معاملات حواله حمل کالا در بورس کالا راه اندازی می‌شود

معاملات حواله حمل کالا در بورس کالا راه اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس کالای ایران جزییات تفاهمنامه همکاری بورس کالا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران که به موجب آن، معاملات تیکت حمل و نقل یا همان حواله حمل کالاها در بورس کالا راه اندازی می‌شود را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر؛ حامد سلطانی نژاد امروز در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بورس کالا و راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته برگزار شد، گفت: تفاهمنامه ای که امروز به امضا رسید در حوزه ورود حواله های حمل و نقل به بورس کالای ایران است. در کشورهای پیشرفته، حواله یا تیکت های حمل و نقل در بورس های کالایی مورد معامله قرار می گیرند که با مساعدت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران این معاملات در بورس کالا نیز عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: تولیدکنندگان حوزه های مختلف شامل صنایع فولاد، پتروشیمی و سنگ آهن که در بورس کالای ایران حضور دارند می توانند همزمان با انجام معاملات کالاهایشان، حواله های حمل و نقل را نیز خریداری کنند تا با بهترین قیمت قادر به حمل و نقل کالای خود باشند.

سلطانی نژاد افزود: این زیرساخت شرایطی را فراهم می کند که شرکت های بخش خصوصی هم راغب به سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ریل شوند. از سوی دیگر علاوه بر حضور پر رنگ تولیدکنندگان برای عرضه محصولاتشان در بورس، خریداران هم می توانند از بستر مناقصات بورس کالای ایران برای رسیدن به بهترین و بهینه ترین قیمت حمل و نقل کالای خود بهره مند شوند.

معاملات آتی تیکت‌های حمل و نقل

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: با تشکیل کارگروه مشترک بورس کالا و راه آهن، امیدواریم شرایطی مهیا شود تا علاوه بر معاملات نقد تیکت حمل و نقل، معاملات آتی این حواله ها نیز مشابه مواردی که در بورس ها و اقتصادهای بین المللی رایج است ابتدا بر روی حمل و نقل ریلی و سپس بر روی سایر حوزه های حمل و نقل شکل بگیرد؛ از این طریق فرصتی فراهم شود تا تولیدکنندگان و فعالان بازارهای کالایی بتوانند در مقابل نوسانات قیمت های حمل و نقل پوشش ریسک دهند.

سلطانی نژاد در خاتمه گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی پیشگام عرضه املاک در بورس کالا بوده و اولین معامله املاک در بورس نیز با حمایت این وزارتخانه انجام شده است؛ از این رو تفاهمنامه با شرکت راه آهن نیز فرصت مناسبی برای کمک به توسعه بیشتر صنعت ریلی کشور است و امیدوارم به زودی و در سال 1400 شاهد عملیاتی شدن تفاهمنامه امروز باشیم.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد