پیش‌بینی بورس امروزچهارم مهر / 6ماهه دوم بهتر از 6ماهه اول؟

پیش‌بینی بورس امروزچهارم مهر / 6ماهه دوم بهتر از 6ماهه اول؟

دیروز بازار سرمایه با صعود شاخص کل بورس همراه شد و در پایان بازار با 2٫57 درصد رشد و 35 هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و 422 هزار واحد قرار گرفت روند بازار امروز به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام می‌گوید: با توجه به سیگنال‌های اقتصادی و گزارش فروش شرکت‌ها که در چند روز آینده منتشر می‌شود روند بازار سرمایه هم احتمالا تغییر کند.

هاشمی می‌گوید در چند روز گذشته افت چشم‌گیری در قیمت دلار به وجود نیامده و همین موضوع نشان می‌دهد روند بازار سهام در هفته جاری با اصلاح رو به رو نباشد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری از مصاحبه اضافه کرد: اگر در نرخ بهره بانکی دستکاری و تغییراتی ایجاد شود ضرر جبران‌ناپذیری در بازار سهام رخ می‌دهد و بهتر است سیاست‌گذاران در حال حاضر برای افزایش آن برنامه‌‌ای نداشته باشند.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بورس 4 مهر / بازار این هفته مثبت خواهد بود؟

دنیای اقتصاد نوشت:

سرنوشت بورس در نیمه دوم 1400

بازار سهام در نیمه نخست سال 1400 رشد چندانی نداشت و 6 ماه نخست را با رشد 6درصدی به پایان رساند. حالا امید سهامداران به نیمه دوم سال است تا ببینند شاخص کل بورس در پاییز و زمستان چه عایدی برای آنان خواهد داشت. کارشناسان و تحلیلگران بازار می‌‌‌گویند بورس در 6ماه دوم سال با ریسک‌‌‌های مختلفی روبه‌رو است و رشد یا ریزش آن بستگی به این ریسک‌‌‌ها دارد.

سرنوشت برجام، نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و همچنین سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت جدید از جمله عواملی است که تحلیلگران می‌‌‌گویند هر کدام می‌تواند اثر مهمی بر بازار داشته باشد. با این حال اکثریت آنان بر اینکه بازار سرمایه در نیمه دوم سال ریزش و رشد چندانی نخواهد داشت، اتفاق‌نظر دارند و معتقدند بازار در همین محدوده در نوسان خواهد بود تا تکلیف این ریسک‌‌‌ها مشخص شود.

این در حالی است که داده‌‌‌های تاریخی موید وضعیت مناسب‌‌‌تر نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در نیمه نخست سال نسبت به 6 ماه دوم است. باید دید امسال بورس در نیمه دوم سال چه سرنوشتی خواهد داشت؟

6ماهه دوم بهتر از 6ماهه اول

نیما آزادی، کارشناس بازار سرمایه: دولت جدید تازه روی کار آمده، هنوز برنامه‌‌‌های اقتصادی خود را ارايه نکرده و هنوز ريیس بانک مرکزی انتخاب نشده است. به همین دلیل بازار در یکی دو ماه اخیر در حالت انتظار بوده است. آنچه از صحبت‌‌‌ها و اظهارنظرها می‌توان دریافت این است که دولت در حال کار کردن و برنامه‌‌‌ریزی روی یارانه پنهان است. این موضوع می‌تواند در یکی دو سال آینده بازار سرمایه را تحت‌‌‌الشعاع خود قرار دهد.

اما در کل می‌تواند انتظار داشت وضعیت بازار در 6ماه دوم بهتر از نیمه اول سال باشد. تا زمانی که درآمدهای پایدار ارزی نداشته باشیم به تدریج قیمت ارز صعودی خواهد شد و همین اتفاق می‌تواند تا حدودی درآمد شرکت‌های بورسی را افزایش دهد؛ به‌خصوص شرکت‌هایی که از محل رشد قیمت دلار ذی‌نفع مستقیم هستند.

بنابراین 6ماهه دوم بازار را از 6ماهه اول سال تا حدودی بهتر می‌‌‌دانم. به‌خصوص اگر با رشد قیمت‌های جهانی هم همراه باشیم وضعیت بهتر خواهد بود. ولی نه آنقدر که سهامداران انتظار بازدهی بالایی داشته باشند بنابراین بازدهی بازار سرمایه در 6ماه دوم سال معقول خواهد بود.

ثبات در محدوده فعلی

حمیدمرتضی کوشکی، ‌‌‌ کارشناس بازار سرمایه: وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال به خروجی اخبار سیاسی بستگی دارد و درباره اخبار سیاسی هم با قطعیت حرف زدن در شرایط فعلی کمی سخت است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است اخباری که اکنون منتشر می‌شود کمی مثبت‌‌‌تر از اخباری است که در نیمه اول سال داشتیم و همین موضوع می‌تواند روی برخی مفروضات بازار سرمایه از جمله نرخ ارز و نرخ بهره اثر بگذارد.

با توجه به اتفاقی که در بازار جهانی می‌‌‌افتد و اصلاح قیمت‌ها یا در بهترین حالت ثبات قیمتی و از طرف دیگر عدم‌انتظار برای کاهش نرخ دلار و همچنین گزارش‌های پیش روی شرکت‌ها که از مهرماه و اواسط آبان منتشر می‌‌‌شوند باعث شده که بازار در این مدت اصلاح زمانی داشته باشد اما این اصلاح زمانی کمی طولانی شده چون خیلی از سهامداران نگران اتفاق مشابه مرداد سال 99 بودند و حرکت احساسی در بازار ایجاد شد که البته جای نگرانی ندارد. بازار در بدترین حالت می‌تواند در همین محدوده ثابت باشد و در بهترین حالت هم می‌تواند روند صعودی در پیش بگیرد.

از سوی دیگر اگر توافقی در کار نباشد، نرخ دلار صعودی خواهد شد و به موجب آن روند بازار سرمایه هم صعودی می‌شود. اکنون صحبت از حذف دلار 4200تومانی است که البته به صورت واقعی این نرخ در بسیاری از صنایع مهم حذف شده اما اکنون اعلام عمومی شده است.

این وضعیت باعث رشد سودآوری در این شرکت‌ها خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازارهای دیگر، چه بازار مسکن و چه بازار سکه و طلا فرصت رشد قابل‌توجهی ندارد، فاکتورهای داخلی بازار سرمایه این فرصت را ایجاد می‌کنند که بازدهی بهتری نسبت به بازارهای رقیب داشته باشد.

ریسک بازار سرمایه هم خبرهایی است که درباره قیمت‌گذاری احتمالی فولاد منتشر می‌شود و همچنین بحث مربوط به حامل‌‌‌های انرژی. همین‌طور وضعیت بازار جهانی هم مهم است و اگر از حالت ثبات وارد فاز اصلاحی و ریزشی شوند می‌تواند ریسک‌‌‌ بزرگی برای بازار سرمایه در نیمه دوم سال باشد.

آخرین پیش‌بینی بازار سهام را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد