کارشناس انرژی: مصر و امارات دردی از بحران گاز اروپا دوا نمی‌کنند

کارشناس انرژی: مصر و امارات دردی از بحران گاز اروپا دوا نمی‌کنند

روسیا الیوم به نقل از یک کارشناس انرژی تحلیل کرد که طرح اروپا برای قطع گاز روسیه و وابستگی به مصر و امارات واقع‌بینانه نیست.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، « مارتسینکوویچ» کارشناس انرژی، در مورد اینکه چقدر طرح اروپا برای قطع عرضه گاز از روسیه واقع بینانه است و در مورد مقادیری از سوخت گاز مایع که مصر و امارات می‌توانند به اروپا صادر کنند، صحبت کرد.

مارتسینکوویچ که مدیرمسيول وب سایت «ژيو انرژیتیکا» متخصص در امور انرژی است، در گفت‌ با روسیا الیوم در پاسخ به سوالی درباره امکانات امارات و مصر در صادرات گاز مایع به اروپا به موانعی اشاره کرد که در ارتباط با زیرساخت‌ها و کمبود تانکرهای گاز کافی در جهان با توجه به تقاضای گاز مایع وجود دارد.

این کارشناس انرژی گفت: امارات و مصر باید ظرفیت خود را برای تولید گاز طبیعی مایع LNG افزایش دهند، با وجود اینکه مصر دو نیروگاه LNG دارد که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند، اما موانعی در زمینه زیرساخت‌ها وجود دارد؛ علاوه بر کمبودی که در تعداد کافی تانکرهای گاز وجود دارد، زیرا بیشتر تانکرها از چندین سال قبل رزرو شده‌اند.

مارتسینکوویچ افزود: امارات و مصر در دو تا سه سال آینده چشم‌اندازی برای صادرات هر کدام 6 میلیون تن گاز مایع در سال دارند (12 میلیون تن گاز مایع معادل حدود 16 میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

این کارشناس انرژی در خصوص توانایی امارات، مصر، الجزاير و آذربایجان برای جبران گاز صادراتی روسیه به اروپا، توانایی این کشورها برای جایگزینی کامل واردات سوخت آبی از روسیه را رد کرد و گفت: روسیه در سال 2021 حدود 155 میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده است؛ با علم به اینکه اروپا حدود 300 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

وی تصریح کرد: ظرفیت خط لوله گاز از میدان شاه جمهوری آذربایجان 16 میلیارد متر مکعب در سال است که 10 میلیارد متر مکعب آن در سال جاری به کشورهای جنوب اروپا اختصاص می‌یابد و مابقی برای مصرف کنندگان در ترکیه در نظر گرفته شده است و هیچ امکانی برای افزایش جریان گاز به اروپا از این طریق وجود ندارد، مگر اینکه این گاز دیگر به ترکیه ارسال نشود که این اتفاق بعید است ، بخصوص که اقتصاد ترکیه هم شاخص‌هایی از رشد را نشان داده است.

این کارشناس ادامه داد: در خصوص الجزاير، بله، فرصتی برای افزایش گازرسانی به ایتالیا از این کشور به وجود آمده است، اما در عین حال شاهد بحران در روابط الجزایر و اسپانیا هستیم که ممکن است هر زمانی گاز الجزایر را از دست بدهد.

مارتسینکوویچ در مورد برنامه‌های آلمان برای ساخت ایستگاه‌هایی به منظور دریافت گاز مایع به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه گفت: این تلاش ها ممکن است با مخالفت دوست داران محیط زیست مواجه شود و ساخت ایستگاه‌هایی از این نوع دو تا سه سال طول می‌کشد، بنابراین تغییری در فصل گرمایش بعدی (زمستان سال آینده) ایجاد توجه داشته باشید که مقدار گاز مایع در جهان محدود است، بنابراین ساختن ایستگاه‌های گاز مایع معنایی ندارد.

این کارشناس در خصوص اهمیت بازار انرژی اروپا برای روسیه، به اظهارات رهبران روسیه اشاره کرد که گفته‌اند با توجه به جهت گیری روسیه به سمت بازارهای آسیایی با رشد اقتصادی بالا، این بازار(اروپا) تا سال 2030 اهمیت چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس با تاکید بر اینکه اروپا به طور کلی و آلمان به طور خاص در هفت تا هشت سال آینده نمی‌توانند از گاز روسیه بی نیاز شوند، تاکید کرد: اروپا یک راه برای خلاصی کامل از گاز روسیه دارد و آن تخریب صنعت تا در نتیجه آن تقاضا برای سوخت آبی کاهش یابد.

مارتسینکوویچ تاکید کرد که اتحادیه اروپا با توجه به تلاش‌های خود برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، شروع به کنار گذاشتن انرژی سبز بدون زغال‌سنگ خود کرد، زیرا شروع به بازگشت به منابع انرژی سنتی، به‌ویژه زغال سنگ کرده است.

اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی خرداد ماه گذشته توافق سه جانبه‌ای با مصر را در قاهره با هدف انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا با عبور از مصر امضا کردند.«طارق » وزیر نفت مصر می‌گوید که کشورش روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر می کند.

فرانسه و امارات متحده عربی نیز دوشنبه گذشته توافقنامه همکاری در زمینه انرژی را برای تضمین تامین گاز طبیعی امضا کردند.

پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد