چقدر از ذخایر ارزی به طرح‌ها رسید؟

چقدر از ذخایر ارزی به طرح‌ها رسید؟

از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی تاکنون حدود 40 میلیارد دلار برای...

به گزارش ایسنا، منابع صندوق توسعه ملی در دو بخش ارزی و ریالی جهت تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پیش بینی شده در اساسنامه آن اختصاص پیدا می کند، هر چند که گزارش رسمی صندوق نشان داده که بر خلاف رویه اساسنامه، در این سال‌ها فقط حدود 40 درصد به بخش‌های خصوصی و غیر دولتی منابع رسیده و حدود 50 درصد در اختیار بخش دولتی بوده است آنهم در شرایطی که نباید بخش دولتی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.

تامین مالی 364 طرح از منابع ارزی

به هر ترتیب عملکرد طرح‌های ارزی صندوق توسعه ملی تا پایان دی ماه نشان می دهد که از محل قراردادهای عاملیت و سپرده گذاری ارزی برای 364 طرح به مبلغ 40 میلیارد دلار تامین  مالی شده است.
همچنین در سال جاری حدود 800 میلیون دلار برای چهار طرح ارزی اعلام وصول  شده است که در مرحله‌ی تخصیص منابع قرار دارد.

 چقدر ارز به نفت و گاز رسید؟

جریان تامین مالی پروژه‌های اقتصادی از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا دی ماه امسال نیز نشان می دهد که تامین مالی 57 طرح در بخش نفت و گاز به مبلغ 27 میلیارد دلار و 46 طرح  در بخش نیروگاه های تولید برق به مبلغ 4.6  میلیارد دلار، از مهمترین طرح های ارزی تامین مالی شده از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی است.

 از مهمترین طرح‌های ارزی تامین مالی شده از محل منابع ارزی صندوق می توان به تامین مالی طرح‌های شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان به مبلغ هفت میلیارد دلار، شرکت بیدبلند خلیج فارس 2.2میلیارد دلار و همچنین نفت و گاز پتروسینا آریا و توسعه نفت و گاز صبا اروند هر کدام به مبلغ دو میلیارد دلار اشاره کرد.

4.6 میلیارد دلار برای برق

در رابطه با بخش نیروگاهی نیز عملکرد صندوق توسعه ملی از این حکایت دارد که  تامین مالی 46 طرح در بخش نیروگاه‌های تولید برق به مبلغ 4.6  میلیارد دلار و تولید7.2 هزار مگاوات برق، از جمله طرحهای شرکت سبلان برق امید به مبلغ 350 میلیون دلار، شرکت تدبیر سازان سرآمد با 350 میلیون دلار و تانی مالی 39 طرح در بخش آهن و فولاد به مبلغ 3.2 میلیارد دلار بوده است.

در مورد  طرح‌های ارزی به بهره برداری رسیده تا پایان دی سال جاری نیز از محل قراردادهای عاملیت های ارزی می توان به بهره برداری از 185 طرح ارزی با مسدودی بیش از 13.6 میلیارد دلار اشاره کرد.

گفتنی است که بازپرداخت تسهیلات ارزی به متقاضیان در سال‌های اخیر با توجه به شرایط حاکم بر کشور از جمله تحریم‌ها با مشکلاتی از سوی دریافت کنندگان مواجه بوده و موجب شده بارها این تسهیلات استمهال شود، این در حالی است که طبق اعلام ريیس هیات عامل صندوق توسعه ملی برای 200 طرح ارزی حدود 400 بار استمهال انجام شده است.

غضنفری، البته به دریافت کنندگان تسهیلات ارزی هشدار داده بود که هیات عامل صندوق توسعه ملی، برگشت منابع ارزی بر مبنای ریال و یا معادل ارز 4200 تومانی را نخواهد پذیرفت.  

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد