خریداران خودرو بخوانند / خودرو بخریم یا نه؟

خریداران خودرو بخوانند / خودرو بخریم یا نه؟

وقفه در تولید برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه چهار عاملی است که بازار خودرو را در روزهای اخیر متاثر کرد. اما آیا ممکن است خودرو گران‌تر شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد؛ به طوری که از ابتدای مردادماه تاکنون شاهد رشد پنج میلیون تا 80 میلیون تومانی قیمت خودروها در بازار بوده ایم. این توصیف عجیب سایت خبرآنلاین از آخرین وضعیت بازار خودرو است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت پژوپارس اتوماتیک از ابتدای مردادماه با افزایش 18 میلیون تومانی روبه رو شده است. این خودرو در ابتدای مردادماه 365 میلیون تومان قیمت داشت و این در حالی است که هم اکنون به قیمت 383 میلیون تومان به فروش می‌رود. قیمت پژو 206 وی8 صندوق‌دار نیز که در حال حاضر به قیمت 303 میلیون تومان به فروش می‌رود، در ابتدای مردادماه 280 میلیون تومان قیمت داشت و این یعنی افزاییش حدود 23 میلیون تومانی در کمتر از یک ماه.

از سوی دیگر، پژو207 اتوماتیک از سوی فروشندگان خودرو مدل 1400 در بازار خودرو به قیمت 420 میلیون تومان دیده می‌شود؛ این خودرو در ابتدای مردادماه 393 میلیون تومان قیمت داشت. به عبارتی، این خودرو شاهد رشد 27 میلیون تومانی قیمت در این بازه زمانی بوده است.

در این میان، پژو 2008 از ابتدای مردادماه رشد 80 میلیون تومانی را تجربه کرده است. این خودرو هم اکنون در بازار به قیمت 970 میلیون تومان دیده می‌شود.

اما علت این گرانی چیست و در ادامه چه خواهد شد؟

وقفه در تولید برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه چهار عاملی است که بازار خودرو را در روزهای اخیر متاثر کرد.

طبق گزارش اخیر وزارت صمت، تولید پنج محصول در ایران خودرو متوقف شده است، پژو 206 تیپ پنج،سمند سورن، پژو پارس، 207 دستی و رانا. اینها خودروهایی هستند که قیمت آنها در بازار رکورد زده و همزمان وزارت صمت می‌گوید تولید آنها متوقف شده است. براساس آمارهای وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه 206 تیپ پنج تولید نشده است. گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌گوید قطعات خودرو پژو 206 موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است. اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو 206 را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه‌دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود.

با این حال ایران‌خودرو در توضیحی اعلام کرده که این وقفه به دلیل عرضه محصولات جدید بوده است.

این خودروساز اعلام کرده است: «براساس راهبردهای فعلی گروه صنعتی ایران‌خودرو و نیازمندی‌های بازار و مشتریان، برخی محصولات این خودروساز با اعمال بهبود و ارتقای برخی امکانات رفاهی و ایمنی به تولید می‌رسد. این اقدام در سنوات گذشته نیز معمول بوده و پس از اعمال تغییر و بهبود در محصولات، کدهای جدیدی به آن‌ها اختصاص یافته است؛ تولید رانا پلاس، سورن پلاس و خانواده 206 و 207 از مصادیق اخیر در بهبود محصول و تعریف کد جدید است. علاوه بر ادامه تولید 206 تیپ دو، قرار است دو محصول 206 و 207 با سقف‌های دو رنگ و شیشه‌ای به بازار عرضه شوند؛ در خودروی رانا نیز علاوه بر راناپلاس، رانا پلاس با سقف شیشه‌ای و مجهز به گیربکس شش سرعته روانه بازار خواهد شد. در آینده نیز روند بهبود و ارتقای سطح محصولات متناسب با نیاز بازار در تمامی تولیدات گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه خواهد داشت.»

با این حال افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه نیز در اتفاقات اخیر تاثیر داشته است. با این حال به نظر می‌رسد خودروسازان قرار است عرضه‌های جدیدی در بازار داشته باشند.

طبق گزارش تجارت‌نیوز، براساس طرح‌های فروش فوری خودرو در خرداد، دو خودروسازی بزرگ کشور باید در روزهای آینده 35 هزار دستگاه خودرو تحویل دهند که سهم شرکت ایران‌خودرو 11 هزار دستگاه و سهم شرکت سایپا 24 هزار دستگاه است.

آیا این عرضه‌های جدید می‌تواند کمی بازار را آرام کند؟ اگر در واقعیت اتفاق بیفتد ممکن است این اتفاق بیفتد اما به واسطه تجربه‌های پیشین خودروسازان به نظر نمی‌رسد خیلی زود این اتفاق رخ دهد. از سوی دیگر مجوز افزایش قیمت فصلی که شورای رقابت دارد و نگرانی از تداوم نوسان ارزی دو عامل دیگری هستند که جلوگیری از نوسان قیمت را کمی سخت می‌کنند. با این روند آیا می‌توان منتظر ارزانی خودرو بود؟ در هفته جدید قرار است وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت در مجلس رای اعتماد بگیرد، موفقیت او شاید بتواند کمی امیدها را برای توقف روند صعودی قیمت خودرو پررنگ کند.

درباره طرح جدید خودروسازان برای عرضه خودرو گزارش «مهلت جدید ثبت نام ایران‌خودرو» را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد