افزایش قیمت و رکود شدید در بازار لوازم التحریر

افزایش قیمت و رکود شدید در بازار لوازم التحریر

ريیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی از رکود 70 تا 80 درصدی طی دو سال گذشته در این صنف و افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت انواع لوازم‌التحریر خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موسی فرزانیان، گفت: به دلیل تعطیلی حضور فیزیکی در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، این صنف رکود سنگینی را تجربه می‌کند و فعلا هم چون قرار بر بازگشایی در مهرماه نیست، در واحدهای صنفی خبری از رونق نیست و رکود همچنان حاکم است.

به گفته وی جنبه دیگر این رکود، آسیب به تولید کنندگان است، به طوری که محصولات آنها انبار و شیفت کاری آنها کمتر شده و در مواردی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

ريیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به تغییر شغل در این صنف، تصریح کرد: احتمالا اگر تا پایان سال مدارس و دانشگاه بازگشایی نشوند، ریزش خیلی بیشتر می‌شود.

احتمال کمبود در برخی کالاها

فرزانیان در گفتگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره احتمال کمبود کالاهایی که واردات آنها ممنوع شده، در صورت بازگشایی مدارس، گفت: بیش از دو سال است که بخشی از کالاها در گروه 27 قرار گرفته که واردات آنها ممنوع است. در این مدت از ذخیره انبارها استفاده شده، اما در صورت ایجاد اولین هیجان خرید، احتمال بروز مشکل در اقلامی مانند ماژیک وجود دارد. چرا که به طور کلی واردات ماژیک ممنوع شده که خود شامل 20 ردیف کالا است و فقط واژه وایت برد در کشور تولید می‌شود، اما ماژیک‌های نقاشی علامت‌زن، صنعتی و غیره که زیر مجموعه این تعرفه هستند، وارداتشان ممنوع است.

وی همچنین درباره افزایش قیمت گفت: به دلیل رکود حاکم در بازار، در حد تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه افزایش قیمت اعمال شده است. برای مثال یک تولید کننده خودکار اخیرا اعلام کرده بود که قیمت خودکاری که پارسال 1100 تومان بوده حالا به 1300 تومان رسیده و می‌توان گفت در نهایت قیمت انواع نوشت افزار 20 تا 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

فعالیت کارخانه‌ها با 20 درضد ظرفیت

ريیس اتحادیه لوازم‌التحریر و لوازم مهندسی همچنین در گفتگو با ایرنا بیان کرد: بازار صنعت نوشت‌افزار به علت شیوع کرونا و توقف آموزش حضوری با رکود 80 درصدی مواجه شده است و کارخانجات با 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

فرزانیان با اشاره به اینکه سال گذشته روند تولید آهسته به سمت رکود حرکت می کرد، خاطرنشان کرد: امسال توان تولید نیز کاهش یافته و انبارهای کارخانجات نیز پر شده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه زمان بازگشایی حضوری مدارس با گمانه‌زنی های فراوانی همراه است، تصریح کرد: به طور معمول در شهریور خانواده‌ها اقدام به خرید اقلام تحصیلی می‌کردند و این دوره زمان اوج فروش سالانه بود اما از سال گذشته شاهد رکودی هستیم که ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم التحریر در چرخه رکود بازار به یکدیگر متصل هستند، گفت: کارخانجات با 20 درصد ظرفیت به فعالیت خود با تعدیل نیرو ادامه می دهند اما همین اندک کالاهای تولیدی دچار انباشت هستند.

فرزانیان با بیان اینکه در انتظار بازگشایی مدارس و عرضه این محصولات به بازار هستیم، گفت: کالاهای بسیاری در انبارهای تولیدکنندگان وجود دارد و در صورت آغاز حضوری دانش آموزان در مدارس، کمبودی در عرضه نداریم.

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد