با آزادسازی قیمت خودرو بورس کالا شفاف‌تر می‌شود؟

با آزادسازی قیمت خودرو بورس کالا شفاف‌تر می‌شود؟

آیا واقعا آزادسازی قیمت خودرو در بورس کالا هم به نفع فروشندگان است و هم به نفع خریداران؟

به گزارش تجارت‌نیوز، احتمال خبر آزادسازی قیمت خودرو از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال 1400 در رسانه‌ها منتشر شده است. محسن صالحی‌نیا، ريیس هیات‌عامل ایدرو گفته است: شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که خودروسازی بدون ‌زیان تولید کند. در غیر این ‌صورت دیگر انتظارهای ما که شامل استمرار در تولید، نوآوری، کیفیت و تنوع تولید در آن است، رخ نمی‌دهد. بحثی که ما داریم این است که بتوان خودروها را در دو بازه قیمتی عرضه کرد. باید خودروهایی که تیراژ کمتر و مشابه آن‌ها در بازار وجود دارند، به صورت رقابتی عرضه شوند.

با توجه به عرضه صنعت خودرو و نماده‌های مربوط به آن در سال 1400 در بورس کالا، باید دید این خبر چه تاثیری در بورس کالا خواهد داشت؟

سعید انگبینی، کارشناس بورس کالا درباره تاثیر آزادسازی قیمت خودرو بر بورس کالا گفت: این مساله موجب شفاف‌سازی بیشتر در فرآیند خرید و فروش بین خریداران و فروشندگان می‌شود. اگر اجرای عملیات آزادسازی قیمت و عرضه آن در بورس کالا به درستی انجام شود عملکرد بازار در این زمینه مفید است.

انگبینی از نتایج آزادسازی قیمت در بورس کالا اظهار کرد: اگر در عمل این فرآیند به خوبی انجام شود و سیاست‌های موجود مانع از انجام این موضوع نشود، قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شود و سود خرید و فروش مستقیم به تولیدکنندگان می‌رسد. نوسان قیمت دلار بر این فرآیند تاثیرگذار است اما باید دید در سال آینده نوسان قیمت دلار چگونه است.

این کارشناس از اهمیت اجرای درست این موضوع خبر داد و گفت: اگر این ساختار با یک روش خوبی عملی شود نتایج خوبی به همراه دارد. اگر با همین روش موجود که هر کد ملی محدودیت خرید دارد این موضوع عملی شود، احتمالا بازار به تعادل خوبی می‌رسد و همان شفاف‌سازی قیمت‌ها باعث تداوم این موضوع می‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد