پیش بینی بورس؛ شاخص کل از جاده مخصوص بر می گردد؟

پیش بینی بورس؛ شاخص کل از جاده مخصوص بر می گردد؟

بازار روز سه شنبه تفاوت محسوسی با روزهای گذشته نداشت؛ ارزش معاملات خرد پایین بود و حتی به دو هزار میلیارد تومان هم...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رکود در معاملات بورس موضوع جدیدی نیست و هر چند بازار از اوایل خرداد ماه وارد رکود شده بود، اما عملا از 20 تیر ماه و با بسته شدن نمادهای بزرگ برای برگزاری مجامع سالیانه این رکود تشدید شد و ارزش معاملات خرد روزانه به زیر سه هزار میلیارد تومان سقوط کرد. هر چند که انتظار می رفت این افت به دلیل بسته شدن نمادهای بزرگ باشد و با بازگشایی آن ها نه تنها ارزش معاملات صعودی می شود،‌ بلکه انتشار گزارش های سه ماهه می تواند به عاملی برای بازگشت بازار به روند صعودی باشد. اما حالا شاهد این هستیم که سقف ارزش معلات خرد به دو هزار میلیارد تومان رسیده است.

بازار روز سه شنبه هم تفاوت محسوسی نداشت و روند روزهای گذشته را در پیش گرفت؛ ارزش پایین معاملات خرد، خروج پول حقیقی و افزایش عرضه در قیمت های مثبت. با این وجود دو نکته امیدوار کننده در بازار روز سه شنبه دیده می شود؛ اولا تعداد نمادهایی که در محدوده مثبت معامله شدند بیش تر از نمادهای معامله شده در محدوده منفی بود. ثانیا در یک ساعت پایانی بازار شاهد افزایش تقاضا در گروه خودرویی بودیم به گونه ای که نمادهای مهم این گروه قیمت آخرین معامله آن ها به بالای مثبت سه درصد رسید، درحالی که قیمت پایانی آن‌ها در محدود مثبت 0.5 درصد ثبت شد.

دلیل این افزایش تقاضا به انتشار خبر عرضه دو خودروی شاهین و هایما در بورس کالا باز می گردد؛ آنچه که این اتفاق را برای بازار با اهمیت جلوه می دهد،‌ احتمال تعدیل سیاستی است که همواره به عنوان یکی از ریسک‌های اصلی بازار مطرح بوده است، یعنی قیمت گذاری دستوری.

در شرایط تورمی که هزینه بسیاری از شرکت ها روند صعودی دارد، این سیاست درآمد و در نتیجه سود شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال گروه خودرویی یکی از صنایعی است که این سیاست منجر به تشدید زیان انباشته آن ها شده است. نگاهی به صورت های مالی دو خودرو ساز بزرگ کشور نشان می دهد که زیان انباشته ایران خودرو در بهار امسال به حدود 43 هزار میلیارد تومان رسیده و این عدد برای سایپا بیش از 25 هزار میلیارد تومان است.

روند معاملات بورس روز سه شنبه هم تفاوتی با روز گذشته نداشت؛ کم رونق و بدون تقاضا. تنها تفاوت به افزایش تقاضا در گروه خودرویی در تایم پایانی بازار بر می گردد؛ جاییکه به واسطه انتشار خبری مبنی بر عرضه خودروهای شاهین و هایما در بورس کالا، تقاضا نمادهای خودرویی افزایش پیدا کرد. این موضوع به این دلیل است که برخی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری در نظر می گیرند؛ مسيله ای که طی سه سال گذشته به زیان سازی خودروسازان و زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است.

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 12 مرداد

در این شرایط به نظر می رسد فردا شاهد افزایش تقاضا برای گروه خودرویی باشیم؛ با این وجود تجربه چند وقت گذشته نشان داده که اثر اخبار اثرگذار بر بازار کوتاه مدت است و تنها برای چند روز باعث افزایش قیمت ها می شود و پس از آن در قیمت های بالا عرضه ها افزایش پیدا می کند. بنابراین روند معاملات فردا به ویژه در نیمه دوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما اولا این افزایش تقاضا ادامه دار خواهد بود و ثانیا این افزایش تقاضا به سایر بازار نیز سرایت می کند؟ این موضوع با یک فرصت و یک تهدید روبرو است.

از یکسو شاخص کل به محدوده حمایتی قوی خود رسیده است و حتی مثبت های نه چندان قوی دو روز گذشته را نیز می توان به این دلیل دانست؛ بنابراین بازار مستعد بازگشت از سطح حمایتی خود است. از سوی دیگر،‌ با توجه به اینکه فردا آخرین روز معاملاتی هفته است و هفته آینده تنها سه روز معاملاتی داریم، به نظر می رسد که رکود معاملات تشدید شود که می تواند اثر این موضوع را خنثی کند. بنابراین معاملات نیمه دوم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند تعیین کننده روزهای آینده بازار باشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد