کابوسی که رنگ واقعیت به خود گرفت

کابوسی که رنگ واقعیت به خود گرفت

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به درس عبرتی که به سوت زن پر حاشیه داده می شود و لاف زنی های خنده دار و...

به گزارش بورس نیوز امروز هم روز بسیار تلخی برای بازار سرمایه بود. روزی که شاخص کل بورس 17 هزار پله دیگر سقوط کرد تا به کانال 1 میلیون و 340 هزار واحدی برسد. نکته اینجاست که برخی نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار از جمله حضرت عالیجناب به‌ حمایت بسیار مهمی رسیده اند که اگر این حمایت شکسته شده و افت کنند، جمع کردن بازار دیگر به این آسانی ها نخواهد بود.

 

کابوسی که رنگ واقعیت به خود گرفت 

یادتان هست در شهریورماه ريیس سابق میرداماد نسبت به تامین مالی پاستور از طریق فشار به بانک ها و صندوق ها و خطر استقراض غیر مستقیم و بسط پایه پولی هشدار داد؟ گویا کابوسی ایشان تعبیر شده و فقط در مهرماه نقدینگی 4 درصد و پایه پولی 2.5 درصد افزایش داشته است. اساتیدی که رشد بازار سرمایه را تورم‌زا می دانستند، این روزها نظری ندارند؟

 

لاف زنی ممنوع 

قطعی گاز این روزها معضلی برای سیمانی ها شده. بعد از آنکه گاز را قطع کردند، فرمان دادند که سیمانی ها با مازوت اقدام به تولید کنند. اما ظاهرا مازوت هم به خاطر مشکلات زیست محیطی محدودیت‌هایی دارد و این روزها، کمتر از 35 درصد کارخانجات سیمانی در حال تولید هستند. باید اشک ریخت به حال کشوری که یکی از بزرگترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد و موقع شعار دادن لاف گندگی میزند، ولی هنوز زمستان نیامده، ماتم بی گازی گرفته و حتی با روش های عهد دقیانوس هم نمی تواند مانع خاموشی کوره‌های تولید شود!

 

پایان نامشخص تراژدی پاستور

کم دغدغه تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق را داشتیم، ريیس سازمان خصوصی سازی هم اعلام کرده باید تا پایان سال 250 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های پاستور در بازار سرمایه عرضه شود که البته هنوز حتی یک ریال این رقم هم محقق نشده است. نکته اینجاست که اگر اهالی پاستور بخواهند از خیر عرضه این دارایی ها در بازار سرمایه بگذرند، جیب خالی شان آخر سالی پر نخواهد شد و باید با یک کسری بودجه سنگین، امسال را به پایان برساند و صد البته که آنچه را که امسال محقق نشده به بودجه سال بعد موکول کنند. اگر هم بخواهند برای تامین مالی روی این بازار حساب دوباره باز کنند که قطعا فعالان بازار سرمایه روی خوش نشان نخواهند داد و مال بد بیخ ریش صاحبش خواهد ماند! باید دید اخر این قضیه دو سر باخت به کجا ختم خواهد شد؟ خدا کند آخر سال از کلاه اساتید مثلا اقتصادخوانده، به همان روش های الهی اکتفا کنند و شعبده دیگری برای خالی کردن جیب مردم در نیاید!

 

درس عبرتی برای سوت زنی 

و کلام آخر اینکه هر چیز در مورد سوت زنی و حمایت از سوت زنان شنیده‌اید، به فراموشی بسپارید که طبق خبرها آخرین سوت زنی که فیش حقوق نجومی برخی مدیران در یکی از پتروشیمی‌های بورسی را افشا کرده بود، در آستانه اخراج شدن قرار دارد. گویا یکی از آقایان ارادت خاصی به یکی از این مدیران نجومی بگیر داشته و یک کرسی مدیریتی خیلی خوب هم برایش در نظر گرفته بود که قبل از اجرای این تصمیم ایشان و اهدای کرسی جدید ریاست به مدیر نجومی بگیر، فیش نجومی عزیزکرده منتشر شده و کلا برنامه انتصاب ایشان به هوا رفته است.‌ حالا هم بالایی ها به شدت اصرار دارند شخص سوت زن را برکنار کنند تا درس عبرتی باشد برای سایرین...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد