آمار تامین مالی از فرابورس منتشر شد + جزییات

آمار تامین مالی از فرابورس منتشر شد + جزییات

از ابتدای سال جاری تا کنون به روش‌های گوناگون عرضه اولیه انتشار اسناد خزانه و پذیره‌نویسی و نیز افزایش سرمایه شرکت‌ها در مجموع 117 هزار میلیارد تومان تامین مالی...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یکی از ماموریت‌های ارکان بازار سرمایه از جمله فرابورس ایران، نقش تامین مالی برای شرکت‌ها و دولت است که به وسیله انتشار انواع اوراق همچنین عرضه اولیه، پذیره‌نویسی سهام و سایر روش‌های تامین مالی انجام می‌شود.

بر این اساس از محل عرضه اولیه به روش حراج توسط شرکت‌های غیردولتی در سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان تامین مالی در فرابورس انجام شد که در سال جاری این رقم تا کنون به 3 هزار میلیارد تومان رسیده است.

یکی دیگر از ابزارها انتشار و فروش اسناد خزانه اسلامی است که توسط دولت انجام می‌شود که در سال گذشته از فرابورس ایران 38.9 هزار میلیارد تومان تامین مالی دولت از فرابورس انجام شد که امسال این رقم به 59.7 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین یکی از روش‌های دیگر تامین مالی شرکت‌ها و دولت پذیره‌نویسی سهام و اوراق است که منتشر می‌شود در سال گذشته دولت از محل پذیره‌نویسی در فرابورس به تامین مالی 125.7 هزار میلیارد تومان پرداخت امسال تامین مالی دولت از طریق پذیره‌نویسی به 39.8 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سازمان‌های دولتی در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان تامین مالی از فرابورس انجام دادند که در سال جاری هیچ تامین مالی از این محل صورت نگرفته است، همچنین شرکت‌های غیردولتی و پذیره‌نویسی خصوصی سال گذشته 5.3 هزار میلیارد تومان از فرابورس صورت گرفته است که امسال این رقم به 5.6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

شبکه بانکی و شهرداری امسال و سال گذشته هیچگونه پذیره‌نویسی اوراق یا سهام در فرابورس نداشتند.

یکی دیگر از روش‌های تامین مالی از طریق بازار فرابورس توافق بازخرید اسناد خزانه یا اوراق توسط بانک مرکزی است که سال گذشته از این محل 439 هزار میلیارد تومان تامین مالی از فرابورس صورت گرفت امسال این رقم به 1602 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین یکی دیگر از روش‌های تامین مالی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها است که توسط شرکت‌های غیردولتی در فرابورس سال گذشته 11.5 هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شد امسال این رقم به 8.9 هزار میلیارد تومان رسیده است. در مجموع در کل سال 99 تامین مالی صورت گرفته از فرابورس ایران به رقم 194.8 هزار میلیارد تومان رسید.

امسال تا کنون تامین مالی مجموع دولت و بخش خصوصی و شرکت‌ها از فرابورس ایران به همه روش‌ها و همه ابزارها به 117.2 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد