دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟

دلایل رشد قیمت نفت در سال99 چه بود؟

بازار نفت خام پس از شروع کرونا با کاهش تقاضا و افت قیمت در جهان مواجه شد اما در طی سال 99 قیمت نفت در یک روند صعودی دوباره افزایش یافت. در این گزارش در گفتگو با کارشناس سابق اوپک به دلایل رشد قیمت نفت و آینده این بازار می‌پردازیم.

محمد‌علی خطیبی، عضو سابق اوپک درباره دلایل رشد قیمت نفت در سال 99 در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مدیریت موفق اوپک پلاس، یکی از دلایلی اصلی برای عدم سقوط قیمت نفت و حفظ بازار در سال 99 بود.

وی افزود: اوپک پلاس مدیریت بازار را به خوبی انجام داد و می‌توان گفت که تعهدات کاهش تولید نفت به طور نسبی رعایت شد. همینطور دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها بهبود وضعیت تقاضا بود. بخشی از این افزایش تقاضا مربوط به تقاضای فصلی در فصول زمستانی، مثل سرمای شدید آمریکا و اروپا می‌شود.

خطیبی ادامه داد: همچنین عامل دیگری که در افزایش تقاضا برای نفت تاثیر دارد، مسايل ژيوپلوتیک است. در روزهای اخیر شاهد هستیم که درگیری‌های بین عربستان و یمن وارد فاز جدیدی شده است و یمنی‌ها توانستند صنعت نفت عربستان را بیشتر زیر آتش ببرند. این اتفاق بازار را نگران کرده و عربستان به‌عنوان صادرکننده بزرگ نفت در دنیا موقعیت عرضه‌اش در خطر است.

عضو سابق اوپک گفت: علاوه بر اینها کاهش ذخیره سازی‌های شرکت‌های صنعتی نیز به تقویت قیمت نفت کمک کرده است. کاهش ذخیره سازی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا از عرضه صورت گرفته، برای نفت بیشتر است.

وی افزود: در سال آینده اگر کماکان این مدیریت قوی عرضه را از سوی اوپک پلاس در بازار داشته باشیم و عامل دیگری دخیل نباشد، عملکرد اوپک پلاس هم همچنان مثل قبل پیش برود، نگرانی زیادی برای سقوط قیمت نفت در سال جدید وجود ندارد.

خطیبی در ادامه گفت: مدیریت عرضه نکته کلیدی است که می‌تواند قیمت‌ها را تثبیت کند البته این به معنی کاهش عرضه نفت نیست مهم این است که به میزان کافی نفت در بازار باشد و ایجاد انباشت نفت مازاد نکند ونه کمبود باشد.

عضو سابق ایران در اوپک درباره چشم انداز قیمت نفت در سال چدید گفت، بنده فکر می‌کنم در سال آینده ما در بازار نفت قیمت‌های تثبیت شده ای خواهیم داشت و نوسانات شدیدی را شاهد نباشیم.

وی افزود: اما عوامل ژيوپلوتیک قابل پیش‌بینی نیست و از حوزه اختیارات کشور‌های صادرکننده نفت هم خارج است و می‌تواند هر لحظه تمام معادلات اقتصادی را بهم بزند و قیمت‌ها را دچار نوسان بکند.

خطیبی گفت: از نظر فاکتورهای اقتصادی به نظر می‌رسد اکنون مهم ترین عامل بیماری کرونا است و اگر این بهتر مدیریت شود تقاضا بهبود بیشتری پیدا می‌کند.

خطیبی در مورد برنامه اوپک برای مدیریت بازار نفت گفت: در دو سال اخیر بازار دچار کاهش تقاضا شده بود و برنامه اوپک در این شرایط برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است و احتمالا اوپک همین سیاست را در آینده هم ادامه می‌دهد. البته گاهی موفق بوده است و گاهی به کمک نیاز داشته مقلا در این چند سال اخیر اوپک پلاس و کشور‌های عضوش هم به مدد اوپک آمدند و برای مدیرت عرضه بازار با اوپک همکاری می‌کنند.

مطالعه بیشتر: کاهش قیمت نفت در چشم انداز تاریک تقاضا

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد