چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده آن تبدیل شدیم؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جزيیات نحوه تولید تجهیزات کمک ناوبری و سامانه های راداری هوایی در داخل کشور را تشریح کرد.

سیاوش امیرمکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره سامانه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: سامانه‌های حوزه عملیات هوانوردی ما به 3 بخش سامانه‌های کمک ناوبری، سامانه‌های ارتباطی و سامانه‌های نظارتی (راداری) تقسیم می‌شود؛ سامانه‌های ارتباطی ما به دلیل توان تولید داخل، این امکان را داریم که تا 90 درصد آن را در داخل تولید کنیم و نگرانی از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: اما در خصوص سامانه‌های کمک ناوبری شامل دستگاه‌های ILSDME، DVRDME و VOR در 4 تا 5 سال گذشته و در فرصت برجام، بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها از خارج خریداری و وارد کشور شد؛ همین افتتاح‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، در آن زمان خریداری و وارد کشور شد و هم اکنون نصب و بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص سامانه‌های نظارتی (راداری) نیز گفت: در این زمینه به خارج از کشور وابستگی داریم؛ شبکه راداری کشور ما با خریدهایی که در ایام برجام انجام شد شامل سامانه‌های راداری کوشک بزم و تنگ‌ریز می‌شود، نصب شده و دو فرودگاه پر ترافیک ما را تحت پوشش دارند؛ رادار کوشک بزم کامل نصب شده و رادار تنگ ریز هم تا اردیبهشت ماه 1401 به بهره برداری می‌رسد.

جزيیات قرارداد ساخت رادار داخلی با دانشگاه صنعتی اصفهان

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای تهیه سامانه‌های راداری سراغ تولید داخل رفته ایم؛ شرکت‌های دانش بنیان و برخی دانشگاه‌ها رادار تولید کرده اند که یکی از آنها دانشگاه صنعتی اصفهان است و قرارداد ساخت رادار پیشرفته MSSR مود S را با این دانشگاه به امضا رسانده ایم. طبق قرارداد باید ظرف حداکثر یک سال آینده دانشگاه صنعتی اصفهان این رادار را به شرکت فرودگاه‌ها تحویل دهد.

امیرمکری یادآور شد: توان داخل برای تولید این سامانه‌ها در بخش‌های نظامی تایید شده است اما استانداردها در بخش کشوری، متفاوت است؛ سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به استانداردهای بین المللی اگر تولیدات راداری داخل را تایید کند، از نظر شرکت فرودگاه‌ها هم قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: با تولید دستگاه برج موبایل در داخل، بیش از 1 میلیون و 200 هزار یورو صرفه جویی ارزی داشتیم؛ البته برای تولید داخل راداری هم تعدادی از قطعات باید از خارج وارد شود تا به سامانه تبدیل شود؛ لذا در تولید انبوه است که محصول می‌تواند اقتصادی شود.

کدام سامانه‌های کنترل ترافیک هوایی تولید داخل نصب شده اند؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در تمام این زمینه‌ها و سامانه‌ها به دلیل شرایط سختی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، نتوانستیم سامانه‌های جدید وارد کنیم و لذا به سمت استفاده از تولید داخل رفتیم که بخشی از آن به نتیجه رسیده و سامانه DME در حال بهره برداری است، سامانه برج موبایل را تحویل گرفته ایم و سیستم‌های سويیچینگ داخلی هم آزمایش خود را پس داده و به جز فرودگاه‌های بسیار پر ترافیک، در سایر فرودگاه‌ها قابل استفاده است؛ لذا از محل تولیدات داخلی در حال جبران کمبودهایمان هستیم؛ ما تا پیش از این رادارهای خود را عمدتا از فرانسه و اسپانیا خریداری می‌کردیم.

هواپیماهای فلایت چک، دو قلو شدند

وی با بیان اینکه هواپیمای فلایت چک دوم را هم خریداری کرده ایم گفت: در حال انجام کارهای کابل کشی داخلی آن هستیم که به محض اتمام، تجهیزات FIS (سامانه وارسی پروازی فرودگاه‌ها) که پیش از این خریداری شده بود، روی آن نصب می‌شود که به عنوان دومین هواپیمای فلایت چک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد