بودجه 1401 جمع اضداد است/ دست دولت همچنان در جیب سهامداران

بودجه 1401 جمع اضداد است/ دست دولت همچنان در جیب سهامداران

اگرچه وعده داده می‌شد لایحه بودجه 1401 خبرهای خوبی برای بورس داشته باشد اما کارشناسان بازار سهام معتقدند این لایحه تحقق‌پذیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه وعده داده می‌شد لایحه بودجه 1401 خبرهای خوبی برای بورس داشته باشد اما کارشناسان بازار سهام معتقدند این لایحه تحقق‌پذیر نیست و دست دولت همچنان در جیب سهامداران است.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: بودجه 1401 جمع اضداد است. آنجایی که به دولت مربوط است انبساطی است و آنجا که به ملت مربوط است انقباضی. دولت گفته بودجه انقباضی می‌نویسم ولی تمام درآمدهای مربوط به خود را افزایش داده است.

وی افزود: بودجه 1401، چیزی حدود 300 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد. بعضی از رقم‌های بودجه قابل تحقق نیستند. مثلا عوارض خروج از کشور را از 110 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان افزایش دادند. مشخص است که چنین چیزی امکان ندارد. این در حالی است که اکثر بندهای درآمدی به همین صورت هستند.

این کارشناس اظهار کرد: در خصوص کاهش درآمد از محل انتشار اوراق هم هر سال اوراقی که مجوز انتشار دارد همین حدود است اما وسط سال با مجوز سران قوا دوباره 50 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر می‌کنند. موضوع حذف ارز ترجیحی اگر انجام شود برای برخی از صنایع ارزی خبر خوبی است. اما این بودجه همچنان بی‌اعتمادی را در بازار حفظ می‌کند و در بازار بی‌اعتماد هیچ خبر خوبی تاثیرگذار نیست.

این بودجه انقباضی نیست

حق شناس بیان کرد: از طرفی قیمت سوخت با قیمت خوراک برای فولادی‌ها و پتروپالایشی‌ها یکسان شده که خب این افزایش سه برابری به این شرکت‌ها فشار می‌آورد. دولت قیمت حامل‌های انرژی را تغییر نداده ولی نرخ سوخت تولیدکننده‌ها را افزیش داده است. این یعنی تولیدکننده را تنبیه می‌کنم و دست در جیب سهامدار می‌کنم. دولت در مورد بازار سرمایه بسیار بد عمل کرده و بورس را با شعارهای زیبایی که عملی نشد و سیاست‌های نادرست به مرز نابودی کشانده است.

وی بیان کرد: گفته می‌شود که الزام ارايه ارز به سامانه نیما برداشته شده اما من در صحبت‌های روز گذشته صالح‌آبادی این را نشنیدم. یعنی این موضوع فقط در حد یک وعده است. به طور کلی ارقام بودجه 1401 پوپولیستی است و این ارقام تاثیر بدی روی اقتصاد و بازار سرمایه ما خواهد گذاشت.

این کارشناس تصریح کرد: بندهای درآمدی بعید است محقق شود. ارقام خنده‌دار است. هر جایی مربوط به دولت است هزینه‌ها را افزایش دادند. نمی‌شود در مورد کارمندها سخت‌گیری نشان بدهی اما درآمد ارگان‌ها را دوبرابر کنی.

حق‌شناس بیان کرد: من از بودجه انقباضی دفاع می‌کنم اما این بودجه انقباضی نیست. به هر کسی بگویی بودجه انقباضی است اما نرخ رشد اقتصادی می‌شود هشت درصدبه ما می‌خندند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد