تصویری از فقر؛ معاوضه وسایل خانه با برنج و مرغ

تصویری از فقر؛ معاوضه وسایل خانه با برنج و مرغ

معاوضه بخاری با برنج و روغن"، "معاوضه کتری برقی با برنج" و... این عبارات عنوان آگهی‌هایی است که در اپلیکیشن «دیوار» درج...

فرارو: معاوضه بخاری با برنج و روغن"، "معاوضه کتری برقی با برنج" و... این عبارات عنوان آگهی‌هایی است که در اپلیکیشن «دیوار» درج شده و شکل جدیدی از فقر را صورت‌بندی می‌کند. هرچند تعداد این قسم از آگهی‌ها زیاد نیست، اما از واقعیتی پرده بر می‌دارد که همه از آن با خبریم؛ «فقر»!

به گزارش شهرآرا، معاوضه بخاری با برنج و روغن»، «معاوضه کتری برقی با برنج» و... این عبارات عنوان آگهی‌هایی است که در اپلیکیشن «دیوار» درج شده و شکل جدیدی از فقر را صورت‌بندی می‌کند. هرچند تعداد این قسم از آگهی‌ها زیاد نیست، اما از واقعیتی پرده بر می‌دارد که همه از آن با خبریم؛ «فقر»!

انتشار آگهی‌هایی با مضمون معاوضه کالا با برنج و روغن در سایت‌های درج رایگان آگهی، در واقع اعلام آمادگی برای یک خرید و فروش عادی نیست. منتشر کنندگان این آگهی‌ها به زبانی دیگر می‌خواهند بگویند که با نوعی از فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، که برای تامین مایحتاج روزانه هم دچار مشکل هستند.

جمعیت فقیر ایران چقدر است؟

خبرگزاری دولت در شهریور 1401 اعلام کرد که در فاصله سال‌ها 92 تا 98 جمعیت زیر خط فقر در کشور 9 میلیون نفر رشد کرده است و در سال 98 به 26 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است، البته قطعا این رقم طی 3 سال اخیر رشد داشته، اما آمار به روزی از جمعیت زیر خط فقر در کشور نداریم.

اتاق بازرگانی نیز اعلام کرد طبق محاسبات گوناگون در 10 سال اخیر درآمد سرانه حقیقی هر ایرانی بیش از 30 درصد کاهش یافته و حدود 10 میلیون ایرانی به جمعیت فقیر کشور اضافه شده است.

مهم‌ترین نشانه‌های رشد فقر

علاوه بر این برآوردها آمارهای رسمی از کاهش قدرت خرید مردم نیز وجود دارد. مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تورم آبان اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها بیش از 68 درصد است.

اگر این آمار را در کنار گزارش بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک بگذاریم به نتایج جالبی خواهیم رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش حقیقی (تورم دررفته) تراکنش‌های شاپرک در شهریور امسال 25 درصد کمتر از شهریور سال گذشته بوده است.

حجم تراکنش‌های شاپرک که نشانه‌ای است از میزان معاملات خرد اقتصاد ایران، در یک سال اخیر تا 25 درصد از تورم عقب مانده است؛ بنابراین قدرت خرید مردم به اندازه چشمگیری افت کرده، این کاهش در میزان کالای مصرفی عملا به معنی کاهش خرید و رفاه افراد است.

نمی‌دانیم چه کسانی واقعا فقیر هستند؟

بر اساس آخرین برآورد سازمان برنامه و بودجه در سال 1398 در گزارش «یارانه‌های پیدا و پنهان»، دست کم 60 درصد خانوارهای دهک اول درآمدی و 83 درصد خانوارهای دهک دوم درآمدی زیرپوشش هیچ کدام از نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد نیستند.

در عوض نزدیک 22 درصد مستمری کمیته امداد و بهزیستی از دهک‌های درآمدی بالا هستند و درواقع هیچ نیازی به این کمک‌ها ندارند، اما از این رانت استفاده می‌کنند.

با وجود این آمارها، اما دستگاه‌های مسيول همیشه برای کمک به قشر فقیر سراغ جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد می‌روند که متاسفانه حدود 60 تا 80 درصد فقرا بین آن‌ها نیستند!

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد