دولت چقدر در ریزش بورس نقش داشت؟

دولت چقدر در ریزش بورس نقش داشت؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان امسال از بسیاری از جنبه‌ها سال طلایی بازار سهام محسوب می‌شود اما سيوال اینجاست که چرا بورس در سال طلایی خود اینقدر مورد گلایه سهامداران بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه هفته پایانی معاملات بازار سهام با حرکت صعودی شاخص همراه شده است اما هنوز تعادل به بورس بازنگشته و بسیاری از نمادها قفل در صف فروش هستند. همچنین به نظر می‌رسد بازگشت تعادل به بازار سهام نیازمند گذشت زمان و شاید اتفاقات خوب است. اما چرا سال 99 اعتماد سهامداران را خدشه‌دار کرد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با سال 99 گفت: امسال برای افرادی که از قبل سهامدار بودند به یادماندنی‌ترین سال بود و این افزد بیشترین بازدهی مثبت عمرشان را امسال کسب کردند. همچنین امسال برای کسانی که در تیر یا خرداد ماه وارد بازار سهام شدند هم به یادماندنی شد اما نه جهت سود بلکه از جهت زیان زیاد. معاملات امسال بازار سهام دو قسمت داشت. در جریان معاملات نیمه اول سال بزرگ‌ترین صعود تاریخ معاملات بورس و نیمه دوم سال بزرگ‌ترین سقوط تاریخ معاملات بورس در سال 99 رم خورد.

این کارشناس در ادامه گفت: صعود و سقوطی که در جریان معاملات امسال رقم خورد هم از نظر سرعت و هم از نظر اندازه بی‌سابقه بود.

این کارشناس در رابطه با تاثیر سیاست‌های دولت در ریزش شاخص بورس سال 99 گفت: دولت می‌توانست از بازار سرمایه بهتر استفاده کند اما به نظر می‌رسد نتوانست. بخشی از این نتوانستن به دلیل ناآگاهی دولت نسبت به بازار سرمایه بود، حتی در زمان ریزش بازار سهام دوت سعی کرد جلوی ریزش را بگیرد اما رفتار توده‌وای مردم و هیجان فروش را پیش‌بینی نکرده بود. حتی به نظر می‌رسد برخلاف ادعای برخی از دولتمردان از جمله سخنگوی دولت که می‌گویند از بورس کسری بودجه تامین نکردند، بورس امسال کمک زیادی به جبران کسری بودجه دولت کرد و بخش زیادی از عدم فروش نفت از بازار سرمایه جبران شد.

این کارشناس در رابطه با شیوه درآمد دولت از بورس گفت: دولت از دو صورت از بازار سهام درآمد کسب کرد. در وهله اول که معاملات بازار سهام رونق داشت از بخش مالیات بر خرید و فروش درآمد کسب می‌کرد بعد سهم‌های دولتی مانند دارا یکم و پالایشی‌یکم را در بازار سهم عرضه و پول این سهم‌ها را نیز از بورس خارج کرد. در زمان روند نزولی بازار سهام نیز اوراق به فروش رساند و بخش بسیار زیادی از کسری بودجه خود را تامین کرد.

این کاشناس عقیده دارد بورس در سال 99 فرازو نشیب زیادی را پشت سر گذاشته است و اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و دخالت‌های بی‌مورد برخی از سیاست‌مداران نیز عاملی بود که بازار سهام را از مدار خود خارج می‌کرد.

خبری‌‎زاد در پایان گفت: سال بسیار عجیبی برای بازار سهام بود و شاید بازگشت دوباره اعتماد قبلی به بازار سهام در آینده نزدیک حاصل نشود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد