ورود شاخص بورس به مدار صعودی پس از اصلاح جزيی

ورود شاخص بورس به مدار صعودی پس از اصلاح جزيی

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون سهام بسیار ارزنده‌ای برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد، بازار پس از اصلاح جزيی دوباره وارد مدار صعودی می‌شود و سود بسیار خوبی را در اختیار سهام‌داران قرار می‌دهد.

«امین دامچه» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به روند معاملات بورس، افزود: مهمترین متغیر اقتصادی در کشور نرخ دلار است و نوسان‌های ارز می‌تواند تاثیرگذار بر روند معاملات بازارهای سرمایه‌گذاری باشد.

وی ادامه‌داد: افرادی که در حال فعالیت در حوزه بازارهای مالی هستند، نسبت به تداوم سرمایه‌گذاری در بورس دچار ابهام شده‌اند و نوسان‌های ایجاد شده منجر به شک و تردید این افراد برای خرید یا فروش سهام در بازار شده است.

دامچه با بیان اینکه دلار از نظر ارزش ذاتی  باید در محدوده‌های 20 تا 22 هزار تومان قرار بگیرد، اظهار داشت: در صورت آزاد شدن واردات، علاوه بر فعال شدن سمت تقاضا، دلار در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت و دچار رشد حبابی می‌شود که این موضوع بر روند معاملات بورس بی‌تاثیر نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات در بازار طلا و سکه، گفت: وضعیت بازار طلا و سکه در انتظار نخستین فرمان اجرایی رییس جمهوری جدید آمریکا در مورد ایران است که به نظر می رسد سیاست هایی که قرار است از طرف بایدن به کار گرفته شود آرام تر از سیاست‌های ترامپ باشد که این موضوع می تواند در عرصه جهانی وضعیت متعادل تری را نسبت به سابق ایجاد کند.

وی معتقد است: دلار در ایران در مسیر صعودی قرار دارد و ممکن است روند صعودی خود را حفظ کند و در شرایطی که مشکل خاصی کشور را تهدید نمی کند روند صعودی با شیب ملایم تری ادامه خواهد داشت.

 دامچه بیان‌داشت: در چند وقت اخیر شاهد کاهش نوسان دلار و نزدیک شدن ارزش ذاتی آن در محدوده های قیمتی بین 20 تا 22 هزار تومان هستیم که به نظر می رسد قیمت دلار برای یک یا دو سال آینده در محدوده های فعلی به ثبات برسد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت معاملات بازار طلا و سکه، مسکن و خودرو، گفت: روند بلندمدت و میان مدت طلا و سکه صعودی است اما در کوتاه مدت شاهد ثبات یا روند کاهشی در معاملات این بازار خواهیم بود، بازار مسکن هم وارد دوران رکود شده و بازار خودرو نیز در مسیر نزولی قرار گرفته است؛ این موضوع نشان می دهد در کنار نوسان ایجاد شده در معاملات بورس اقبال چندانی به سمت دیگر بازارهای سرمایه گذاری وجود نداشته است.

وی گفت: هرچند قیمت سهام اکنون در بازار به ارزندگی برای خرید رسیده، اما نیازمند محرکی قوی برای حرکت است.

دامچه افزود: زمانی که شاخص بورس وارد کانال دو میلیون واحد شد، اعتماد در بازار وجود داشت در حالی که سهام شرکت ها از ارزندگی چندانی برای خرید برخوردار نبودند.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت سهام شرکت ها بعد از اصلاح ایجاد شده در بازار ارزنده شده اما به دلیل نگرانی سهامداران از بازار شاهد ورود نقدینگی به این بازار نیستیم،  ادامه‌داد: بهتر است دولت به اجرای برخی اقدام ها در راستای بهبود وضعیت بازار بپردازد تا دوباره سهامداران برای سرمایه گذاری وارد این بازار شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر هماهنگی در اقتصاد و مسوولان کشور وجود داشته باشد می توان شاهد بهبود روند معاملات بازار بود و زمینه کاهش ریسک های ایجاد شده در بازار را فراهم کرد.

وی معتقد است: با تعدیل نرخ سود بانکی، اقبال به سمت سرمایه گذاری در بورس افزایش پیدا می کند و سرمایه گذاران بیشتری وارد این بازار می شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد