سهمیه آرد یک چهارم نانوایی‌ها کم شد

سهمیه آرد یک چهارم نانوایی‌ها کم شد

اقتصاد کلانتسنیم نوشت:محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به طور متوسط یک چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان کاهش یافته است.

مشاور وزیر اقتصاد از کاهش سهمیه آرد یک چهارم نانوایی‌ها، خبر داد و گفت: 75 درصد نانواییها سراسر کشور با عدم تغییر یا افزایش سهیمه آرد مواجه شده‌اند.

محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به طور متوسط یک چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان کاهش یافته است.

جلال افزود: در مرحله شناورسازی کاهش و افزایش سهمیه آرد نانوایی ها دايمی نیست. منطق طرح بر این پایه است که وقتی عملیات فروش نان به صورت طبیعی انجام میشود با عدم تغییر یا افزایش سهیمه مواجه خواهند شد. اما اگر تراکنش غیر واقعی ثبت شود یا فروش نان انجام نشود سهیمه آرد نانوایان کم خواهد شد. البته برای آن دسته از نانوایان که با کاهش سهمیه مواجه شده اند جای نگرانی وجود ندارد و در صورت برگشت به روال عادی عرضه نان سهیمه آنها اصلاح خواهد شد.

وی گفت: در مورد نانوایانی هم که سهمیه آنها افزایش یافته و یا تغییری نکرده است باید به این نکته توجه کرد که این روند مشروط به تدام رفتار متعهدانه آنهاست.

گفتنی است، تعداد کارتخوانهای هوشمند عرضه نان نصب شده در نانواییها به عدد صد هزار رسیده است، کارتخوان هایی که علاوه بر عرضه نان در تعیین سهمیه آرد نانوایی ها هم نقش اساسی دارند. سهمیه ها در ماههای اخیر در برخی نانواییها افزایش و در برخی دیگر کاهش داشته است.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه، موضوع طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از اسفندماه سال 1401 وارد مرحله جدیدی شد گفت: در فروردین 1402 در سراسر کشور این مرحله به اجرا درآمد تحت عنوان شناورسازی سهمیه آرد نانوایان که با رویکرد عادلانه سازی ساختار توزیع آرد یارانه ای در کشور شکل گرفت، منطق عملکرد به این صورت است که نانوایان محترم وقتی عملیات فروش نان را بر پایه کارتخوان های هوشمند انجام می دهند سامانه مرکزی طرح هوشمندسازی ، پردازش های لازم را بر روی تراکنش ها انجام می دهد و بر پایه آن نظام تخصیص آرد یارانه ای به نانوایان اتفاق می افتد.

وی افزود، اصولا در این طرح منطقی که حاکم بر طرح است این است که تا زمانی که نان در اختیار مردم قرار می گیرد تخصیص آرد یارانه ای هیچگونه محدودیتی ندارد ، نانوایان مبتنی بر داده هایی که در سامانه وجود دارد و یکپارچگی که بین سامانه خرید آرد و سامانه فروش نان یعنی کارتخوان های هوشمند در کشور شکل گرفته ، وظیفه ای دارند مبنی بر این که یک عرضه عمومی نان را به مردم انجام بدهند.

در خرید های خاص و پرحجم هم تحت عنوان فروش کسب و کارها خریدهای با حجم بالا را ثبت بکنند که فرآیندش توضیح داده شده برای نانوایان و ما در حال تکمیل فرآیند اطلاع رسانی هم همچنان هستیم . بعد از این که این تکلیف برای نانوایان روشن شد تراکنش هایی که توسط نانوایان در هر روز ثبت می شود در یک بازه زمانی یک ماهه در دوره گذشته آنها ، مورد بررسی قرار می گیرد ، ضریب تبدیلی تعریف شده که نان های فروخته شده به مردم بعد از پردازش سامانه و تشخیص تراکنشهای واقعی تبدیل به آرد معادلش می شود و در هر دوره زمانی که نانوایان خرید را انجام می دهند که در استان های مختلف دوره های ده روزه پانزده روزه و یک ماهه هست ، متناسب با عملکرد گذشته خودشان، آرد را دریافت می کنند . پس اگر فروش به صورت کامل انجام نشده باشد، ساعت های کاری رعایت نشده باشد، تنوع مشتریان ثبت شده در سامانه به قدر کافی نباشد، خود به خود نانوا تجربه کاهش را خواهد داشت. در واقع تراکنش های غیرواقعی و عدم تراکنش دلیل اصلی کاهش هست، اصولا هر گونه عرضه نان به مردم وقتی به صورت صحیح انجام می شود بدون هیچ نگرانی برای نانوا آرد معادلش تخصیص داده خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: برای این که فرآیند آموزش و اطلاع نانوا از وضعیت این که چه تراکنشی احیانا منجر به کاهش می شود یک مسیر پویا تعریف کردیم یعنی این که نانوا همین الان هم گزارش را اخیرا من دریافت کردم روزانه ما به طور متوسط هزار تماس با مرکز تماسی که پیش بینی شده داریم که سوالات نانوایان در خصوص دلایل کاهش سهمیه ها پاسخ داده شود .

نکته بعدی این که نانوایان ممکن است دچار بی اطلاعی باشند یا اطلاع پایین داشته باشند در این دو ماهی که ما از مرحله شناورسازی عبور کردیم با ارفاقات بسیار بالا نظام اختصاص سهمیه آردشان رقم خورده تا آسیبی به منافع نانوایان وارد نشود.

وی افزود، نکته سوم این که اصولا رفتار متعارف یک عدد ثابتی ندارد که ما بتوانیم در قالب یک بخشنامه آن را اعلام بکنیم. ما فرهنگ مصرف نان توسط مردم در استان های مختلف را وقتی در سامانه تحلیل می کنیم کاملا متمایز است . عرضی که ما داریم این است که زمانی که شما از طریق کارتخوان هوشمند به مردم عرضه نان می کنید باید مطمين باشید که فروش نان به مردم انجام می شود و در حد متعارف خودش یعنی میانگین رفتاری که خرید مردم در آن منطقه نشان می دهد ، شما وقتی نان را می فروشید هیچ مشکلی پیش نمی آید. در فصول مختلف مصارف تغییر می کند. در فصل سرد و در فصل گرم و اصولا عدد ثابت تعیین کردن هم می تواند ضرر برای نانوا داشته باشد و هم غیرواقعی باشد.

بیشتر بخوانید:

  • تغییر سهمیه آرد نانوایان برمبنای داده کارتخوان‌ها و گزارش‌های مردمی/ قیمت مجوز نانوایی کاهش می‌یابد

46217

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد