گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد / بی برنامگی دولت، برای اصلاح و مدیریت بازار

گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد / بی برنامگی دولت، برای اصلاح و مدیریت بازار

مسيله تداوم فعالیت سهامداران در بازار سرمایه و یا تصمیم برای فروش دارایی، بیش از پیش اهالی بورس را درگیر خود کرده، عملکرد ضعیف دولت نیز از دیگر عواملی است که بر...

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ با توجه به روند معاملات امروز، به‌نظر می‌رسد؛ انگیزه‌ای برای خرید و ورود نقدینگی جدید وجود ندارد. اغلب کارشناسان نیز معتقدند صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد نیز نشان داد؛ مسيله بورس، برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار نیست و دولت نه تنها برنامه‌ای برای اصلاح روند جاری نداشته، بلکه امکان مدیریت روند فعلی را نیز ندارد.

نیما اگاهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند بازار را تحلیل کرده و گفت: روند معاملات در روزهای اخیر نشان می‌دهد، همچنان نگاه دولت جدید برای سهامداران مشخص نیست. علاوه بر بحث بی‌اعتمادی سهامداران، برنامه دولت جدید نیز در قبال بورس و صنایع بورسی مشخص نیست.

وی افزود: در ماه‌های اخیر دولت تنها فضای قیمت گذاری دستوری را بر بازار حاکم کرده است. به‌خوبی مشخص است، چنین وضعیتی به کلیت بازار سرمایه آسیب خواهد زد و بازار نمی‌تواند روند خوبی را در پیش داشته باشد.

آگاهی ادامه داد: نگرانی دیگری در بحث سودسازی شرکت‌ها در ماه‌های آینده وجود دارد. معمولا در اواخر پاییز و زمستان، پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها و فولادی‌ها با محدودیت گاز و منابع روبه‌رو می‌شوند و این موضوع فروش و روند سودسازی آنها را با چالش همراه خواهد کرد.

وی با اشاره به اصلاحات بودجه و مطالبه سهامداران از دولت تشریح کرد: با توجه به اینکه بورس، نگاه تحلیلی به بازار ندارد و روند آن به‌صورت کلی تعیین می‌شود؛ در حال حاضر گزینه مناسبی، برای ورود نقدینگی به بازار وجود ندارد و باید منتظر ماند تا بازار به ثبات برسد.

آگاهی افزود: مطالبه‌ای که همواره از زمان دولت قبلی وجود داشت و باید آن را از مجموع حاکمیت طلب کرد، این است که اجازه داده شود تا شرکت‌های بورسی و در مجموع اقتصاد، روند تعادلی خود را در پیش بگیرند. برای مثال؛ سهامداری صنعت خودرو واگذار شده و قاعدتا باید مدیریت آن نیز واگذار شود اما دخل و تصرف در قیمتگذاری‌ها، این اختلال را در بازار ایجاد کرده است.

وی افزود: وقتی این اختلال در بازار ایجاد میشود، سهامدار ارزش دارایی و مالکیت خود را نه تنها احساس نمی‌کند، بلکه نسبت به مدیریت شرکت مورد سرمایهگذاری خود گارد دفاعی پیدا می‌کند.

آگاهی با اشاره به وعده وعیدهای دولت جدید، خاطر نشان کرد: در زمان روی کار آمدن دولت جدید، دولتمردان بدون توجه به خدشه دار شدن اعتماد سهامداران به بازار، بر حمایت از بورس بسیار تاکید داشتند، اما در مقابل در چند ماهه اخیر عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند. این عوامل نشان می‌دهد، دولت نه تنها برنامه‌ای برای اصلاح روند جاری نداشته بلکه امکان مدیریت روند فعلی را نیز ندارد. منظور از اصلاح و مدیریت روند، روندی مستمر و بلند مدت است نه اینکه در کوتاه مدت با اعمال فشار و دخل و تصرفی وضعیت بازار را بهبود ببخشند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد