خالق اتریوم: ارز‌های دیجیتال در فاز حباب هستند

خالق اتریوم: ارز‌های دیجیتال در فاز حباب هستند

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان ضمن بیان این موضوع که بازار ارزهای دیجیتال حباب است، اعلام کرد که «احتمال» دارد اتریوم جای بیت کوین در صدر فهرست ارزهای دیجیتال را بگیرد.

برترین‌ها: ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان ضمن بیان این موضوع که بازار ارزهای دیجیتال حباب است، اعلام کرد که «احتمال» دارد اتریوم جای بیت کوین در صدر فهرست ارزهای دیجیتال را بگیرد.

به گزارش کوین تلگراف، بوترین در این مصاحبه با اشاره به بحث‌ها پیرامون مصرف بالای انرژی شبکه بیت کوین، گفت که این ارز دیجیتال باید تغییراتی در فناوری خود ایجاد کند. او در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با حباب ارزهای دیجیتال گفت: تا به اینجا سه مورد از این حباب‌های بزرگ ارزهای دیجیتال دیده‌ایم.

به‌گفته بوترین، هم این احتمال وجود دارد که این حباب تمام شده باشد و هم می‌توان گفت که ماه‌ها با آن فاصله داریم.

او در مورد اینکه آیا سقوط قیمت بیت کوین به زیر 30,000 دلار نشانه ترکیدن حباب بود یا نه اظهار نظری نکرد، اما گفت: همیشه این طور است که حباب‌ها زمانی می‌ترکند که برخی از اتفاقات به‌وضوح نشان می‌دهند فناوری‌ای که منتظرش هستیم هنوز به چیزی که باید نرسیده است.

اظهارنظر ایلان ماسک در مورد نگرانی‌ها بابت مصرف انرژی بالای بیت کوین، از جمله دلایل کاهش قیمت بیت کوین در روزهای گذشته عنوان شده است. فلیپ گردول (Philip Gradwell)، اقتصاددان ارشد چینالیسیس، می‌گوید سرمایه‌گذاران دانه‌درشت دیگر هم ممکن است نگرانی‌هایی در مورد تاثیرات ارزهای دیجیتال بر محیط زیست، کاربردهای آنها، استفاده از این ارزها در حوزه جرایم و قانون‌گذاری داشته باشند.

بوترین انتقادها پیرامون پروتکل اجماع اثبات کار بیت کوین را وارد می‌داند و می‌گوید: مصرف منابع [بیت کوین] قطعا بسیار زیاد است. از آن دسته اتفاقی نیست که دنیا را به‌تنهایی به نابودی بکشاند، ولی قطعا نکته منفی بزرگی است.

تیم توسعه اتریوم در حال حاضر روی تغییر پروتکل اجماع این شبکه از اثبات کار به اثبات سهام کار می‌کنند. این تغییر پروتکل قرار است در قالب اتریوم 2.0 راه‌اندازی شود. با راه‌اندازی اتریوم 2.0، مصرف انرژی شبکه این ارز دیجیتال به شدت کاهش خواهد یافت. نیمباس (Nimbus) تخمین می‌زند که تغییر پروتکل اجماع به اثبات سهام باعث 2 برابرشدن بازدهی انرژی اتریوم می‌شود. بوترین با تاکید بر اهمیت این تغییر، گفت:مصرف انرژی ما از یک کشور با جمعیت متوسط به مصرف انرژی یک روستا می‌رسد.

بوترین در ادامه افزود که مصرف انرژی استخراج و سخت‌افزار موردنیاز باعث می‌شود که تقاضای جامعه این ارز دیجیتال برای تغییر به اثبات سهام یا یک مدل ترکیبی بیشتر شود. او در این باره افزود: اگر بیت کوین به پای فناوری فعلی خود بنشیند، خطر بزرگی برای عقب‌افتادن [از دیگر ارزها] تهدیدش می‌کند.

با وجود اینکه صحبت‌های بوترین حواشی زیادی در جامعه طرفداران بیت کوین و اتریوم ایجاد کرد، اما با توجه به صحبت‌های اخیر ماسک، بسیاری از گفته‌های وی استقبال کردند. بوترین معتقد است که این موضوع اتفاق نسبتا‌ جدیدی در حوزه ارزهای دیجیتال است و نفوذ ماسک در بازار هم رفته‌رفته کمتر می‌شود.

او در این باره گفت: فکر می‌کنم اگر آن را کمی دیوانگی بنامیم، منافات چندانی به منطق نداشته باشد؛ اما فکر می‌کنم که بازارها یاد می‌گیرند. نفوذ ایلان [ماسک] تا ابد ادامه ندارند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد