سیگنال مثبت متولیان، سوختی برای رشد دوباره بازار سرمایه

سیگنال مثبت متولیان، سوختی برای رشد دوباره بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، تغییراتی در بازار سرمایه صورت گرفته که از روز شنبه اجرایی خواهد شد. با اعلام خبر این اصلاحات، بورس تهران هفته جاری را با رنگ سبز به پایان رساند و باید دید این تغییرات، تا چه حد بر روند بازار سرمایه موثر خواهد بود.

وداد حسینی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری معیار در گفتگو با بورس نیوز با اشاره به تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تاثیر مثبت این تصمیمات بر بازار سرمایه، بیان کرد: در شرایطی قرار داشتیم که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه چند راهکار پیشنهاد می شد؛ از جمله حذف دامنه نوسان، حذف حجم مبنا، کاهش دامنه نوسان، دامنه نوسان نامتقارن و... اما متولیان بازار سرمایه با انتخاب راهکار دامنه نوسان نامتقارن "مثبت 6 _ منفی 2" سیگنال مثبتی به بازار سرمایه دادند و به نوعی این ذهنیت را به بازار القا کردند که از رشد بازار سرمایه حمایت می کنند‌ و تمایلی به کاهش قیمت ها در بازار ندارند. ضمن اینکه امید ریاضی "مثبت 6 _ منفی 2" مثبت است و با اجرای آن، شیب رشد بازار تندتر از شیب افت بازار خواهد بود. بنابراین انتظار می رود با اجرای دامنه نوسان نامتقارن، بازار سرمایه حرکت مثبتی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شاید بهتر باشد فعلا در مورد تبعات دامنه نوسان نامتقارن و سایر تصمیمات و اصلاحات شورای عالی بورس اظهار نظر نکنیم. با در نظر گرفتن متغیرهای کلان اقتصادی، بازار سرمایه پتانسیل رشد دارد و بعید است که اصلاحات جدید بازار سرمایه، فعلا تبعات منفی به دنبال داشته باشد و قطعا اگر در ماه های آینده نیاز به اصلاح مجدد دستورالعمل ها و مقررات بازار باشد، متولیان این بازار اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی افزود: با ورود سهامداران جدید به بازار، بخش قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه را اشخاصی تشکیل می دهند که به قصد نوسان گیری وارد این بازار شده اند و اهمیت چندانی به تحلیل سهم و EPS و نسبت های مالی و... نمی دهند. این اشخاص در ماه های ابتدایی سال بدون توجه به پارامترهای اثرگذار بر قیمت سهم، وارد بازار شدند و با ورود هیجانی پول سبب رشد بازار شدند و حالا هم با وجود ریزش قیمت ها و چشم انداز مثبت قیمت های جهانی، نفت 60 دلاری، تورم و حجم بالای نقدینگی در کشورمان و... بدون تحلیل در جایگاه فروش قرار می گیرند. البته ورود سهامداران خرد و کم تجربه به بازار فقط مختص بورس ایران نیست و در بورس های جهانی هم مثلا با پلتفرم رابین هود، بسیاری از مردم وارد بازارهای سرمایه شده اند و معاملات آنلاین انجام می دهند. نمی توان توقع داشت سهامداران رفتار هیجانی نداشته باشند؛ این هیجان جزو ذات سرمایه گذاران بالاخص سرمایه گذاران خرد و کم تجربه است. اقتصاد رفتاری نشان می دهد به محض افزایش دامنه نوسان (در هر بازاری و در هر کشوری)، سرمایه گذاران جذب آن بازار خواهند شد. در چنین شرایطی، محدود کردن دسترسی سهامداران خرد و تازه وارد، راهکار مناسبی نیست و بهتر است با ارايه ابزارهای خرید و فروش تعهدی و اوراق تبعی در حجم تاثیرگذار و نیز حذف دامنه نوسان، تا حدودی هیجان بازار را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید:

سهامداران ورودی در اوج، منتظر...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد