هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها ماهی 70 میلیون تومان!

هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها ماهی 70 میلیون تومان!

هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها به طور سرسام‌آوری گران شده است. به طوری که قیمت هر 100 تن میوه در سردخانه‌ها به 70 میلیون تومان رسیده است! ريیس اتحادیه بارفروشان با تايید این خبر گفت: قیمت نگهداری هر کیلو میوه در سردخانه‌ها به 700 تومان رسیده است. یعنی هزینه نگهداری 100 تن میوه در هر ماه 70 میلیون تومان تمام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، هزینه نگه‌داری میوه‌ در سرد‌خانه‌ها هم به ارقام نجومی نزدیک شده است. همین بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها باعث شد در فصل برداشت کشاورزان مزارع خود را به دامداران اجاره دهند. چرا که رها کردن میوه‌های تابستانه در زمین‌ها صرفه اقتصادی بیشتری برای‌ آنها داشت.

فروشندگان میوه می‌گویند به دلیل افزایش هزینه نگهداری، میوه‌ گران شد و دیگر در سبد خانوار اولویتی ندارد. ريیس اتحادیه بارفروشان درباره وضعیت بازار میوه به تجارت‎‌نیوز گفت: با شروع ماه محرم تقاضا برای خرید میوه کاهش یافت و میوه ارزان شد. از این‌رو اکثر فعالان بازار، میوه‌های خود را در سردخانه نگهداری می‌کنند تا بعد از محرم دوباره روانه بازار کنند.

هزینه نگهداری میوه تابستانه 500 تومان

مصطفی دارایی‌نژاد ادامه داد: سال گذشته هزینه نگهداری میوه در سردخانه‌ها 500 تومان بود اما امسال هزینه نگهداری حدود 30 درصد بیشتر شد و هزینه نگهداری میوه‌ها به 700 تومان رسیده است. هر سردخانه‌ قابلیت نگهداری 100 تا 500 تن میوه را دارد.

البته هزینه نگهداری میوه‌های تابستانه به دلیل کاهش میزان ماندگاری آنها کیلویی 500 تومان است اما هزینه نگهداری میوه‌های پاییزه همچون سیب و انار بین 700 تا 800 تومان است.

او گفت: قیمت میوه به دلیل عدم تقاضا 20 درصد ارزان شد. اکنون گران‌ترین میوه در میدان اصلی تره بار گلابی و شلیل است. هر کیلو گلابی با قیمت 30 هزار تومان و شلیل کیلویی 25 هزار تومان فروخته می‌شود.

مرکز آمار گزارشی از مقایسه قیمت‌های خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در تیر نسبت به خرداد منتشر کرد. آمارها نشان می‌دهد هیچ کالایی در تیر امسال نسبت به خرداد کاهش قیمت نداشته است. بیشترین افزایش قیمت ماهانه هم مربوط به میوه و خشکبار است که در تیر نسبت به خرداد 6.5 درصد افزایش قیمت داشت.

امسال میوه به دلیل افزایش کرایه حمل و نقل و نگهداری در سردخانه‌ها آنقدر گران شد که مردم نتوانستند میوه نوبرانه بخرند. به طوری که صدیف بدری، نايب‌ريیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به افزایش قیمت میوه گفته بود: مردم نمی‌توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.

برای مطالعه بیشتر خبر خشکسالی قیمت هویج را افزایش داد را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد