آمار صدور مجوزهای مشاغل خانگی در سال 1401

آمار صدور مجوزهای مشاغل خانگی در سال 1401

معاون وزیر کار از رشد 202 درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد و اشتغال ایجادی در بخش مشاغل خانگی را بیش از 103 هزار شغل اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مشاغل خانگی به مشاغلی گفته می‌شود که با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی هستند و افراد علاقمند می‌توانند با کمترین هزینه در محل سکونت خود و در کنار اعضای خانواده به کسب و کار خانگی بپردازند.

در حال حاضر مدل کسب و کارهای خانگی در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته و آمارها نشان می‌دهد 23 درصد کل مشاغل در کشورهای فوق صنعتی را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند.

در همین راستا تمرکز بر موضوع اشتغال خانگی یکی از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال به شمار می‌رود و بر همین اساس سال گذشته 3000 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه 1401 اختصاص پیدا کرد.

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در سال گذشته در بحث صدور مجوز مشاغل خانگی 202 درصد رشد و در بحث اشتغال ایجادی رشد 102 درصدی را شاهد بودیم.

محمود کریمی بیرانوند - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ضمن تشریح جزيیات عملکرد مشاغل خانگی در دولت سیزدهم طی سال 1401 از جذب 3000 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بخش متقاضیان مستقل و پشتیبان خبر داد.

وی با بیان اینکه مجوز 95 درصد مشاغل خانگی به شکل آنی صادر شد، گفت: سال گذشته با صدور بیش از 218 هزار مجوز، رشد 202 درصد در صدور مجوزهای مشاغل خانگی را شاهد بودیم.

به گفته معاون اشتغال وزارت کار در حوزه اشتغال خانگی با رشد 102 درصد اشتغال ایجادی و سهم 10 درصد از کل اشتغال ایجادی بیش از 103 هزار شغل در سال گذشته به وجود آمد.

پیشتر معاون اشتغال وزیر کار گفته بود: در سال جاری با همکاری بانک مرکزی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی با 33 درصد رشد به 4000 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و استان‌هایی که دارای عملکرد بهتری در حوزه اشتغال خانگی باشند از تسهیلات بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر بیش از 500 بازارچه مشاغل خانگی و 14 تعاونی استانی تامین نیاز مشاغل خانگی در کل کشور ایجاد شده است.همچنین طبق آمارها بیش از 700 شبکه و زنجیره تامین مشاغل خانگی در استان‌های کشور راه اندازی شده و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به دولتهای گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

وزارت کار در سال جاری سقف پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان مستقل را به 150 میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به 4 میلیارد تومان افزایش داده که سود آن 4 درصد است.

به گزارش ایسنا، امروزه کسب و کارهای خانگی از جمله بخش‌های حیاتی و ضرورتی فعالیت‌های اقتصادی در بیشتر کشورها محسوب می شوند که از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع بسیاری در جوامع و اقتصادهای جهان شده‌اند.مشاغل خانگی یکی از بهترین روش‌های ایجاد اشتغال به شمار می‌رود که ضمن پایدار بودن، درآمد قابل توجهی را برای صاحبان خود ایجاد می کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد