شرط سهامداران حقیقی برای بازگشت به بورس چیست؟

شرط سهامداران حقیقی برای بازگشت به بورس چیست؟

معاملات سومین هفته آبان‌ماه بورس با سوخت اخبار حمایتی به رشد 2/ 4‌ درصدی شاخص کل سهام به پایان رسید و نماگر هم‌‌‌وزن نیز توانست پس از مدت‌‌‌ها با سبقت‌‌‌ گرفتن از...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این روند صعودی هرچند توانست از فشار فروش سهامداران حقیقی بکاهد اما در مجموع هفته باز هم حقوقی‌‌‌ها بودند که جریان معاملات بازار را در دست داشتند. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای هفته گذشته بورس تهران سهامی به ارزش 141‌میلیاردو397‌میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌گران عمده منتقل شد تا خالص فروش سهامداران خرد به یازدهمین هفته متوالی برسد.

شرط بازگشت سهامداران حقیقی

اختصاص یافتن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به موضوع نوسانات بورس و نارضایتی سهامداران که روی صحبت نمایندگان وزیر اقتصاد و ريیس سازمان بورس بود سبب شد تا هفته گذشته شاهد کاهش تنش‌‌‌ها و تعدیل نسبی هیجانات باشیم به طوری که در پایان هفته سهامداران خرد به زمین خرید سهام بازگشتند و با رفتار مشابهی که در اولین روز کاری هفته داشتند، از خالص فروش هفتگی این دسته از معامله‌‌‌گران کاست.

در این میان یکی دیگر از دلایل خریدار شدن این دسته از بورس‌‌‌بازان در پایان هفته، انتشار خبری با تیتر «حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو» بود که با وجود آنکه تنها مرجع قیمت‌گذاری تغییر کرده بود و خبری از لغو قیمت‌گذاری نبود اما به رشد قیمت فروش خودروسازان و امید برای خروج آنها از زیان‌‌‌های چندساله موجبات بازگشت سهامداران حقیقی به زمین خرید سهام به ویژه در سهام خودروسازی را فراهم آورده بود. با این حال روز پنج‌شنبه اعلام شد افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شده و به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت‌های خودروساز داخلی مکلف شدند افزایش قیمت تولیدات خود را ملغی کنند و به قیمت‌های قبل بازگردانند. باید دید در هفته جاری، بورس‌‌‌بازان چه واکنشی به این اقدامات یک بام و دو هوای سیاستگذاران نشان می‌دهند. سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد به جای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، همین اندک اعتماد باقی‌مانده را نیز به باد خواهد داد.

سهامداران فعال هفته در صنایع بورسی

در هفته‌‌‌ای که گذشت سهامداران خرد در 18 گروه بورسی خریدار بودند. در این میان افزایش قیمت کارخانه‌‌‌ای خودروسازان و درک اشتباه فعالان بورسی از لغو قیمت‌گذاری دستوری سبب شد تا بیشترین خالص خرید حقیقی‌‌‌ها به میزان 117‌میلیارد تومان از آن زیرمجموعه‌های خودرویی بورس تهران شود. پس از آن سهامداران خرد، دو گروه فرآورده‌‌‌های نفتی و محصولات شیمیایی را در لیست خرید خود قرار دادند.

در این راستا زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 93‌میلیاردو142‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. این روند در میان سهام پتروشیمی نیز با خالص خرید 68‌میلیارد و 671‌میلیون تومانی دنبال شد. در آن‌‌‌سوی بازار اما سهامداران خرد خالص خروج مثبتی از 21 صنعت داشتند. صنایعی که مانند لیست خرید حقیقی‌‌‌ها هم صنایع بزرگ کامودیتی‌‌‌محور را در برمی‌گرفت و هم گروه‌‌‌های ریالی. در این خصوص می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد. فلزی‌‌‌ها معاملات سومین هفته آبان‌‌‌ماه را با کوچ 276‌میلیارد و 449‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها پشت سر گذاشتند.

پس از آن نوبت به معدنی‌‌‌ها رسید. در هفته گذشته زیرمجموعه‌‌‌های گروه کانه‌‌‌های فلزی شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 64‌میلیارد و 155 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. با فاصله نام دارویی‌‌‌ها نیز در سبد فروش حقیقی‌‌‌ها به چشم می‌‌‌خورد. این گروه با خالص خرید 30‌میلیارد و 945‌میلیون تومانی موردتوجه حقوقی‌‌‌های بورس قرار گرفتند.  

سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با رشد بیش از 3درصدی شاخص کل استارت خورد. رشدی که سبب شد سبزترین روز بورس تهران در سال 1400 رقم بخورد. هم‌راستا با این فضا سهامداران خرد نیز خالص خرید 368‌میلیارد و 407 ‌‌‌میلیون تومانی را رقم زدند. به این ترتیب ادامه حمایت کلامی ريیس سازمان بورس از بازار سهام و سخنان وزیر اقتصاد و جلسه گذاشتن با حقوقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پس از یک ریزش تقریبا بی‌‌‌وقفه، فعالان بورسی را به حدی سر حال آورد که همسو با رشد نسبی قیمت ارز در بازار آزاد تقاضای خود برای سهام را افزایش دادند. لیست خرید حقیقی‌‌‌ها در این روز 29 صنعت را در برگرفت و تنها 7 گروه با خالص فروش مثبت این دسته از معامله‌‌‌گران مواجه شدند. در صدر توجهات حقیقی گروه محصولات شیمیایی با خالص جابه‌‌‌جایی 84‌میلیارد و 431‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی قرار داشت و پس از آن نیز پالایشی‌‌‌ها با خالص خرید 77‌میلیارد و 481‌میلیون تومان سهامداران خرد همراه شدند. وضعیت در دیگر گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور و البته گروه‌های بزرگ ریالی نیز به همین منوال بود.

یکشنبه: فضای مثبت شکل گرفته در تالار شیشه‌‌‌ای روز یکشنبه دستخوش تغییر شد. فعال شدن موجی از شناسایی سود پس از رشد حدود 5/ 7‌درصدی شاخص کل مهم‌ترین دلیل افت 67/ 0درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای بود. به هر روی این شرایط سبب شد سهامداران خرد نیز مجددا فروشنده شده و سهامی به ارزش 368 ‌‌‌میلیارد و 211‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا شوند. طی معاملات این روز در مقابل خرید مثبت حقیقی‌‌‌ها در 10 صنعت، 28 گروه نیز به لیست خرید حقوقی‌‌‌ها رفتند. بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی به میزان 129میلیارد و 340‌‌‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت پالایشی‌‌‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 50 ‌‌‌میلیارد و 556 ‌‌‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه دوباره تغییر مسیر داد و با سه محرک جلسه وزیر اقتصاد با روسای بانک مرکزی و سازمان بورس و تاکید بر هماهنگی این دو بازار، ورود دلار آزاد به کانال 28‌هزار تومان و اقبال بورس‌‌‌بازان به سهام خودرویی، رشدی 24/ 0‌درصدی را ثبت کرد. با این حال حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فروشنده ماندند. در این روز شاهد خروج 164 ‌‌‌میلیارد و 917‌میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازان از گردونه معاملات سهام بودیم.  خودرویی‌‌‌ها با ورود 29‌میلیارد و 513 ‌‌‌میلیون تومانی سهامداران خرد، صدر لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به پتروشیمی‌‌‌ها اختصاص پیدا کرد.   

سه‌‌‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته، سبزپوشی نماگرهای بورسی ادامه یافت. سه‌‌‌شنبه شاخص کل بورس تهران 93/ 0‌درصد رشد کرد و خالص فروش حقیقی‌‌‌ها به 14‌میلیارد و 917‌میلیون تومان محدود شد.  پالایشی‌‌‌ها با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 120‌میلیارد و 799‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقوقی همراه شدند. پس از آن نوبت پتروشیمی‌‌‌ها و شرکت‌های چند رشته‌‌‌ای صنعتی رسید تا جذابیت خود را برای سهامداران خرد به رخ بکشند.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته رشد شاخص کل بورس به 61/ 0‌درصد رسید و سهامداران خرد نیز این‌‌‌بار به واسطه انتشار اخباری از آزادسازی قیمت خودرو به زمین خرید سهام بازگشتند. به این ترتیب آخرین روز کاری هفته در حالی پایان یافت که سهامی به ارزش 38‌میلیارد و 241‌میلیون تومان توسط حقیقی‌‌‌ها جمع‌‌‌آوری شد. در این روز دو گروه بانک و خودرو در صدر توجهات حقیقی قرار گرفتند و در مجموع با جذب سرمایه‌‌‌ های خرد به میزان 114‌میلیارد و 791‌میلیون تومان همراه شدند.

 

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد