آمار رویایی از فروش نفت در بودجه؟/ تورم افزایش می‌یابد؟

آمار رویایی از فروش نفت در بودجه؟/ تورم افزایش می‌یابد؟

دولت در حالی بودجه 1401 را با پیش‌فرض فروش روزانه 1٫2 میلیون بشکه نفت تنظیم کرده در حالی که آمار فروش نفت ایران در زمان تحریم‌ها بیش از روزانه 700 هزار بشکه نبوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت بودجه 1401 را با پیش‌فرض فروش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت تنظیم کرده است.

آمارهای مختلف اذعان می‌کنند که ایران در زمان تحریم روزانه 600 تا 700 بشکه نفت فروخته است اما بودجه 1401 با پیش فرض فروش روزانه 1٫2 میلیون بشکه نفت نوشته شده است.

اجازه فروش نفت نداریم

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در شرایط تحریم، اجازه فروش نفت نداریم بنابراین نمی‌توان ضمانت داد که روزانه چند بشکه فروخته می‌شود.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: این که دولت در شرایط تحریم می‌گوید من روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌فروشم، اساس منطقی ندارد.

او ادامه می‌دهد: ظرفیت تولید نفت ما به همین شرایط، بیش از سه میلیون و 700 یا 800 هزار بشکه است. 1 میلیون و 600 یا 700 هزار بشکه مصرف داخلی است و در نهایت تقریبا ظرفیت صادرات 2 میلیون بشکه داریم.

بودجه بدبینانه تنظیم شده است!

گفتنی است که لایحه بودجه 1401 در حالی با پیش‌فرض فروش روزانه 1٫2 میلیون بشکه در روز نوشته شده که مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود این لایحه بدبینانه و با فرض وجود تحریم‌های آمریکا نوشت شده است.

پدیدار معتقد است که منطق تحریم به ما اجازه فروش نفت نداده است و هر توضیحی درباره میزان فروش نفت، بر پایه حدس و گمان است. این فعال اقتصادی خاطرنشان می‌کند: درست است که ظرفیت تولید نفت خام داریم اما مشخص نیست چقدر امکان فروش داشته باشم. هیچ یک از مقامات دولتی هم اعلام نکردند تا به امروز چند بشکه نفت فروخته‌ایم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران یادآوری می‌کند: حتی اگر بتوانیم این میزان نفت را در زمان تحریم بفروشیم، باز هم امکان دریافت پول آن را نداریم.

خطای نفتی 1400 تکرار می‌شود؟

دولت سال پیش هم بودجه 1400 را با پیش‌فرض فروش دو میلیون بشکه در روز تنظیم کرد و مجلس نیز آن را تصویب کرد اما به گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال 1400 تنها، 600 هزار بشکه در روز نفت فروخته است.

یکی از المان‌های موثر بر بازار ارز، کسری درآمدهای نفتی و در نتیجه کسری بودجه کل است. دولت در صورتی که موفق به فروش نفت و تامین بودجه نشود، ناگزیر به چاپ اسکناس یا استقراض از بانک مرکزی است. چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی در صورتی که پشتوانه نداشته باشند، هر دو تورم‌زا هستند.

نرخ تورم نقطه‌ای سال 1400 در آبان، به گفته رییس مرکز آمار ایران، 35.7 درصد رسیده است.

برجام فروش نفت را تسهیل می‌کند؟

البته، برخی از کارشناسان با خوشبینی بیشتری به برجام می‌نگرند و تحلیل می‌کنند که برجام قرار است احیا شود. احیای برجام هم باعث ابطال تحریم‌های نفتی علیه ایران است. پدیدار درباره برجام پیش‌بینی می‌کند: براساس اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده مقامات به رفع تحریم‌ها خوشبین هستند. نظرسنجی‌های اولیه هم نشان از پیشرفت مذاکرات می‌دهند.

او می‌گوید: انصاری، مشاور وزارت خارجه امروز در جلسه‌ با فعالان اقتصادی، امیدوار به رفع تحریم‌ها بود.

مطالعه بیشتر: فروش نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر/ مذاکرات وین، ایران را به بازار نفت برمی‌گرداند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد