هزینه وصول مالیات در ایران چهار برابر میانگین جهانی است

هزینه وصول مالیات در ایران چهار برابر میانگین جهانی است

یک کارشناس مالیاتی در خصوص سامامه مودیان اظهار داشت: وجود سامانه مودیان اتفاق خوب و موثری تلقی می شود؛ در واقع این...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ طاهری مهر، کارشناس مالیات در خصوص نظام مالیاتی کشور بیان کرد: باید توجه کرد که عملکرد درست نظام مالیاتی کشور در برخورد با فعالان اقتصادی باعث ایجاد عدالت در جامعه می شود، به طور کلی مالیات شامل دو کارکرد درآمدی و سیاست گذاری بازتوزیعی است، بخش درآمدی آن درآمد دولت را تامین می کند و در بخش سیاست گذاری بازتوزیعی، با برخورد مناسب با فعالان اقتصادی،اینکه کشور در کدام بخش اقتصادی پیشرو باشد را مشخص کند.

محمد علی طاهری مهر در ادامه افزود: متاسفانه نظام مالیاتی کشور ناکارآمد است و عواملی مانند پایین بودن مقدار جی دی پی، بالابودن نسبت هزینه وصول مالیات به کل مالیات وصول شده (هزینه ای که دولت برای اخذ 1 ریال مالیات باید بپردازد) در این ماجرا موثر هستند؛ در مورد نسبت مذکور باید اشاره کرد این عدد در دنیا کمتر از1 درصد اندازه گیری شده در حالی که در کشورما گاهی به 4درصد هم رسیده است؛ همچنین بالا بودن رقم معوقعات مالیاتی که در سال 1400 به حدود 370هزار میلیارد تومان رسید، حاکی از این ناکارآمدی و ضعف است.

وی اشاره کرد: طبق گفته مسيولین، فرار مالیاتی در کشور حدود 100هزار میلیارد تومان است، یعنی از بسیاری از افراد پر درآمد،مالیاتی اخذ نمی شود؛ در حالی که از تولید کنندگان،کارمندان و...مالیات دریافت می شود و این موضوع نشان دهنده بی عدالتی و ضعف در این نظام است.

طاهری مهر در ارتباط با مزایای اخذ مالیات عادلانه با سامانه مودیان عنوان کرد: در واقع اخذ عادلانه مالیات سوق دهنده پول های کشور به سمت فضای تولید است که این حرکت افزایش بهره وری و کارایی اقتصاد کشور را با خود به دنبال دارد و از طرفی از شکل گیری دلالی جلوگیری و همچنین دریافت عادلانه مالیات سبب کم شدن ضریب جینی و در نتیجه کاهش فاصله طبقاتی در جامعه می شود.

این کارشناس در پایان در خصوص سامامه مودیان نیز اظهار داشت: وجود سامانه مودیان اتفاق خوب و موثری تلقی می شود در واقع این سامانه به ایجاد شفافیت کمک و در پی این شفافیت قطعا از فرارهای مالیاتی کاسته می شود، این مساله سبب عدالت مالیاتی و به طور کلی عداتل اجتماعی در کشور می شود. در آخر باز هم تاکید می کنم برای آن که نظام مالیاتی در خدمت تولید و اقتصاد کشور باشد باید به فکر تغییر سیستم نظام مالیات ستانی باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد