اعطای وام جبرانی به سهامداران، تبعات دارد / مسيولیتی سنگین بر دوش حقیقی‌ها

اعطای وام جبرانی به سهامداران، تبعات دارد / مسيولیتی سنگین بر دوش حقیقی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه، به نقد پیشنهاد نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه، مبنی بر پرداخت وام به سهامداران حقیقی پرداخت. وی این اقدام را در شرایط فعلی بازار سرمایه...

اقتصاد آنلاین - سهیل بانی؛ صبح امروز (30 آبان)، محمد خدابخشی، نایب ‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، از پیشنهاد خود به رییس سازمان بورس برای جبران زیان سهامداران خبر داد. خدا بخشی پیشنهاد کرد که وام قرض‌الحسنه‌ای بین 50 تا صد میلیون تومان، به سهامداران حقیقی اعطای شود. در این راستا، فردین آقابزرگی کارشناس باسابقه بازار سرمایه، به بررسی عواقب اجرای این پیشنهاد پرداخت.

اقدامی نامناسب در شرایط فعلی

آقا بزرگی در ابتدا اذعان کرد: تزریق نقدینگی، زمانی مناسب است که عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه، رویکرد مثبتی داشته باشند اما به هر دلیلی سرمایه‌گذاران با دید منفی به بازار نگاه کنند. در این شرایط، اعطای تسهیلات می‌تواند طرف تقاضا را تقویت کرده و برای بازار مفید باشد.

این کارشناس بازار در ادامه گفت: در بازار‌های راکد و نزولی، هرگونه تسهیلات، زیان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. زیرا اعطای تسهیلات هزینه مالی را هم در پی دارد. در شرایط حال حاضر، افزایش نرخ موثر اوراق بدهی و حجم معاملات این اوراق، بر بازار تاثیر منفی بجا گذاشته است و دولت به هر شکل ممکن از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند.

وی در ادامه افزود: در این شرایط، اگر سهامداران خرد با دریافت تسهیلات، تشویق به سرمایه‌گذاری شوند، نه تنها عواقب خوبی در انتظار آن‌ها نیست بلکه ممکن است ضرر و زیان سرمایه‌گذاران افزایش یابد. اگر این تسهیلات به سهامداران خرد پرداخت شود، یک اثر مضاعف در راستای کاهش ارزش سرمایه‌گذاری به آن‌ها تحمیل می‌کند و برای کلیت بازار مناسب نخواهد بود.

تزریق پول را به حقیقی‌ها نسپارید

آقا بزرگی در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: در سال 99، 700هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفت. در حال حاضر، همان تامین کنندگان منابع مالی می‌توانند این نقدینگی را به طرق مختلف وارد بازار کنند. در شرایطی که همه مولفه‌ها نشان از عدم رونق بازار دارند، اثرات منفی گذاشتن بار این مسيولیت به دوش سرمایه‌گذاران خرد، از اثرات مثبت آن بیشتر است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد