خودروسازان پیش از تعهد به فروش از استاندارد اجازه نگرفتند/ برندهای کم‌فروش شناسایی شدند/ تغییر لیبل‌ها به نفع مصرف‌کنندگان است

خودروسازان پیش از تعهد به فروش از استاندارد اجازه نگرفتند/ برندهای کم‌فروش شناسایی شدند/ تغییر لیبل‌ها به نفع مصرف‌کنندگان است

ایلنا: ريیس سازمان ملی استاندارد گفت: توقف تولید 5 نوع خودرو که سال‌های سال تولید می‌شد تنش‌هایی را در بازار ایجاد کرد اما سازمان از ماه‌ها قبل گفت که اگر این عیوب...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی اسلام ‌پناه ريیس سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری با اشاره به لزوم استخدام سخنگوی سازمان ملی استاندارد، گفت: در حال حاضر با شخصی که دانش فنی و تسلط  کافی در کلام داشته باشد به توافق نرسییم اما در برنامه ما استخدام سخنگوی سازمان گنجانده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی که بعد از افزایش قیمت‌ها شاهد کم‌فروشی‌ها در برخی اقلام مواد غذایی هستیم، افزود: حدود 365 گونه صنعت در کشور شناسایی شده است و وظیفه ما نظارت بر عملکرد آنهاست؛ سازمان نمی‌تواند بر روند فعالیت چند صد هزار خرده‌فروشی که در کشور فعال هستند نظارت داشته باشد.

این مقام مسيول میزان کم‌فروشی در صنایع را 41.35 درصد عنوان کرد و افزود: هدف ما از بازدید از بنگاه‌های تولیدی این است که نقش بازدارندگی خود را اعمال کنیم؛ چندین برند معتبر در زمینه کم‌فروشی را شناسایی کردیم و به آنها اخطارهای لازم داده شد برخی از این برندها نیز آبروداری کردند و  به کم فروشی‌ها پایان دادند.

ريیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به توقف 5 نوع خودرو در کشور، بیان کرد: تولید تیبا، تیبا 2، سمند، ساینا و 405، متوقف شده است؛ خودرو ساز مدعی است که این خودروها را پیش فروش کرده  پرسش ما از خودروسازان این است که آیا پیش از تعهد به فروش از ما اجازه گرفتند؟

عدد خودروهایی اصلاح شده موجود است

اسلام‌پناه ادامه داد: اگر سازمان اعلام می‌کند کالایی ایرادات پرتکرار دارد و  باید آنها را رفع و رجوع کند و خواهان تعهد خودروساز برای جلب رضایت مشتریان است به این معناست که سازمان ملی استاندارد در کنار مردم است و می‌خواهد مشکل مردم رفع و رجوع شود.

خودروهای جایگزین باید استاندارد 85 گانه را رعایت کنند

وی با بیان اینکه خودروهای جایگزین باید استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد را رعایت کند، گفت: خودروساز تعهد داده است که عیوب خودروها را رفع کند با نظارت بازرسان سازمان ملی استاندارد. چندین هزار خودرو در همین فرآیند با همین فرآیند به دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

به گفته سازمان ملی استاندارد؛ توقف 5 نوع خودرو که سال‌های سال تولید می‌شد تنش‌هایی را ایجاد می‌کند و از ماه‌ها قبل هم گفتیم که اگر این عیوب پاس نشوند تولید آنها متوقف می‌شود پس این تصمیم یک شبه نبوده است و ساعت‌ها درباره آنها فکر شده است و برای اجرای آن نیز ماهها به خودرو ساز زمان دادیم.

اسلام‌پناه ادامه داد: شرایط به نحوی تسهیل شده است که به نفع مردم باشد و ما بی‌تفاوت نسبت به شرایط مردم نیستیم. عدد خودروهایی که بعد از رفع عیوب پرتکرار به دست مردم رسیده است در سازمان موجود است.

مصرف‌کننده باید بداند چه کالایی خریداری می‌کند

این مقام مسيول در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که ابلاغیه تغییر لیبل‌ها هزینه‌ اضافی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند ضرورت تدوین و اجرای این ابلاغیه از کجا احساس شد؟ گفت: این ابلاغیه اگر برای خبرنگاران تشریح شود اذعان خواهند کرد که این طرح خوبی است و باید آن را پیگیری کرد. سازمان به دنبال این است که نشان محصول باید شفاف روی آن درج شود چراکه مصرف‌کنندگان حق دارد مابه‌ازای خریدی که انجام می‌دهند اطلاعات کامل را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید در خدمت مصرف‌کنندگان باشند، گفت: ایرادی متوجه شفافیت در لیبل‌گذاری نیست و مصرف‌کننده باید بداند که چه کالایی را خریداری می‌کند؟ به عنوان مثال در بطری‌های آب آشامیدنی نباید لیبل آب معدنی درج شود و باید فرق این دو نوع نوشیدنی را مصرف‌کننده بداند.

اسلام‌پناه ادامه داد: بخش‌نامه مربوط به سال 99 بوده است تولیدکنندگان مدعی هستند که لیبل‌های آنها چاپ شده است و اگر بخواهند آنها را دور بریزند هزینه اضافی به آنها تحمیل می‌شود از این‌رو سازمان ملی استاندارد به آنها فرصت داد که بعد از اینکه لیبل‌های قدیمی تمام شد اقدام به چاپ لیبل جدید کنند و این یعنی فرصتی که سازمان در راستای تسهیل فرآیند تولید به تولیدکنندگان داده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد