دولت سیزدهم با تحرک بخش خصوصی می‌تواند وعده‌های مسکنی خود را اجرا کند

دولت سیزدهم با تحرک بخش خصوصی می‌تواند وعده‌های مسکنی خود را اجرا کند

با شروع فعالیت دولت سیزدهم، مردم و فعالان بازار مسکن منتظر انتشار لیست اعضای کابینه اقتصادی آقای ريیسی و ارايه راهکارهایشان برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی هستند. وعده‌ای که تحقق آن با رو‌ش‌های فعلی امکان پذیر نیست.
حمایت از بخش خصوصی، کیلید توسعه بازار مسکن

با شروع فعالیت دولت سیزدهم، مردم و فعالان بازار مسکن منتظر انتشار لیست اعضای کابینه اقتصادی آقای ريیسی و ارايه راهکارهایشان برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی هستند. وعده‌ای که تحقق آن با رو‌ش‌های فعلی امکان پذیر نیست. پس باید سیاست‌های جدیدی اعمال شود تا در این شرایط رکودی بازارمسکن، بتوان راه ساخت‌وساز را هموار کرد و این بخش را روی ریل توسعه انداخت. این امر در مخالفت مجلس با ساخت مسکن توسط دولت جذاب‌تر شده که در صورت توافق، بخش خصوصی موتور محرم توسعه بازار مسکن خواهد شد.

امید فعالان بازار مسکن به برنامه‌های مسکنی دولت سیزدهم

ريیس جمهور منتخب مردم، بار‌ها به طور قاطع به رفع مشکل بازار مسکن اشاره کرده و این مهم را یکی از راهکار‌های خود برای افزایش ازدواج جوانان عنوان کرده است. این وعده جذاب، در مرحله اعلام مسیر و برنامه‌ریزی است و کارشناسان در حال تحلیل روش‌های آن هستند.

خب یکی از مهمترین مشکلات بازار مسکن افزایش شدید قیمت آن است. صعودی که خرید آپارتمان در فرمانیه یا خرید آپارتمان در قیطریه را به رویا تبدیل کرده است. اما به طور حتم هدف دولت، ساماندهی و کمک به اقشاری که در این محله‌ها زندگی می‌کنند نیست و تامین نیاز مسکن خانواده‌های میان درآمدی و کم درآمد جامعه در برنامه‌های دولت سیزدهم خواهد بود.

به این صورت باید به کاهش قیمت و افزایش توان مالی مردم برای خرید آپارتمان 75 متری در تهران فکر کنیم. چراکه این متراژ متوسط و معقول بیشتر خانواده‌های تهرانی است. اما همین خانه نیز در این بازه زمانی بیش از 2 میلیاردتومان قیمت دارد که با در نظر گرفتن میانگین درآمد مردم و کارمندان، مبلغ بسیار زیادی به شمار می‌رود. اما راهکار چیست؟

ثبات قیمتی، نخستین شرط ساماندهی بازار مسکن

در مرحله نخست باید ثبات قیمتی ایجاد شود. به طوری که مطمين باشیم تا 10 سال آینده نرخ مسکن در همین بازه قیمتی بماند تا بتوان برمبنای آن سیاستگذاری کرد. پس از آن فرهنگ تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی باید در دستور کارقرار بگیرد تا دست دلالان سوداگر از این بخش کوتاه شود و اجاره نشینی هم مجددا به خوش نشینی تبدیل شود.

اما این‌ها راهکار‌هایی است تا این بخش را به حالت عادی بازگرداند و بتوان برای توسعه آن برنامه‌ریزی کرد. چراکه تا میزان تورم قیمت مسکن را ندانیم و از نوع فعالیت تمام فعالان این بخش باخبر نشویم، نمیتوانیم برای توسعه آن برنامه ریزی کنیم. اما پس از اینکه این ثبات ایجاد شد، باید با تغییر نگرش در نوع تامین مالی برای خرید و ساخت مسکن بپردازیم. این مهم نیز با استفاده از ابزار‌های نوین که کشور‌های توسعه یاقفته توانسته اند سال‌ها با استفاده از آنها، مردم را صاحب خانه کنند، امکان پذیر است.

ابزار‌ها و روش‌هایی که با همسان سازی آن‌ها با شرایط فعلی کشور، میتواند محرک خوبی برای خروج بازار از رکود و به رونق رسیدن آن باشد. یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بکارگرفته شده در کشور‌های توسعه یافته، لیزینگ بلندمدت مسکن و استفاده از توان بانک‌ها برای این مهم است. البته شرایط باثبات اقتصادی که به بانک‌ها توجیه اقتصادی برای ورود به این بخش را میدهد بسیار مهم است. از سوی دیگر مشخص بودن قیمت مسکن در حال و آینده، لیزینگ را موجه‌تر می‌کند.

شفافیت، نیاز دوم توسعه بازار مسکن

از طرفی رابطه شفاف بین مشاوراملاک، خریدار و فروشنده نیز امری بسیار مهم است. چراکه با وجود واسطه‌های سوداگر، قیمت تمام شده مسکن روند افزایشی داشته و این مهم از کارا بودن ابزار‌های مختلف جلوگیری می‌کند. به زبان ساده اگر خریدار به ارزش واقعی ملک، معامله خود را انجام ندهد، نه لیزینگ، نه تسهیلات، نه روش‌های دیگر تامین مالی نمیتواند مبلغ مازاد بر ارزش ملک را پوشش دهد. چراکه هم در ضمانت نامه‌ها و هم در بازپرداخت‌ها مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

اما این موضوع هم نمی‌تواند روی کاهش قیمت و افزایش تعداد معاملات خرید آپارتمان در قیطریه منجر شود. پس ابزار‌هایی همچون اوراق رهن ثانویه، اوراق مشارکت در ساخت و در کل افزایش فعالیت‌های مسکنی در بازارسرمایه باید در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.

گفتنی است تمام این مباحث به یک پیش نیاز احتیاج دارد که آن شفافیت و اطلاعات کامل و بروز است. همچنین بستری که بتواند ارزش روز قیمت املاک را برآورد کرده و به صورت لحظه‌ای اطلاع دهد نیز واجب است. چرا که تا این عوامل نباشد، ابزار‌ها و روش‌ها فوق کارایی خود را از دست میدهند. البته خوشبختانه در این خصوص مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید وارد بازار شده و مدتهاست این مشکل را حل کرده است. به طوری که با استفاده از هوش مصنوعی، ابزار‌های مختلفی ایجاد کرده تا علاوه بر تسهیل در انجام معاملات ملکی، شفافیت و افزایش اطلاعات ملکی نیز به این بخش اضافه شود.

سامانه کیلید بستری که تمام اقشار جامعه را کمک می‌کند

کیلید این فعالیت‌ها را در بخش‌هایی همچون اطلاعات بازار مسکن، تخمین قیمت ملک به صورت لحظه‌ای و کیلید مگ ارايه میدهد. از سوی دیگر ایجاد فضایی شفاف در معاملات ملکی توانسته مشکلات متعدد وجود سوداگران را رفع کند. همچنین مشاویرن املاک نیز با استفاده از ابزار‌های مختلف کیلید، سبکی نوین و پرکاربرد را در انجام فعالیت‌های خود تجربه میکنند که در نهایت تمام این مباحث به توسعه بخش عرضه املاک در کشور منجر شده است.

به این صورت علاوه بر ابزار‌های مختلف جستجو که مردم و مشاورین املاک را به انجام معامله ملکی هوشمند و راحت مجهز کرده، کیلیدپرو"KiliDpro" تمام فعالیت‌های مشاورین را ساماندهی کرده و برنامه ریزی را برای آن‌ها راحت کرده است تا در نهایت بتوانند فعالیت‌های خود را بیشتر و تاثیرگذارتر کنند.

هوش مصنوعی، انقلابی در بازار مسکن خواهد بود

لازم به ذکر است تمام فعالیت‌های کیلید با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده و از دقت و سرعت بسیاری برخوردار است. به این صورت متقاضیان خرید آپارتمان 75 متری در تهران می‌توانند تمام جزيیات مدنظر خود را در کیلید انتخاب کرده و هوش مصنوعی را برای جستجو در میان انبوهی از فایل‌های متناسب با آن نیاز‌ها به کار بگیرند. اما هوش مصنوعی فقط در این بخش به کار گرفته نشده و بخش اطلاعات بازار مسکن نی با استفاده از این تکنولوژی تمام اطلاعات را از منابع معتبری همچون سامانه "سابا" جمع آوری کرده و پس از پردازش به صورت نمودار منتشر میکند. به این صورت متقاضی خرید آپارتمان در فرمانیه و یا خرید آپارتمان در بلوار فردوس میتواند تمام نوسانات قیمت مسکن در این مناطق را از 8 سال گذشته تاکنون به صورت نمودار مشاهده کند.

مدنظر داشته باشید تمام فعالیت‌های کیلید به رونق معاملات و افزایش آگاهی ملکی منجر میشود که همه این‌ها بازار مسکن را پویا و خرید خانه را راحت‌تر می‌کند. در نتیجه بهتر است تمام طرح‌های توسعه‌ای دولت سیزدهم، با استفاده از اطلاعات کاربردی این سامانه هوشمند برنامه ریزی شود تا مردم بتوانند توسعه تکنولوژی در بازار مسکن کشور را لمس کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد