واکسن، اولویت بودجه‌ای در دولت ريیسی

واکسن، اولویت بودجه‌ای در دولت ريیسی

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه قسمتی از سیاست‌های آتی این سازمان را بازگو کرد.

روزنامه اعتماد: مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه قسمتی از سیاست‌های آتی این سازمان را بازگو کرد. اهم صحبت‌های او در دو نکته بود؛ ابتدا اینکه بحث‌هایی درخصوص تدوین متمم بودجه منتفی است و دولت قرار است سیاست‌های مالی انقباضی را در پیش بگیرد، دوم آنکه 60 هزار میلیارد تومان از مصارف بودجه تا مرداد از محل تنخواه تامین شد که نشان از استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت هزینه‌های جاری خود است.

در این شرایط اعمال سیاست‌های انقباضی تنها از دو طریق امکان‌پذیر است؛ کاهش بودجه دستگاه‌های دولتی و به صورت کلی هر سازمان یا نهادی که از بودجه ارتزاق می‌کند، عدم افزایش حقوق کارمندان دولت یا افزایش حقوق ناچیز در سال آتی.

میرکاظمی با بیان اینکه این نشان می‌دهد از اول سال، امکان تامین بودجه نبوده است، افزود: «با توجه به اینکه منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده ناشی از فروش نفت در بودجه امسال، محقق نشده است در این 139 روز، فقط 15درصد تحقق عملیات داشتیم. باید ‌روی منابع تامین مالی و چگونگی افزایش درآمدها، بازنگری و پایداری بودجه را بیشتر و در مصارف، مدیریت کنیم.»

رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به تامین واکسن مورد نیاز کشور نیز اشاره کرد و گفت: «امسال بودجه موارد ضروری مانند واکسیناسیون کرونا باید تامین شود و جزو اولویت‌های ماست و همچنین بحث معیشت و تامین کالاهای اساسی کشور از دیگر اولویت‌هاست. ذخایر کالاهای اساسی، کاهش یافته بود که در تلاشیم آن را به وضع مطلوبی برسانیم و این کار در حال انجام است.»

او تنها راه کسری بودجه در مقطع فعلی را کنترل مصارف می‌داند تا هزینه‌ها در حالت انقباضی قرار گیرد، چراکه به باور او در شرایطی که رشد اقتصادی وجود ندارد، افزایش هزینه خانوارها، اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که در این صورت بار زیادی بر دوش افراد آسیب‌پذیر وارد می‌کند. او تامین بودجه برای هزینه‌های عمرانی را نیز سخت خواند و تاکید کرد: «باتوجه به اینکه حجم طرح‌های عمرانی به ‌زمین‌ مانده، بسیار زیاد است شاید با این روند تامین بودجه این طرح‌ها، تکمیل آنها 100 سال طول بکشد، به همین علت باید این طرح‌ها را مدیریت و طرح‌های اولویت‌‌دار را در هر استان مشخص و مشارکت مردمی را در آن دخیل کنیم.» به باور او از اهداف کلان کشور فاصله گرفتیم. او در این خصوص توضیح داد: «اگر یک و نیم میلیون جمعیت فعال را در نظر نگیریم، نرخ بیکاری حدود 14 تا 14ونیم درصد است و این نشان می‌دهد از اهداف کلان کشور فاصله گرفتیم. تحریم‌ها را نیز بایدیکی از عوامل وضع موجود دانست اما تحریم‌ها عامل اصلی نیست و نباید کارها را سیاسی کنیم.»

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد