پیش بینی بورس فردا از دریچه تابلو | بورس همچنان نزولی است؟

پیش بینی بورس فردا از دریچه تابلو | بورس همچنان نزولی است؟

سرانجام در روز معاملاتی گذشته شاخص کل بعد از دو هفته رنج زدن در یک محدوده خاص، سطح یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد و وارد کانال پایین‌تر شد. در گفتگو با محمد رضوی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، این بار بازار را از دریچه آمار‌های روی تابلو مورد بررسی قرار دادیم و پیش بینی کردیم. آیا به لحاظ مولفه‌های تابلوخوانی بازار همچنان نزولی خواهد ماند؟

به گزارش نبض بورس، اولین روز معاملاتی هفته جاری اتفاقات خوبی برای بازار رخ نداد و سرانجام پس از بالا و پایین شدن‌های شاخص کل، این شاخص کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد و با افتی 0.27 درصدی به سطح یک میلیون و 498 هزار و 509 واحد سقوط کرد.

شاخص کل هموزن نیز به پیروی از شاخص کل، افت 0.64 درصدی را تجربه کرد و تا سطح 415 هزار و 830 واحد پایین آمد.

روز معاملاتی گذشته باز هم خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و ارزش معاملات نیز به زیر سه هزار میلیارد تومان در بورس رسید.

در گفتگو با محمد رضوی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی بورس فردا دوشنبه 20 تیر 1401 پرداخته ایم.

محمد رضوی در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: شاخص کل بعد از آنکه به سطح یک میلیون و 600 هزار واحد رسید قدرت شکست آن را نداشت. هم اکنون حدود دو هفته‌ای است که در یک محدوده در حال رنج زدن است و هر گاه به سطح یک میلیون و 500 هزار واحد رسید حمایت دستوری شد و اجازه ندادند این سطح به سمت پایین شکسته شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: با این مولفه‌ها به بازار نگاه کنیم این احتمال وجود دارد که روز دوشنبه اوضاع معاملات مقداری بهتر از روز شنبه باشد و شاهد رنج مثبت‌ها در بازار باشیم. ولی رنج‌های مثبت کم رمق خواهند بود! اما چرا کم رمق؟ باید تابلو معاملات را برای پاسخ به این پرسش نگاهی بیندازیم.

از لحاظ تابلوخوانی 31 اردیبهشت سیگنال خروج صادر شد

رضوی افزود: ارزش معاملات از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه شروع به افت کرد. یعنی از لحاظ تابلوخوانی سیگنال خروج در تاریخ 31 اردیبهشت صادر شد. روز شنبه ارزش معاملات دو هزار و 800 میلیارد تومان بود و مادامی که ارزش معاملات به بالای 5 هزار میلیارد تومان نیاید و تثبیت نشود نمی‌توانیم بگوییم اوضاع بازار بهتر شده است.

این کارشناس بازار اظهار داشت: در روز شنبه تنها فلزات اساسی و گروه خودرویی بودند که نسبتا قدرت خریدار خوبی داشتند و بقیه نسبت‌ها به خصوص در حال حاضر که فصل مجامع است بازاری این چنینی جای تعجب است.

چه زمانی سیگنال ورود به بازار صادر می شود؟

وی با اشاره به روند ورود و خروج پول حقیقی به بازار گفت: از 31 اردیبهشت ماه سال جاری روند ادامه دار خروج پول حقیقی را شاهد هستیم. تا زمانی که این روند تبدیل به روند ورود پول حقیقی نشود از لحاظ تابلوخوانی سیگنال ورود صادر نمی‌شود. رضوی گفت: ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت قبل تعطیلات طبیعی است. مادامی که روند ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد بازار آن چنان بالای خاصی نخواهد داشت.

رضوی اظهار داشت: روند شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دقیقا از همان 31 اردیبهشت ماه از سمت خریداران به سمت فروشندگان چرخیده است. همچنان مولفه‌ها فروش قوی در بازار را نشان می‌دهند.

یک توصیه به کوتاه مدتی ها

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همه این مولفه‌ها را کنار هم بچینیم باید بگوییم که نقدینگی و پول فعلا به دلیل ترسو بودن به سمت این بازار نمی‌آید. ریسک‌های مختلف از جمله ریسک‌های سیاسی، قطعی برق و ... از ورود پول به این بازار جلوگیری می‌کند. مادامی هم که پول به این بازار اعتماد نکند در حال حاضر اوضاع بازار به همین شکل خواهد بود. البته سرمایه گذاران بلندمدتی و میان مدتی از این قاعده مستثنی هستند. توصیه به تریدر‌ها و کوتاه مدتی‌ها این است که در این شرایط بیش از 25 تا 30 درصد از نقدینگی خود را درگیر این بازار نکنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد