رشد مشاغل می تواند اقتصاد آمریکا را از رکود نجات دهد؟

رشد مشاغل می تواند اقتصاد آمریکا را از رکود نجات دهد؟

همزمان با افزایش نرخ تورم و تشدید نگرانی‌ها در رابطه با وقوع رکود اقتصادی، رشد بخش مشاغل باعث شده برخی اقتصاددان...

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ به گزارش سی ان بی سی جهش بزرگ در حقوق‌های پرداختی در ماه ژوين به کنار زدن ابرهای تیره و تار رکود احتمالی برای اقتصاد آمریکا کمک کرد. هرچند همچنان به نظر می‌رسد طوفان‌های بزرگی پیش روی اقتصاد این کشور قرار دارد.

افزایش 372،000 شغل در آمریکا اکثر اقتصاددانان وال استریت را متقاعد کرد که ایده رکود اقتصادی برای نیمه اول سال 2022، ادعایی عجیب است. به نظر می‌رسد نرخ بیکاری 3.6 % با رکود اقتصادی همخوانی ندارد؛ حداقل برای شش ماهه اول سال 2022!

اما هنوز چالش‌های بسیاری از جمله تورم بالا و افزایش چندباره نرخ بهره در مقابل اقتصاد آمریکا قرار دارد تا ثابت کند چقدر قدرتمند است.

یک اقتصاددان ارشد می‌گوید: من فکر می‌کنم ما راه بسیاری پیش رو داریم؛ اما در طول چهارماه حدود 400هزار شغل ایجاد شده‌است که باعث می‌شود کمی درباره احتمال کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه‌های پیش رو تردید کنیم.

با این وجود تولید ناخالص داخلی آمریکا در 3ماهه ابتدایی سال کاهش 1.6درصدی داشته و پیش بینی می‌شود در 3ماهه دوم سال 1.2درصد کاهش یابد. کاهش تولید ناخالص داخلی در دو فصل پشت هم می‌تواند نشانه وقوع رکود اقتصادی باشد.

با این وجود, این مساله با رشد شغلی ماهانه در سال جاری همراه شده است. نرخ بیکاری در چهار ماه گذشته 3.6 % بوده‌ که نتیجه ترکیبی از افزایش پرداختی و رشد سرسختانه در نیروی کار است.

با این حال, نشانه‌های دیگری نیز در گزارش‌ها موجود است؛ همچون خروج 353هزارنفر از بازار کار. اما هنوز حدود دو فرصت شغلی برای هر کارگر در دسترس است که پدیده تورم را تشدید می‌کند که در آن عرضه به شدت از تقاضا عقب مانده است.

با این حال این تصور بزرگ‌تر وجود دارد که نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص مهم برای پیش بینی رکود است و معمولا تعداد افراد شاغل در روزهای ابتدایی یک بحران اقتصادی افزایش می‌یابد و سپس در روزهای ابتدایی بهبودی وضعیت اقتصاد، کاهش خواهد یافت.

با این حال هرکسی که به دنبال پیدا کردن نشانه‌هایی از رکود وضعیت بازار کار آمریکا را بررسی می‌کند؛ دست خالی برمی‌گردد.

یک اقتصاددان ارشد آمریکایی در این رابطه می‌گوید با کاهش فشار افزایش دستمزدها پس از کاهش انتظارات تورمی به نظر می‌رسد ایده رکود اقتصادی امروز شبیه به یک خیالبافی باشد اما همچنان دستاویزی است که مسيولان فدرال رزرو نرخ بهره را با استناد به آن بالا ببرند.

میانگین درآمد برای هر ساعت از یک ماه پیش 0.3 درصد افزایش یافت, اما همچنان 5.1 درصد در مدت 12 ماه بوده است. بعید به نظر می‌رسد که این موضوع مقامات بانک مرکزی را از تصویب 0.75 درصد افزایش نرخ بهره در جلسه خود در ماه ژويیه منصرف کند.

براساس شاخص قیمت مصرف‌کننده، تورم در ماه می به میزان 8.6 درصد افزایش داشته‌است. داده‌های جدید CPI روز چهارشنبه منتشر می‌شوند و اقتصاددانان انتظار دارند که این عدد به دنبال افزایش قیمت گاز افزایش هم یابد.

اگر افزایش تورم و نرخ بهره ادامه یابد؛ این موضوع می‌تواند اقتصاد را به اندازه کافی کند کند که آن را در سال آینده به رکود بکشاند. برخی از اقتصاددانان اخیرا احتمال وقوع رکود اقتصادی را افزایش داده‌ و انتظار دارند که رکود اقتصادی در اواخر سال 2022 یا اوایل سال آینده آغاز شود.

یک اقتصاددان در واکنش به گزارش وضعیت مشاغل گفته است: اقتصاد آمریکا هنوز در حال گسترش است و رشد تعداد مشاغل به اندازه کافی قوی است که از رکود اقتصادی جلوگیری کند، اما افزایش شدید نرخ می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شده و مانع این اتفاق شود.

سرمایه گذاران وضعیت مشاغل و تورم را با دقت رصد می‌کنند و همچنین نیم نگاهی به وضعیت تولید ناخالص داخلی اعلامی توسط بانک آتلانتا دارند که به طور منظم با داده‌های ورودی تطبیق داده می‌شوند و پس از انتشار آمار سه ماهه اول سال قابل اعتمادتر نیز شدند.

درحالی که دنبال‌کنندگان به دنبال کاهش 1.9 درصدی برای سه‌ماهه دوم بود، اما داده‌های روز جمعه این تصویر را با کاهش 1.2 درصدی بهبود بخشید.

در حالی که هنوز ایالات‌متحده درگیر آنچه به طور سنتی به عنوان یک رکود اقتصادی در نظر گرفته می‌شود است؛ ريیس بانک مرکزی آتلانتا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هسته اقتصاد آمریکا هنوز خیلی قوی به نظر می‌رسد و این چیزی است که ما باید بر آن تمرکز کنیم.

او تاکید کرد که ما قصد داریم تورم را کنترل کنیم و همه توجه‌ها به این موضوع جلب شده است اما تا جای ممکن نیز باید تلاش کنیم که اقتصاد را قوی نگه داریم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد