نوبل اقتصاد هم می رسد به...

نوبل اقتصاد هم می رسد به...

گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به تراوشات ذهنی عجیب اساتید و گاو نری که باید شیر بدهد و کمین چشم بادامی ها برای حمله به بازار ساخت و ساز مسکن و....

به گزارش بورس نیوز، بلک فرایدی دیروز بازارهای جهانی را سیاه کرد و نفت خام، 10 درصدی ریخت‌. نکته جالب توجه اینجاست که بازار سرمایه ما امروز با بازارهای جهانی همدردی کرد و به رغم افزایش نرخ ارز، دوباره ریخت و کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی را باز هم از دست داد. نرخ بهره های بین بانکی هم باز موذیانه رشد کرد و به 21 درصد رسید تا خیالمان را راحت کند که خبری از کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست. البته یادمان نرفته افزایش نرخ سود سپرده‌ها و نرخ بهره ی بین بانکی در سال های گذشته چه بلایی سر نظام بانکی ما آورده و چه زیانی به سهامداران تحمیل کرده! دور نیست روزی که دوباره ماتم بانکهای در گل نشسته را داشته باشیم!

 

گاو نر و شیر؟

برخی دوستان در حوزه راه و شهرسازی، جزو آن آدم هایی هستند که تصور می کنند می توان گاو نر را هم دوشید. معاون محترم شان فتوا داده که (بانک ها حق ندارند بگویند منابعی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ندارند!) اگر این دستور نیست، پس چیست؟!

 

تحقق رویای صاحب خانه شدن با کمک چشم بادامی ها

وعده های اهالی پاستور قبل از انتخابات که خاطرتان هست؟ اولین وعده، بازگردان اعتماد و رونق به بازار سرمایه بود و الحق که آنچنان رونقی ایجاد شد که در خواب شب هم نمی دیدیم! وعده بعدی احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور بود. وعده ای که البته اگر محقق می شد هم جزو حقوق اولیه هموطنان مان بود. تراژدی وحشتناک این وعده اینجاست که هنوز کلنگ پروژه احداث مسکن دولتی‌ها در زمین نخورده، چشم بادامی ها دندان تیز کرده‌اند که مثل خیلی جاهای دیگر که فتح کردند، حوزه انبوه سازی در کشور ما را هم تحت سیطره خود درآورند. آقایان تصمیم بگیر هم فرموده اند شما کار نداشته باشید، ما به خاطر روابطی که با چشم بادامی ها داشته‌ایم، قلق شان را بلدیم. نفت می دهیم در عوض، 6 ماهه، صاحب خانه تان می کنند.‌
ولی این وسط چند ابهام بی پاسخ مانده است:
چطور است که چینی ها به خاطر تحریم، امکان پرداخت پول نفت به ما را ندارند؛ اما اگر پای احداث مسکن وسط بیاید، چینی ها توان سرمایه گذاری و انتقال پول به کشور ما را خواهند داشت؟
طبق اظهارات برخی دوستان وابسته به حوزه انبوه سازی، قرار است چینی‌ها برای این طرح اسکلت و سازه وارد کنند! یعنی با وجود این همه فولاد در کشور ما، باید نفت مان را بدهیم که اسکلت فلزی از چین با n تومان هزینه حمل دریایی وارد شود که آن وقت مسکن ارزان قیمت تولید شود؟ شما باور می کنید؟‌ اصلا مطمينید فقط با واردات سازه ها و استراکچر ساختمان، کار تمام است و به بهانه اجرای این پروژه، بازارهای ما به زودی از انواع لولا و قفل و دستگیره و در و پنجره و شیرآلات چینی پر نمی شود؟
چطور قرار است چینی‌ها 6 ماهه پروژه مسکن را به نتیجه برسانند در حالی که چشم بادامی ها سالیان سال است که در آزادراه تهران_شمال اتراق کرده و تکان نمی خورد؟

 

مرغ و تخم مرغ دولتی فقط با یک کلیک

یکی از وزارتخانه ها که قرار بود حامی منافع کشاورزان و روستاییان باشد و اتفاقا در ایفای وظایف خود هم، کارنامه چندان موفقی نداشته؛ این بار پیگیر اجرای طرح توزیع کالاهای اساسی از طریق شرکت‌های اینترنتی شده است. نکته جالب توجه اینجاست که در حال حاضر همین کسب و کارهای اینترنتی محدودی که داریم، به جای آن که محصول را با قیمتی پایین تر از کسب و کارهای سنتی به دست مردم برساند، با قیمت بالاتر عرضه می کنند و از آن جالب تر آن که به محض آنکه یک مناسبتی همچون بلک‌فرایدی پیش‌رو داشته باشیم، کل نظام توزیع و تحویل محصول شان مختل می‌شود.‌حالا این بزرگوار روی چه حسابی پیش خودشان فکر کرده‌اند که از طریق ثبت سفارش اینترنتی، می‌توانند اقلام ضروری سفره خانوارها از جمله برنج و روغن و گوشت و مرغ را به دست آنها رساند و رانت و فساد را از بین ببرند، خدا می داند... راهکارهای بعضی از این آقایان، مستحق دریافت نوبل اقتصاد است!

 

فکر نان کنید که خربزه آب است

چند وقتی است که بحث ورود شرکت‌های کارگزاری به بازار سرمایه مطرح شده و عده‌ای در تخت طاووس هم از عرضه اولیه کارگزاری ها حمایت می کنند. موضوع اینجاست که آمار سودآوری شرکت‌های کارگزاری نشان می‌دهد همانطور که خیلی از دوستان قبلا اشاره کرده بودند این صنعت، صنعت بسیار پر ریسکی است و هیچ بعید نیست شرکتی که در صدر سودآورترین شرکت‌های کارگزاری امسال قرار دارد، سال بعد به قعر جدول سقوط نکند. این را گفتیم که از حالا آقایان بدانند وقت شان را بیخود برای عرضه اولیه کارگزاری ها در بازار هدر ندهند که این بازار حالا حالاها کشش عرضه اولیه ندارد. به قول قدیمی‌ها کاش فکر نان کنند که خربزه آب است...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد