حمایت از واحدهای تولیدی بعد از آزادسازی قیمت ها

حمایت از واحدهای تولیدی بعد از آزادسازی قیمت ها

اخبار این هفته حوزه کشاورزی عمدتا مربوط به طرح مردمی سازی یارانه ها بود و در این میان افزایش تعداد مبتلایان به تب...

اخبار این هفته حوزه کشاورزی عمدتا مربوط به طرح مردمی سازی یارانه ها بود و در این میان افزایش تعداد مبتلایان به تب کریمه و هشدار دامپزشکی در این زمینه از جمله دیگر اخبار مهم حوزه بوده است.

در این زمینه، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای تولیدی و تامین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت‌ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تامین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است.

همچنین معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای قیمت های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را اعلام کرد. براین اساس قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت 11 هزار و 300 تومان و کنجاله سویا 16 هزار و 300 تومان اعلام شد.

گفته می شود دلیل کاهش 700 تومانی قیمت نهاده های دامی در سامانه بازارگاه احتساب کرایه حمل و نقل بوده است، در این راستا احمد مقدسی، ريیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره دلیل کاهش 700 تومانی قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه، توضیح داد که قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه اعلام شده و بر این اساس قیمت جو و ذرت هر کیلوگرم 11 هزار و 300 تومان و قیمت کنجاله سویا 16,300 تومان و 700 تومان زیر نرخ مصوب است. دلیل این مساله نیز کرایه حملی است که تولیدکنندگان باید پرداخت کنند.

وی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی، گفت: دولت باید عرضه نهاده‌های دامی را در سامانه بازارگاه با ارز نیما به اندازه کافی انجام دهد و بازار را اشباع کند تا تولید ضربه نخورد.

مقدسی این کار را یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل بازار بعد از حذف ارز ترجیحی خواند و افزود: در شرایط کنونی، سامانه بازارگاه مانند تابلوی بورس است و زمانی که نهاده به اندازه کافی در این سامانه عرضه شود و تولیدکننده بتواند آن را خریداری کند نیازی برای مراجعه به بازار آزاد نیست.

جزيیات نظارت دولت بر بازار کالاهای اساسی

از دیگر اخبار مهم حوزه در هفته جاری، نحوه نظارت دولت بر بازار کالاهای اساسی بعد از حذف ارز 4200 تومانی بود، در این راستا مسعود امرالهی مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره تدابیر این وزارتخانه برای مدیریت بازار کالاهای اساسی و جلوگیری از افزایش دومینووار قیمت‌ها بعد از حذف ارز 4200 تومانی گفت: خوشبختانه در ابتدای طرح مشکل خاصی نداشتیم و بازار نیز تقریبا به تعادل رسیده ضمن اینکه در حوزه دسترسی مردم به کالاها نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حوزه خرده فروشی‌ها و شبکه‌های توزیع مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات نیز به مرور رفع شد.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ملاک ما قیمت‌هایی است که به تصویب سازمان حمایت می‌رسد گفت: نظارت و کنترل‌هایی که توسط بازرسان ما انجام می‌شود بر همین اساس است و تا زمانی که افزایش قیمت یک کالا به تصویب سازمان حمایت نرسیده باشد تخلف محسوب می‌شود و بازرسان ما با آن برخورد می‌کنند.

امرالهی با اشاره به اینکه تمام شبکه تامین، تولید و توزیع کالاهای اساسی تحت نظارت دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: بازرسان وزارت صمت، اصناف، بسیج و گشت تعزیرات نیز در این حوزه با ما همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بازرسی‌ها هر روز انجام می‌شود ادامه داد: این بازرسی‌ها هم به صورت نوبه‌ای و هم به صورت شکایت محور انجام می‌شود.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: اگر مردم با هرگونه گران فروشی در حوزه کالاهای اساسی مواجه شدند می‌توانند آن را به سامانه 124 گزارش دهند و بازرسین ما در اولین فرصت این مسيله را بررسی می‌کنند و در صورت محرز شدن تخلف، پرونده واحد مذکور به تعزیرات ارسال می‌شود.

افزایش تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو

از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری، افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو بود که در این راستا سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 5 نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که متاسفانه 1 نفر فوت شده است. 1 نفر نیز به این بیماری مشکوک است.

براین اساس شرایط پیشگیری و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است ضمن اینکه تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

این سازمان از مردم خواست توصیه‌های سازمان دامپزشکی را در این زمینه جدی بگیرند و تصریح کرد: این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی رو به افزایش نخواهد رفت که به شرح ذیل است.

1- حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی.

2- خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام.

3- خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده.

4- خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز.

5- تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمين و تحت نظارت دامپزشکی.

6- نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت 24 ساعت در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد. (دمای یخچال)

7- روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک).

8- اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته.

9- ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

10- در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علايم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمايید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد