درجا زدن شاخص کل نظر غالب کارشناسان است

درجا زدن شاخص کل نظر غالب کارشناسان است

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی 10 کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی سه گزینه‌ای از 10 کارشناس  بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه 3 آذر ماه 1400 است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

1. مثبت. افزایشی

2. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از 1 درصد)

3. منفی. کاهشی

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است. 

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه اول. در بازار فروشنده قوی وجود ندارد و احتمالا اخبار مثبت تری در روزهای آینده روانه بازار خواهد شد که باعث تقویت روند صعودی می‌شود.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. به دلایلی از جمله؛ تلاطم و تناقض در تصمیمات اقتصادی، عرضه اوراق و افزایش نرخ موثر بهره اوراق.
آرتا اسدی گزینه سوم. با توجه به اخبار و روندی که بازار آغاز کرده است، احتمالا ریزشی خواهد بود.
امین امیدی گزینه اول. به روند مثبت بازار در هفته آتی امیدوار هستم و گروه خودرو و پتروشیمی لیدر بازار خواهند بود. 
آراد پورکار گزینه اول. با توجه به تکنیکال شاخص کل (پولبک به کانال نزولی) و اخبار مثبت به نظر می رسد که هفته‌ مثبتی را خواهیم داشت. اما هنوز جریان نقدینگی درخور این عمق بازار سرمایه وارد بازار نشده است.
محمد خبری زاد گزینه دوم. علی رغم رسیدن سهم ها به نقاط ارزندگی، اما همچنان ریسک هایی مانند قیمت گذاری دستوری، اوراق فروشی دولت، ریسک توافق و همچنین قطعی برق و گاز کارخانجات در فصل سرما وجود دارد. 
ندا رضایی گزینه اول. مثبت افزایشی با توجه به جو مثبتی که در گروه خودرو اواخر هفته قبل ایجاد شد، انتظار بازار مثبت وجود دارد.
بابک سالاروند گزینه دوم. عوامل بنیادی در بازار سهام تغییری نکرده و ورود نقدینگی به بازار که محرک رونق معاملات سهام باشد، مشاهده نمی شود.
حسین مرید سادات گزینه دوم. با توجه خروج مستمر پول از بازار توسط حقیقی ها و کاهش ارزش معاملات در هفته گذشته، نمی توان هفته پر رونقی را برای بازار پیش بینی کرد.
علی ملک لی گزینه دوم. زیرا فعلا اخبار مناسبی جهت برگشت یا ادامه سقوط نیست و به لحاظ تکنیکالی نیز در محدوده حمایتی خوبی هستیم.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب 50 درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) و 40 درصدی گزینه اول (مثبت. افزایشی) به احتمال زیاد شاخص کل در هفته پیش حداقل روندی نزولی نخواهد داشت. همچنین با توجه به غالب بودن روند خنثی در نظرات کارشناسان، نمی‌توان رشد چشمگیری را هم از شاخص کل بورس انتظار داشت.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد