومان
قیمت دنا معمولی تیپ 1 مدل 1401: 403 میلیون تومان
قیمت پژو پارس مدل 1401: 313 میلیون تومان
قیمت پژو پارس دو گانه سوز مدل 1401: 376.5 میلیون تومان
قیمت پژو 207 i پانومارا دندهای مدل 1401: 407 میلیون تومان
قیمت پژو 207 i دندهای مدل 1401: 396 میلیون تومان
قیمت سورن پلاس مدل 1400: 348 میلیون تومان
بررسی ها نشان می دهد که قیمت خودرو در چند روز اخیر کاهشی بوده است و چند عامل در این ریزش قیمت ها موثر می باشد. قبل از اشاره به این عوامل باید گفت که میزان عرضه در این کاهش تقریبا بی تاثیر بوده است چرا که بررسی ها حکایت از افت تولید دارد تا رشد آن! بنابراین عوامل مهم در افت قیمت ها در بازار خودرو را می توان این گونه بر شمرد:
اولین عامل رونق در بازارهای موازی است. بازارهای موازی با رشدی که داشته اند سرمایه گذاران را ترغیب کرده اند تا پول های خود را از بازار خودرو به سمت بازارهای موازی سوق دهند.
دومین عامل افزایش قیمت های به حدی در بازار خودرو بوده است که هم اکنون خریداران توانایی برای خرید خودروها با قیمت های کنونی ندارند و فروشندگان علیرغم کاهش قیمت ها در بازار خودرو باز هم نتوانستند میلی به خرید در خریداران ایجاد کنند و همین عامل موجب رکود معاملات و کاهش قیمت ها در بازار خودرو شده است.
سومین عامل برجام است. چشم بسیاری از خریداران به برجام و مذاکرات است. شاید خریداران منتظرند تا پالس های مثبتی از سوی برجام و مذاکرات دریافت کنند. در صورت رخ دادن این اتفاق قطعا تحریم های خودروسازان برداشته خواهد شد و خود می تواند بر روی قیمت ها در این بازار تاثیرگذار باشد.
چهارمین عامل راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و هم چنین شتاب گرفتن فروش خودرو در بورس کالا است. فاصله قیمت خودرو با کارخانه به قدری زیاد شده است که خریداران ترغیب شده اند که شانس خود را در این سامانه و بورس کالا دنبال کنند چرا که این اختلاف قیمت هم اکنون ارزش صبر و تست کردن شانس برای چندین بار در این قرعه کشی خودرو را دارد.
پنجمین عامل هم آزادسازی واردات خودرو است. در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد قطعا قیمت خودروهای داخلی با افت مواجه خواهند شد.
در مجموع اگر بخواهیم بازار خودرو و قیمت ها در آن را پیش بینی کنیم باید بگوییم که عوامل فوق همه می تواند به صورت مقطعی بر روی بازار خودرو و روند کاهشی قیمت ها تاثیرگذار باشند و آن چیزی که مهمتر است این است که باید عرضه خودرو از مجرای افزایش تولید آن، رشد کند و این رشد هم مداوم باشد. در این صورت می توان به استمرار کاهش قیمت ها در بازار خودرو امیدوار بود.