تناقض عجیب بازار سرمایه / بورس چگونه مثبت شد؟

تناقض عجیب بازار سرمایه / بورس چگونه مثبت شد؟

دو روز است که شاخص کل بازار سهام روند صعودی گرفته اما بسیاری از نمادها هنوز در صف‌های فروش قفل هستند. چگونه هم شاخص کل مثبت است و هم بسیاری از نمادها در صف فروشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در دو روز گذشته روند بازار سرمایه در حالی صعودی بوده که بسیاری از نمادها روند نزولی دارند. حالا سوال اینجاست که چرا شاخص کل روندی صعودی دارد اما کلیت بورس روند نزولی؟ دلیل این تناقص چیست؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با دلیل رشد شاخص کل گفت: بعد از نامتقارن شدن دامنه نوسان سهم‌ها در بازار سهام، نقدشوندگی به طرز چشم‌گیری در نمادهای کوچک کاهش پیدا کرد و پولی که قرار بود از سمت صندوق‌های با درآمد ثابت به بورس تزریق شود به سمت نمادهایی رفت که نقدشوندگی بالاتری داشتند و این نمادها در بازار سهام اصولا نمادهای شاخص‌ساز هستند.

این کارشناس در ادامه گفت: اصولا شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها به سمت نمادهایی رفتند که افت زیادی کردند و با نزدیک شدن به مجامع سود تقسیمی زیادی دارند. این نمادها اصولا نمادهای شاخص‌ساز بودند و به همین دلیل، روند شاخص کل بازار سهام مثبت شد اما اکثر نمادهای کوچک هنوز قفل در صف‌های فروش هستند.

این کارشناس در رابطه با پول تزریق شده به بازار سهام گفت: بین 6 تا 9 هزار میلیارد تومان پول از سمت صندوق‌های با درآمد ثابت به بازار سهام روانه شده و همین موضوع باعث افزایش استقبال و اقبال عمومی به سمت نمادهای شاخص‌ساز شده است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد