واکسیناسیون و معیشت اولویت دولت سیزدهم

واکسیناسیون و معیشت اولویت دولت سیزدهم

ريیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال بودجه موارد ضروری مانند واکسیناسیون کرونا باید تامین شود و جزو اولویت‌های ماست و همچنین بحث معیشت و تامین کالا‌های اساسی کشور از دیگر اولویت هاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای مسعود میرکاظمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: ذخایر کالا‌های اساسی، کاهش یافته بود که در تلاشیم آن را به وضع مطلوبی برسانیم و این کار در حال انجام است. br/ آقای میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که برای کسری بودجه امسال چه کار خواهید کرد؟ گفت: باید مصارف خود را کنترل کنیم و حالت انقباضی در هزینه‌ها داشته باشیم و کمتر مجبور شویم خلق پول کنیم، زیرا خلق پول، آفتی در اقتصاد کشورمان است که هزینه خانوار را افزایش می‌دهد و، چون رشد اقتصادی نداریم، اشتغال، دچار آسیب می‌شود.

او اضافه کرد: باید در یک جایی این چرخه را متوقف و تلاش کنیم سرعت آن را کاهش دهیم.

ريیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی‌ها می‌گویند حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم، اما با توجه به اینکه در 8 سال گذشته هزینه‌ها حدود 10 برابر شده است آیا حقوق‌ها هم 10 برابر شده است؟

آقای میرکاظمی با اشاره به اینکه بودجه برای طرح‌های عمرانی، کم است افزود: با توجه به اینکه حجم طرح‌های عمرانی بر زمین مانده، بسیار زیاد است شاید با این روند تامین بودجه این طرح ها، تکمیل آن‌ها 100 سال طول بکشد.

او ادامه داد: به همین علت باید این طرح‌ها را مدیریت و طرح‌های اولویت دار را در هر استان مشخص و مشارکت مردمی را در آن دخیل کنیم.

آقای میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا متمم و یا اصلاحیه بودجه به مجلس شورای اسلامی ارايه می‌کنید؟ گفت: فعلا به این نتیجه نرسیدیم که به متمم نیاز باشد و تلاش می‌کنیم همین بودجه را مدیریت کنیم.

او افزود: قاعدتا درآمد‌ها محقق نمی‌شود در نتیجه هزینه‌ها هم نباید در این سقف محقق شود، اما اگر مجبور شویم حتما در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و اصلاحیه می‌دهیم.

آقای میرکاظمی اضافه کرد: این مسیر فعلی قابل ادامه نیست و باید تجدید نظر جدی شود و ناچاریم مسیر حرکت را تغییر دهیم.

ريیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به اهداف کلان کشور نرسیدیم، گفت: رشد اقتصادی 8 درصدی و کاهش بیکاری اتفاق نیفتاده است.

آقای میرکاظمی افزود: اگر یک و نیم میلیون جمعیت فعال را در نظر نگیریم، نرخ بیکاری حدود 14 تا 14 و نیم درصد است و این نشان می‌دهد از اهداف کلان کشور فاصله گرفتیم.

او به تورم حدود 50 درصدی اشاره و اضافه کرد: این‌ها نشان می‌دهد خطایی در جا‌هایی انجام شده است بنابراین با محاسبات قبلی نمی‌شود جلو رفت.

ريیس سازمان برنامه و بودجه، تحریم‌ها را یکی از عوامل وضع موجود دانست و گفت: تحریم‌ها عامل اصلی نیست و نباید کار‌ها را سیاسی کنیم.

آقای میرکاظمی با تاکید بر اینکه باید از منابع، استفاده بهینه کنیم، افزود:کشور ثروتمندی هستیم و فقیر نیستیم؛ منابع هیدروکربن، معادن، سرمایه نیروی انسانی و موقعیت سوق الجیشی داریم و در حوزه جغرافیایی هستیم که در بسیاری از محصولات کشاورزی، رتبه نخست تا دهم جهان را داریم بنابراین نباید کشور فقیری باشیم و سطح زندگی مردم ما پایین باشد.

او افزود: اگر توقع دارید دولت سیزدهم نیز بر همان ریل دولت‌های یازدهم و دوازدهم حرکت کند مسیر فعلی ادامه می‌یابد و مردم ادامه این ریل را نمی‌پذیرند و حتما باید عوامل موثر بر اقتصادمان را درست تشخیص دهیم.

ريیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: نباید سرنوشت کشورمان را به اراده دیگران گره بزنیم.

آقای میرکاظمی افزود: بر اساس اسناد بالادستی، دولت به تغییر در ساختار بودجه، مکلف بوده است، اما به عللی این کار انجام نشده است.

وی اضافه کرد: اگر طبق روال، همان بودجه قبل را با ضریب 30 تا 50 درصد به سال بعد منتقل کنیم، اتفاقی نمی‌افتد و مشکلات، باقی می‌ماند؛ باید به سمتی پیش برویم که بودجه ما، برنامه‌های ما را پشتیبانی کند.

آقای میرکاظمی افزود: برای تحقق رشد اقتصادی، بودجه کشورمان باید به گونه‌ای تدوین شود که هم پشتیبانی مالی کند و هم شفاف، ساده و قابل اندازه گیری باشد.

وی اضافه کرد: باید تکلیف دستگاه‌ها و سازمان‌های مستقل و استان‌ها و فرمانداری‌ها معلوم باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد