چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جزيیات نحوه تولید تجهیزات کمک ناوبری و سامانه های راداری هوایی در داخل کشور را تشریح کرد.

سیاوش امیرمکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره سامانه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: سامانه‌های حوزه عملیات هوانوردی ما به 3 بخش سامانه‌های کمک ناوبری، سامانه‌های ارتباطی و سامانه‌های نظارتی (راداری) تقسیم می‌شود؛ سامانه‌های ارتباطی ما به دلیل توان تولید داخل، این امکان را داریم که تا 90 درصد آن را در داخل تولید کنیم و نگرانی از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: اما در خصوص سامانه‌های کمک ناوبری شامل دستگاه‌های ILSDME، DVRDME و VOR در 4 تا 5 سال گذشته و در فرصت برجام، بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها از خارج خریداری و وارد کشور شد؛ همین افتتاح‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، در آن زمان خریداری و وارد کشور شد و هم اکنون نصب و بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص سامانه‌های نظارتی (راداری) نیز گفت: در این زمینه به خارج از کشور وابستگی داریم؛ شبکه راداری کشور ما با خریدهایی که در ایام برجام انجام شد شامل سامانه‌های راداری کوشک بزم و تنگ‌ریز می‌شود، نصب شده و دو فرودگاه پر ترافیک ما را تحت پوشش دارند؛ رادار کوشک بزم کامل نصب شده و رادار تنگ ریز هم تا اردیبهشت ماه 1401 به بهره برداری می‌رسد.

جزيیات قرارداد ساخت رادار داخلی با دانشگاه صنعتی اصفهان

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای تهیه سامانه‌های راداری سراغ تولید داخل رفته ایم؛ شرکت‌های دانش بنیان و برخی دانشگاه‌ها رادار تولید کرده اند که یکی از آنها دانشگاه صنعتی اصفهان است و قرارداد ساخت رادار پیشرفته MSSR مود S را با این دانشگاه به امضا رسانده ایم. طبق قرارداد باید ظرف حداکثر یک سال آینده دانشگاه صنعتی اصفهان این رادار را به شرکت فرودگاه‌ها تحویل دهد.

امیرمکری یادآور شد: توان داخل برای تولید این سامانه‌ها در بخش‌های نظامی تایید شده است اما استانداردها در بخش کشوری، متفاوت است؛ سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به استانداردهای بین المللی اگر تولیدات راداری داخل را تایید کند، از نظر شرکت فرودگاه‌ها هم قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: با تولید دستگاه برج موبایل در داخل، بیش از 1 میلیون و 200 هزار یورو صرفه جویی ارزی داشتیم؛ البته برای تولید داخل راداری هم تعدادی از قطعات باید از خارج وارد شود تا به سامانه تبدیل شود؛ لذا در تولید انبوه است که محصول می‌تواند اقتصادی شود.

کدام سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی تولید داخل نصب شده اند؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در تمام این زمینه‌ها و سامانه‌ها به دلیل شرایط سختی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، نتوانستیم سامانه‌های جدید وارد کنیم و لذا به سمت استفاده از تولید داخل رفتیم که بخشی از آن به نتیجه رسیده و سامانه DME در حال بهره برداری است، سامانه برج موبایل را تحویل گرفته ایم و سیستم‌های سويیچینگ داخلی هم آزمایش خود را پس داده و به جز فرودگاه‌های بسیار پر ترافیک، در سایر فرودگاه‌ها قابل استفاده است؛ لذا از محل تولیدات داخلی در حال جبران کمبودهایمان هستیم؛ ما تا پیش از این رادارهای خود را عمدتا از فرانسه و اسپانیا خریداری می‌کردیم.

هواپیماهای فلایت چک، دو قلو شدند

وی با بیان اینکه هواپیمای فلایت چک دوم را هم خریداری کرده ایم گفت: در حال انجام کارهای کابل کشی داخلی آن هستیم که به محض اتمام، تجهیزات FIS (سامانه وارسی پروازی فرودگاه‌ها) که پیش از این خریداری شده بود، روی آن نصب می‌شود که به عنوان دومین هواپیمای فلایت چک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یخبندان و کولاک در 24 استان/ هشدار لغزندگی جاده‌ها و احتمال لغو پروازها‌ مالیات‌های تنظیمی ابزار مهم کنترل بازار مسکن برگشت میوه‌های صادراتی ناراحتی ندارد! فوری/ پروازهای مهرآباد متوقف شد پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 دی | بورس از منفی به مثبت می‌رود؟ با این اتفاق پرداخت یارانه جدید قطعی می شود سرانه مصرف شیر 86 لیتر‌/ ثروتمندان 6 برابر بیشتر شیر می‌خورند زلزله در بازار رمزارز/ بیت کوین چقدر قیمت خورد؟ اعتبار؛ جایگزین ضامن در گرفتن وام بانک گردشگری بیش از 1400 میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرد صید فیل ماهی 210 کیلویی توسط صیادان مازندران ساخت 25 مدرسه در مناطق محروم کشور/ تحصیل 3000 دانش آموز در مدارس بانک گردشگری 5 دستور ريیس‌جمهوری به نظام بانکی تولید سالانه 115 هزار تن عسل در کشور قیمت گوشت در 28 دی1400 (فهرست قیمت) کارگران، دستفروشی را ترجیح می‌دهند! دو روز دیگر؛ آخرین مهلت تعیین تکلیف دستگاه های کا... ممنوعیت جدید برای واردات خودرو و موبایل با تیک قیمتی در بورس آشنا شوید قیمت انواع مرغ در 28 دی 1400 بدهی خارجی ایران چقدر است؟ کف نرخ از روی بلیت هواپیما برداشته شد شکسته‌شدن همه رکوردهای منفی در بازار سرمایه/ 94 درصد نمادهای بورس قرمزپوش شدند قیمت دلار بالاتر می‌رود؟ ارز دیجیتال ملی ایران با نام عجیب مجمع "فاراک" 10 ریال تقسیم کرد پرداخت سود "خبازرس" از مرداد سال 1401 "غپاذر" سهامداران را فراخواند برگزاری مجمع "تنوین" با محور نقدینگی املاک شهرداری در بورس عرضه می‌شود این معاون وزیر خواستار کاهش 60 درصدی حقوقش شد! + ... 240 هزار متقاضی چشم انتظار تکمیل مسکن مهر/خط ارتباط پیگیری مشکلات مسکن مهر در وزارت راه ایجاد شود بیش از 50 درصد بار شبکه برق کنترل‎‌پذیر می‌شود آمار جدید بانک مرکزی از وام ‌های بانکی هشدار چین به شهروندان برای باز نکردن مرسولات پستی خارجی درخواست ريیس سازمان بورس از وزارت نفت برای اصلاح فرمول خوراک پتروشیمی‌ها سقوط شدید بیت کوین/ معامله گران نا امید شدند شاخص کل بورس با سر به زمین خورد روند خروج سرمایه از کشور خطرناک است ابعادی دیگر از ماجرای گندم‌های آلوده سازمان هواپیمایی کشوری با تعیین کف قیمت بلیت پرواز مخالف است سازندگان بدون تسهیلات نمی‌توانند وارد عرصه ساخت وساز شوند تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان ایران و عراق امضا شد عقب نشینی بزرگان از رشد آخرین قیمت سکه و طلا در بازار (28 دی) حمایت نماینده سابق مجلس از قشر آسیب‌پذیر اوراق ارزی داخلی برای نخستین بار منتشر می‌شود از ابلاغ مصوبات ده‌گانه حمایتی تا تغییر در فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها افزایش حقوق کارگران در راه است؟ خوش به حال این سهامداران شد