فضای بورس اصلاحی است، نه ریزشی/ آیا سال 99 تکرار می‌شود؟

فضای بورس اصلاحی است، نه ریزشی/ آیا سال 99 تکرار می‌شود؟

ایلنا: کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: معتقدم این هیجان در روزهای آینده فروکش می‌کند و بازار دوباره وارد فضای عقلانیت می‌شود و یکی از دلایلی که باعث ایجاد فضای...

امیرعلی امیرباقری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ریزش‌های سنگین شاخص بورس در چند روز گذشته اظهار داشت: به طور کلی باید دو مقوله ریزش و اصلاح را از یکدیگر جدا کنیم، اصلاح زمانی انجام می‌شود که روند معتبری در حال جریان است و درون کانال نوساناتی رخ می‌دهد ناشی از دست به دست شدن سهام و چرخش سرمایه و نقدینگی بین نمادها و گروه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: اما ریزش عمدتا در دو حالت اتفاق می‌افتد اول اینکه پاراداریم‌های اقتصاد دست خوش تغییر کلان قرار می‌گیرند و دوم اینکه وقتی p/b بازار ارزش اقتصادی و ارزش جایگزینی بازار از ارزش ذاتی خودش بسیار فاصله می‌گیرد و اصطلاحا بازار وارد فضای حباب مثبت می‌شود. در حال حاضر هیچ یک کدام از این دو مقوله در بازار سرمایه دیده نمی‌شود چراکه با توجه به گزارش‌های موجود p/bهای فوروارد در بازار سرمایه معقول به نظر می‌رسند .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی هم در حال حاضر ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی بازار سرمایه بسیار به هم نزدیک است اما در بازارهای رقیب مانند ملک و مسکن، ارز و سایر بازارهای کالاهای سنتی شاهد این روند نیستیم. برای مثال در بازار خودرو قیمت یک خودروی 15 ساله در بسیاری از کشورها به مرحله اسقاط رسیده، چند برابر قیمت مدل جدید آن در سایر کشورها در حال معامله است. بنابراین این بازارها نسبت به بازار سرمایه بسیار حبابی‌تر و دستخوش اصلاح بیشتری هستند.  

امیرباقری گفت: بنابراین شرایط حاضر را ناشی از هیجان سرمایه‌گذاران می‌دانیم و از آنجایی که روند صعودی شکل گرفته بود و برخی از پرتفوها در حال سود بودند و هیجانی که به دلیل عرضه‌های سنگین در بازار قالب شد، تا حدودی فضای اصلاحی را در بازار شدت بخشید اما تاکید می‌شود که این فضای اصلاحی است و نه فضای ریزشی.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر دستوری بودن عرضه‌ها تاکید کرد: به طور قطع باید نهادهای نظارتی، امنیتی و نهادهای متولی به این موضوع ورود و دخالت کنند چراکه روح بازار سرمایه مصوب سال 84 بر بازاری عادلانه و شفاف و کارا تاکید و تصریح دارد و اینکه در این بازار به صورت دستوری اداره شود و تکنیکال بازار دستخوش تغییر شود و منافع اقلیت در منافع اکثریت چربش داشته باشدبه طور قطع مقوله‌ای است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. البته این موضوع در حال حاضر به صورت یک شايبه مطرح است و اثبات شده نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای اثبات این موضوع مقام نظارت می‌تواند میانگین معاملات کدهای حقوقی در روز یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته و قیمت‌های فروش را مورد بررسی قرار دهد و آن را با روزهای گذشته مقایسه کند که اولا همبستگی بین کدهایی که فروش انجام دادند، شفاف شود و همچنین اینکه وقتی حداکثر و حداقل قیمت‌های فروش را از هم کم کرد، می توان متوجه شد که فروش به صورت ارام آرام و خط به خط بود یا اینکه به صورت رنجی در بدنه بازار اتفاق افتاده است.

امیرباقری در پاسخ به این سوال که آیا ریزش‌های دنباله‌دار سال 99 تکرار می‌شود، اظهار داشت:‌ معتقدم فضایی حال حاضر بازار سرمایه، یک فضای اصلاحی است البته فضای اصلاحی می‌تواند با توجه به چشم اندازها قدری عمیق‌تر باشد اما قطعا شرایط فضای ریزشی متفاوت از شرایط فضای اصلاحی است که در حال حاضر مقدماتی فراهم نیست که از آن نتیجه بگیریم فضای ریزشی ایجاد شده است.

وی گفت: معتقدم این هیجان در روزهای آینده فروکش می‌کند و بازار دوباره وارد فضای عقلانیت می‌شود و یکی از دلایلی که باعث ایجاد فضای هیجانی در بازار شده این است که عمدتا هنوز خاطره سال 99 در ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه زنده است و هنوز آنقدر زمان نگذشته که این اتفاق در بازار هضم شود و این اثر خبری می‌تواند خاصیت هرمی به خود بگیرد تا با کوچک‌ترین موضوعی هیجان سهامداران و فعالان بازار را تحریک کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تصور ما بر این است که با توجه به فضای تورمی و چشم انداز تورمی که در کلیت اقتصاد وجود دارد، روندهای صعودی میان‌مدت و بلند مدت کماکان پابرجا باشد.   

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد