ترمز آخرین بورس قرن یا سبزی بهار ...

ترمز آخرین بورس قرن یا سبزی بهار ...

بازار امروز را با افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص کل پیش‌بینی می‌شود اما؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد که شاهد عرضه صف‌های خرید و کاهش شتاب افزایش قیمت‌ها در معاملات امروز نسبت به‌روز سه‌شنبه باشیم.

به گزارش بورس‌نیوز، آخرین روز کاری سال 1399 را در حالی آغاز خواهیم کرد که پس از اتمام فرآیند‌های فروش اوراق بهادار دولتی در بازار‌سرمایه و همچنین فروش برخی از مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها، شاهد افزایش روند صعودی شاخص‌های بورسی هستیم.

در جریان معاملات دیروز "شاخص‌کل" با رشد مناسبی همراه بود تا با 36 هزار و 261 واحد افزایش به ارتفاع یک میلیون و 290 هزار واحد برسد تا به‌این‌ترتیب این نماگر بازار در آستانه ورود به کانال جدیدی باشد؛ شاخص کل هم‌وزن نیز با 0.71 درصد افزایش به 437 هزار و 932 واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

دهقان دهنوی سخنگوی شورای عالی بورس، از تصویب سه سیاست کلی در خصوص تغییر دامنه‌نوسان در جلسه این شورا خبر داد و افزود: بر این اساس، افزایش دامنه‌نوسان مورد تاکید شورا قرار گرفت و ثانیا این افزایش به شکل تدریجی همراه با اطلاع‌رسانی کامل و آمادگی بازار انجام می‌شود و از طرف دیگر نیز، مقرر شد که همراه با سیاست افزایش دامنه‌نوسان، فرهنگ‌سازی و ترویج روش‌های سهامداری غیرمستقیم نیز انجام شود.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با این سه سیاست کلی، تعیین عدد دامنه نوسان به سازمان بورس واگذار شد؛ همچنین جمع‌بندی‌ها در روز‌های بعدی انجام و نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان نهاد‌های مالی اخذ می‌شود تا در نهایت به تصمیمی برسیم که موردنظر و اجماع طیف وسیع سهامداران باشد.

سخنگوی شورای عالی بورس در ادامه با اشاره به دیگر دستورات جلسه امروز این شورا تصریح کرد: دو موضوع دیگر در دستور کار نشست امروز بود؛ یکی بودجه 1400 سازمان بورس که خوشبختانه به تصویب رسید و دستور سوم به اوراق مالی جدید اختصاص داشت که طراحی آن در سازمان بورس و بورس انرژی انجام‌شده و به تايید شورای فقهی هم رسیده بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بدون اینکه به بخش خصوصی و بخش اقتصادی کشور فشار اضافه وارد شود تا 20 اسفند 100درصد درآمد مالیاتی مصوب که 180هزار میلیارد تومان بوده محقق شده است. فرهاد دژپسند در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد صادرات غیرنفتی امسال حدود 27 میلیارد دلار باشد تا شب گذشته صادرات غیرنفتی 33 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که این رقم همچنان نسبت به صادرات غیرنفتی سال 1398 که بیش از 40 میلیارد دلار بود، در حدود 18 درصد کمتر است.

در خبری از حوزه بودجه و اقتصاد کلان، معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: تاکنون حدود 180 هزار میلیارد تومان اوراق مالی فروخته شد. معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه‌وبودجه کشور تاکید کرد: اگر بتوانیم تا پایان هفته نیز 20 هزار میلیارد تومان اوراق دیگر بفروشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده قیمت بنزین افزایش خواهد داشت، گفت: برنامه‌ای سال آینده هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. همچنین در خبری دیگر مربوط به بودجه 1400، شاهد تايید لایحه بودجه سال آینده توسط شورای نگهبان بودیم تا به‌این‌ترتیب فرآیند تصویب بودجه سال آینده کشور نیز به اتمام برسد.

بازار امروز

بازار امروز را نیز با افزایش قیمت‌ها و رشد شاخص کل پیش‌بینی می‌کنیم. بااین‌حال به نظر می‌رسد که شاهد عرضه صف‌های خرید و کاهش شتاب افزایش قیمت‌ها در معاملات امروز نسبت به‌روز سه‌شنبه باشیم.


بیشتر بخوانید:

تاثیر تصمیم قطع یا ادامه دامنه نامتقارن بر بازار

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد