کاهش ادامه دار نرخ روبل روسیه در بازار جهانی

کاهش ادامه دار نرخ روبل روسیه در بازار جهانی

به نظر می رسد نرخ روبل در بازارهای جهانی با کاهش محسوسی روبرو شده است به طوری که با ادامه دار بودن جنگ اوکراین این امر ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روبل روسیه در معاملات روز دوشنبه به شدت کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود رسید.

در قیاس با دلار آمریکا نرخ روبل روسیه از ابتدای سال تاکنون حدود 50 درصد ارزش خود را از دست داده است که سهم عظیمی از این کاهش به حمله روسیه به خاک اوکراین بر می‌گردد به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورت ادامه دار بودن جنگ اوکراین، روبل روسیه روند کاهشی خود را ادامه دهد.

بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های کارشناسان بازار ارز، نرخ برابری دلار به روبل که پیش از افزایش تنش‌ها در سطوح کمتر از 80 بود حالا به بیش از 121 رسیده و احتمال دارد تا 150 دلار نیز برسد به همین دلیل این امر نشان دهنده کاهش 22 درصدی ارزش روبل روسیه تا روز جمعه است اما داده‌های نوتری نیز نشان می‌دهد در چند روز گذشته ارزش روبل روسیه با 14.5 درصد کاهش نرخ برابریش با دلار آمریکا به 145 رسیده است.

محدودیت‌های تحریمی روسیه، وام‌دهندگان، شرکت‌ها و افراد کلیدی آن، و همچنین اقدامات متقابل از سوی مسکو علیه وضع تحریم‌ها، دارایی‌های روسیه را به طور فزاینده‌ای از بازارهای مالی جهانی حذف کرده و معامله هر گونه اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران به شدت دشوار کرده است.

ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر ارشد بازار ارز در این رابطه می‌گوید: «آینده روشنی برای روبل روسیه نمی‌توان متصور بود.

ترکیبی از تحریم‌های غرب، افزایش ریسک احتمالی و انگیزه واگذاری از دارایی‌های روبلی احتمالا بر ارزش پول تاثیر خواهد گذاشت.»

داد و ستد بدهی‌های مستقل روسیه به کشورهای اروپایی با دلار و یورو متوقف شده است، به طوری که برخی از اوراق بهادار حدود 20 سنت به دلار یا یورو رسیده‌اند.

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند، به همین دلیل سقوط روبل بر حجم معاملات نیز تاثیر گذاشته است. گردش مالی ارز روسیه در EBS در روز جمعه نسبت به پایان فوریه بیش از 80 درصد کاهش یافت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد