قیمت هر بشکه نفت خام 106 دلار شد

قیمت هر بشکه نفت خام 106 دلار شد

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته در حالی کاهش هفتگی نزدیک به 5 درصد را به همراه داشت که چشم انداز رشد ضعیف‌تر جهانی، نرخ بهره بالاتر فدرال رزرو و قرنطینه ناشی از کووید-19 در چین به تقاضای جهانی نفت آسیب رسانده است.

به گزارش بورس نیوز، در آخرین روز معاملاتی هفته، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 1.68 دلار معادل 1.6 درصد کاهش به 106 دلار و 65 سنت رسید.


  • بیشتر بخوانید: افت 5 درصدی قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های تقاضا

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.72 دلار معادل 1.7 درصد کاهش به 102.07 دلار رسید.

شاخص جهانی برنت ماه گذشته به 139 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال 2008 است، اما هر دو معیار نفت در این هفته به دلیل کاهش تقاضا، تقریبا 5 درصد کاهش یافتند.

به گزارش بلومبرگ، دولت آلمان پیش‌بینی رشد خود را برای سال 2022 از 3.6 درصد به 2.2 درصد کاهش می‌دهد، در حالی که انتظار می‌رود تقاضای چین برای بنزین، گازويیل و سوخت هوانوردی در آوریل نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش یابد. بزرگترین شهر‌های چین، از جمله شانگهای، در قرنطینه کووید هستند.

به گفته جروم پاول، ريیس فدرال رزرو، نرخ‌های بهره در نشست بعدی سیاست فدرال رزرو در ماه مه روی میز خواهد بود و دلار را به بالاترین حد در دو سال اخیر می‌رساند.

جفری هالی، تحلیلگر کارگزاری OANDA گفت: «در این مرحله، به نظر می‌رسد ترس از رشد چین و سخت‌گیری بیش از حد توسط فدرال رزرو، که رشد ایالات متحده را محدود می‌کند، نگرانی‌ها را درباره اینکه اروپا به زودی تحریم‌ها را بر واردات انرژی روسیه گسترش خواهد داد، متعادل می‌کند.

بر اساس گزارش شرکت بیکر هیوز، تعداد سکو‌های نفتی ایالات متحده در این هفته افزایش داشته و به 549 سکو رسیده که بالاترین رقم از آوریل 2020 است.

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا این هفته به رویترز گفت که کمیسیون اروپا در حال کار برای تسریع در دسترس بودن منابع انرژی جایگزین است، در حالی که یک مشاور ارشد کاخ سفید گفت که او مطمين است اروپا مصمم است صادرات نفت و گاز روسیه را متوقف یا بیشتر محدود کند.

مورگان استنلی با اشاره به «کسری بیشتر» در سال جاری به دلیل کاهش عرضه از سوی روسیه و ایران، که احتمالا بر باد مخالف تقاضای کوتاه‌مدت برتری خواهد داشت، پیش‌بینی قیمت برنت در سه ماهه سوم خود را 10 دلار در هر بشکه افزایش داد و به 130 دلار رساند.

داده‌های Euroilstock نشان می‌دهد پالایشگاه‌های اروپایی در ماه مارس 9.04 میلیون بشکه در روز نفت خام فرآوری کردند که 4 درصد نسبت به ماه قبل و 4.8 درصد بیشتر از سال قبل کاهش داشت.

براساس پژوهش‌های شرکت تحقیقاتی IIR Energy، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های نفت ایالات متحده برای هفته منتهی به 22 آوریل حدود 1.08 میلیون بشکه در روز ظرفیت آفلاین داشته باشند که ظرفیت پالایشی موجود را 47 هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد