شپنا صعودی می‌شود؟

شپنا صعودی می‌شود؟

شپنا یکی از مهمترین نماد‌های گروه پالایشی محسوب می‌شود. این نماد دارای سهامداران بسیاری است و به تازگی صورت‌های مالی 9 ماهه آن منتشر شده است. در این مطلب به تحلیل بنیادی و تکنیکال شپنا پرداخته ایم.

به گزارش نبض بورس؛ وحید بلالی | شپنا یکی از مهمترین نماد‌های پالایشی است در این گزارش به صورت مختصر وضعیت بنیادی و تکنیکال شپنا را بررسی می‌کنیم:

تحلیل بنیادی شپنا

در صورت های مالی 9 ماهه شپنا درآمد‌های عملیاتی این شرکت به 12383 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه قبل افزایش 107 درصدی دارد، بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی با افزایش 112 درصدی به 1،312،77 میلیارد تومان رسیده است.

حاشیه سود ناخالص این شرکت با کاهش 2 درصدی مواجه شده و به 8 درصد رسیده است، حاشیه سود خالص نیز با کاهش قابل ملاحظه 6 درصدی همراه بوده و از 13 به 7 درصد رسیده است.

نکته امیدوار کننده گزارش شپنا جریان خالص ورود جریان نقد حاصل از فعالیت‌های تامین مالی است که از منفی 364 میلیارد تومان به مثبت 9 میلیارد تومان رسیده است.

خالص جریان نقد نیز با افزایش 259 درصدی همراه بوده و به 4766 میلیارد تومان رسیده است.

تحلیل تکنیکال شپنا

شپنا بیش از 16 ماه است که در محدوده قیمتی 426 تومان تا 796 تومان حرکت می‌کند، طبق تصویر زیر:

 

نکته امیدوار کننده شپنا حجم معاملات بالا و مثبت در 2 ماه اخیر است، اما با توجه به ابهامات زیاد کی بازار خروج پول را در شاخص mfi شاهد هستیم که می‌تواند با یک خبر خوب تغییر جهت ملموسی دهد.

در تصویر زیر با تلفیق کانال چند هفته‌ای نزولی و مقاومت‌ها و حمایت‌های پیوت لاین و سیستم ایچیموکو به نتیجه خوبی رسیدیم:

 



بطق تصویر فوق، در تایم فریم هفتگی، شپنا بیش از 22 هفته در یک کانال نزولی حرکت کرده است، همانطور که گفته شد برآیند ورود پول در 2 ماه گذشته شپنا خوب بوده، اما هیجان‌های بازار در 3 هفته اخیر باعث شده، شپنا نتواند از سد کانال نزولی پرقدرت خود بگذرد، اما در اندیکاتور macd و rsi واگرایی‌های کوچکی دیده می‌شود که باید دید می‌تواند این نماد را پرتقاضا کند یا خیر؟

برای مشخص شدن بیشتر وضعیت شپنا آن را در تایم فریم روزانه بررسی می‌کنیم:

شپنا در تایم فریم روزانه یک کندل سنجاقک ساخته که می‌تواند امیدوار کننده باشد، آخرین قیمت نماد با قیمت پایانی سهم مثبت 2 درصد بالا بوده و سفارشات به سمت بالا جمع شده است، نکته بعدی امیدوارکننده حجم پول مثبت نماد است که می‌توان به آغاز دوباره یک روند صعودی در شپنا امیدوار شد، البته اگر دولتی‌ها و مجلس بگذارند!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد