لزوم تدوین راهکارهایی برای افزایش عمق بازار سرمایه

لزوم تدوین راهکارهایی برای افزایش عمق بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه یکی از سیاست‌های اصلی و اهداف متولیان بازار سرمایه را افزایش عمق این بازار است، گفت: یکی از مهمترین راهکارها، افزایش سرعت عرضه‌های اولیه و ورود شرکت‌ها به بازار است.

روزبه شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به بررسی جزيیات تغییر دستورالعمل عرضه‌های اولیه پرداخت و در این زمینه پیشنهادهایی نیز مطرح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی و اهداف متولیان بازار سرمایه، افزایش عمق این بازار است، گفت: برای رسیدن به این هدف یکی از مهمترین راهکارها افزایش سرعت عرضه‌های اولیه و ورود شرکت‌ها به بازار است که برای تسریع این روند باید راهکارهایی را تدوین کرد تا سرعت پذیرش شرکت‌ها و عرضه‌های اولیه سهام به ویژه در شرکت‌های کوچک افزایش یابد.

وی در روند عرضه‌های اولیه، موضوع قیمت گذاری و کشف نرخ را بسیار مهم و کلیدی دانست و ادامه داد: در صورتی که این کشف نرخ درست و کارشناسی صورت گیرد، می‌تواند باعث ورود نقدینگی جدید و رونق بازار شود.

وی با اشاره به تغییرات اخیر در عرضه‌های اولیه اظهار داشت: بر اساس آمار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از 8 میلیون نفر سرمایه گذار دارند و این در حالی است که حداکثر کدهای مشارکت کننده در یک عرضه اولیه بیش از 3 میلیون کد است، پس تخصیص برخی از عرضه‌های اولیه کوچک به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و افزایش جذابیت صندوق های سرمایه گذاری می‌شود.

شریعتی موضوع بعد را ارزش گذاری و کشف قیمت در جریان عرضه اولیه دانست و افزود: صندوق ها با توجه به اینکه توسط مدیران حرفه‌ای و متخصص اداره می‌شوند، مجاب می‌شوند برای ورود در رقابت‌های کشف قیمت با تحلیل و مطالعه باشند و قرار نیست، همیشه کشف قیمت در سقف باشد.

شریعتی با تاکید بر اینکه سازمان بورس در راستای بهبود عرضه‌های اولیه بهتر است، تصمیمی هم برای دامنه نوسان آنها بگیرد، گفت: در صورتی که دامنه نوسان در روزهای بعد از عرضه اولیه باز باشد و یا در محدوده‌های بالای 10 الی 15 درصد تعیین شود، دیگر شاهد پدیده صف نشینی برای عرضه‌های اولیه نخواهیم بود.

وی همچنین بازنگری در روند بازارگردانی بعد از عرضه‌های اولیه را هم موضوع مهمی دانست و ادامه داد: شرکت‌ها باید تامین مالی که از IPO کسب می‌کنند در ترازنامه درج کرده و آن را برای بازارگردانی سهام خود هزینه کنند، این روندی است که در بازارهای توسعه یافته اجرا می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه این تغییرات در مجموع اتفاقی مثبت و در جهت توسعه و تعمیق بازار سرمایه است، تصریح کرد: همیشه رویه‌های جدید در ابتدای راه با انتقاداتی همراه می‌شود و به طور معمول در گذر زمان مزیت‌های آن مشخص تر شده و طرفداران و موافقان بیشتری پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه افزود: وقتی صندوق‌های بازار سرمایه از این عرضه‌های اولیه منتفع شده و طی بازه‌های زمانی مختلف، بازدهی‌هایی بالاتر از شاخص کل داشته باشند، عامه مردم هم برای ورود به این بازار به صورت غیرمستقیم ترغیب و تشویق می‌شوند.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد