با هدف‌گذاری مالی دقیق، هوشمندانه به خواسته‌های مالی خود برسید

با هدف‌گذاری مالی دقیق، هوشمندانه به خواسته‌های مالی خود برسید

ما انسان‌ها به صورت ذاتی موجوداتی هدف محور هستیم. ما بطور مداوم در راستای رسیدن به خواسته‌هایی که برایمان مهم هستند حرکت و کار و تلاش می‌کنیم.

هنگامی که به یکی از اهداف خود دست می‌یابیم رضایت از دستیابی به یک خواسته بطور اتوماتیک تبدیل به خواسته یا آرزو برای هدف دیگری می‌شود. هدف‌گذاری یکی از مهم‌ترین مبانی موفقیت مالی است. همه‌ی ما خواسته‌ها و آرزوهایی داریم و با تمام وجود می‌خواهیم به آنها دست یابیم اما باید بدانیم داشتن یک آرزو و رویا به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای تحقق آن رویا باشد. جمله‌ای معروف است که می‌گوید:

هنگامی که رویای خود را می‌نویسیم به هدف تبدیل می‌شود. هنگامی که هدف خود را به گام‌های کوچک تقسیم می‌کنیم به برنامه تبدیل می‌شود و هنگامی که متعهد به اجرای برنامه می‌شویم، رویای ما به واقعیت تبدیل خواهد شد.

تقریبا می‌توان گفت اگر هدف‌گذاری و برنامه به خصوصی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به هدف بزرگی در زندگی دست یابیم. هر انسانی می‌بایست در زندگی خود هدف‌گذاری مالی داشته باشد. تعیین اهداف مالی به ظاهر کار آسانی می آید. اما چالش اصلی شما در اینجا تعیین اهداف واقع‌گرایانه است.

روش هوشمندانه دستیابی به خواسته‌ها با هدف‌گذاری مالی دقیق

توصیه می‌کنیم حتما تمرین‌های زیر را انجام دهید تا در تعیین دقیق اهداف مالی در زندگی موفق باشید.

ابتدا خواسته‌های مالی خود را با توجه به ویژگی‌های هدف‌گذاری دقیق، به هدف تبدیل کنید. (مشخص، قابل اندازه‌گیری، دارای زمانبندی، قابل‌دستیابی و واقع‌بینانه)

سپس سه مورد از اهداف (بلندمدت یا کوتاه مدت) مالی‌تان را تعیین و یادداشت نمايید.

مهمترین هدف مالی‌تان را مشخص کنید، دلايل رسیدن به آن را تعیین کنید. سپس اقدامات اجرایی رسیدن به مهمترین هدف مالی‌تان را مشخص کنید و  برنامه‌ریزی ماهیانه رسیدن به آن را بنویسید و به طور مرتب درصد تحقق برنامه‌ها و رسیدن به اهداف را ماهانه مشخص کنید.

چگونگی تنظیم اهداف مالی

اگرچه تعیین اهداف مالی ممکن است به نظر یک کار سخت و دشوار باشد، اما برای کسی که دارای اراده و وضوح تفکر باشد، آسان است.  در هدف‌گذاری مالی، به این نکات توجه داشته باشید:

نیازها و خواسته‌هایتان را دریابید

چه می خواهید؟ واقعا به چه چیزهایی نیاز دارید؟ وضعیت مالی کنونی‌تان را ارزیابی کنید. دو لیست تهیه کنید: یکی لیست نیازهایتان و یکی لیست خواسته‌های‌تان. برای درست کردن این لیست، از خودتان سوال کنید:

  • چرا این را می‌خواهم؟
  • اگر این را داشته باشم چه تغییری در زندگی‌ام ایجاد می‌شود؟
  • چه چیزهایی واقعا برایم مهم هستند؟
  • آیا این با ارزش‌هایم تطابق دارد؟

واقع‌بینانه باشید

چالش اصلی شما در اینجا تعیین اهداف واقع‌گرایانه است. منظور ما از اهداف واقع‌گرایانه اهدافی است که در مدت زمان تعیین‌شده، دست‌یافتنی باشد. تعیین هدف‌های بسیار بالا و غیرممکن تنها زمینه ‌ساز عدم موفقیت و ناامیدی شما هستند.

اصلاح رفتار

اشتباه نکنید زندگی مالی شما را پول تشکیل نمی دهد، بلکه این رفتار شما در مواجهه با پول است که زندگی مالی شما را می‌سازد. کنار گذاشتن عادت‌های بد همیشه سخت است و عادت‌های مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است قبل از اینکه اولین درآمد کسب شود، عادات مالی درست درباره درآمد در فرد ایجاد شود. پس برای شروع باید رفتار خود را مدیریت کنیم و عادت‌های بد مصرفی و تصمیم‌گیری2های غلط و بدون فکر را کنار بگذاریم.

اهداف کوتاه مدت در مقابل بلند مدت

رویکرد دستیابی به هر هدف مالی، یکسان نیست. مهم است که اهداف را به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید. اهدافی که برای سه سال آینده می‌خواهید به آن برسید به عنوان اهداف کوتاه‌مدت در نظر بگیرید. همه‌چیز با اهداف کوتاه مدت آغاز می‌شود. این اهداف نیازمند این هستند که شما به‌صورت مشخص گام‌های رسیدن به آنها را تعیین کنید تا کمک حال شما در رسیدن به اهداف بلند مدت باشند.

الویت‌بندی اهداف مالی

پس از تقسیم‌بندی هر هدف بر مبنای زمان، باید اهمیت هر یک از اهداف را در نظر بگیرید. اگر مانند بیشتر مردم، شغلی با درآمد متوسط دارید، بنابراین برای تامین تمام اهداف‌تان به ‌اندازه‌ کافی پول ندارید. پس رتبه‌بندی اهداف ‌تان برمبنای اهمیت نسبی آنها، کمک می‌کند تا بتوانید اهدافی مهم‌تر را اولویت‌بندی کنید.

البته برخی از اهداف را باید در هم ادغام کرد؛ چراکه معمولا با تامین اهداف کوتاه مدت می‌توان به اهداف بلندمدت‌تر دست یافت. به طور مثال برای بازنشستگی باید پس‌انداز داشته و روی بخشی از درآمدتان سرمایه‌گذاری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از اهداف مالی فقط یک بار رخ می‌دهند، درحالی ‌که برخی از اهداف دیگر ممکن است هر سال تکرار شوند.

در نظر گرفتن تورم

هر زمان که اهداف بلندمدت تعیین کردید، تورم را در نظر بگیرید.

عدم مقایسه خود با دیگران

افراد موفق از نظر مالی زمان و پول را برای مقایسه خود با دیگران و یا این که شبیه آنها باشند، هدر نمی‌دهند. این افراد بر اهداف و توانایی‌های مالی خود متمرکز می‌شوند.

چشم از هدف‌تان برندارید

نوشتن اهداف روی کاغذ یک کار مهم است، دنبال کردن آن‌ها تعهد می‌خواهد. اهداف‌تان را مرتبا بازبینی کنید تا مصمم‌تر شوید.

مشورت با مشاوران حرفه‌ای

حتی باهوش‌ترین و موفق‌ترین افراد در جهان به کمک افراد حرفه ای دیگر نیازمند هستند. آنها ترس و نگرانی از مشاوره با افراد متخصص در حوزه‌های خاص ندارند.

کنترل هزینه‌های ناگهانی

همگی ما مواقعی را که تمایلی ناگهانی به خرید چیزی که می خواهیم، اما نیاز ضروری به آن نداریم را تجربه کرده ایم. تفاوت بین اکثر مردم و آنهایی که از امنیت مالی سود می برند و موفق هستند، به کنترل این خریدهای ناگهانی باز می گردد.

 حتی اگر شکست خوردید دوباره شروع کنید

اگر یک اشتباه را انجام دادید، جهان به پایان نخواهد رسید. به یاد داشته باشید که برنامه‌های انعطاف پذیر، برنامه های واقع‌گرایانه‌تر هستند. بنابراین به جلو بروید و سعی کنید اهداف مالی خود را همان‌طور که برنامه‌ریزی شده دنبال کنید، اما اگر به دلایلی به این برنامه دست پیدا نکردید، سریع ناامید نشوید. همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که در جاده بمانید و قول بدهید تا به انتها (هدف تان) برسید، مهم نیست که چند بار در طول راه زمین می خورید.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد