مجمع شاوان 1401 | پیش بینی سود شرکت برای سال جاری چقدر می‌باشد؟

مجمع شاوان 1401 | پیش بینی سود شرکت برای سال جاری چقدر می‌باشد؟

امروز سه شنبه 28 تیر 1401 مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با حضور 84.65 درصد سهامداران برگزار شد. گزارش جامع و کامل نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) با حضور 84.65 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای بارگاهی به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید، آقای اخباری مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 به صورت زیر ارايه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند. ظرفیت اسمی تقطیر نفت خام شرکت در زمان تاسیس 20 هزار بشکه در روز بوده که با اجرای طرح جامع بهبود فرایند و بهینه سازی ظرفیت، هم اکنون این رقم به 56 هزار بشکه در روز طبق پروانه بهره برداری افزایش یافته است.



شرکت طرح بهینه سازی پروژه احداث واحد تقطیر در خلا جدید با ظرفیت 12 هزار بشکه در روز به همراه واحد قیر سازی را در جهت الزامات زیست محیطی و انعطاف پذیری بالاتر در عملیات تولید در دستور کار خود قرار داده که در محدوده پالایشگاه موجود طی اعمال تغییرات لازم، اجرا می‌گردد. با اجرای این طرح محصول نفت کوره با سولفور بالای ته مانده برج تقطیر‌های واحد‌های تقطیر یک و دو پالایشگاه حذف شده و به عنوان خوراک واحد تقطیر در خلا جدید محصولات با ارزش افزوده بالاتری نظیر لوبکات سنگین و نفت گاز از آن تولید می‌شود.

عملکرد مالی شرکت در سال مالی مورد گزارش

درآمد عملیاتی نسبت به سال قبل در حدود 135 درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش در مقادیر فروش به میزان 30 درصد، افزایش در میانگین نرخ‌های فروش فرآورده‌ها به میزان 94 درصد و افزایش در میانگین نرخ تسعیر ارز به میزان 11 درصد می‌باشد.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی در سال مالی مورد گزارش در قیاس با سال مالی قبل در حدود 156 درصد افزایش داشته است که عمدتا ناشی از افزایش در مقادیر مصرف مواد اولیه، افزایش در نرخ‌های ارزی نفت خام و میعانات گازی، افزایش نرخ ارز و افزایش سایر هزینه‌های تولید می‌باشد.

سایر درآمد‌ها مربوط به تعدیل نرخ فروش فرآورده‌ها و سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی می‌باشد.
هزینه‌های مالی بهره‌های تحقق یافته تسهیلات دریافتی از بانک‌های تجارت، ملت و رفاه می‌باشد و افزایش آن نسبت به سال مالی قبل ناشی از افزایش دریافت تسهیلات از بانک‌های مذکور است.

سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی عمدتا شامل سود سپرده بانکی کوتاه مدت، سود تسعیر ارز و خدمات ارايه شده می‌باشد و افزایش آن نسبت به سال قبل عمدتا ناشی از افزایش درآمد حاصل از خدمات ارايه شده می‌باشد.

در مجموع سود خالص شرکت 28.532 میلیارد ریال بوده که با 39 درصد رشد نسبت به سال گذشته، به ازای هر سهم سودی 3.570 ریالی را ساخته است.

عملکرد عملیاتی شرکت در سال مالی مورد گزارش
پروژه‌های آتی شرکت
  • احداث واحد VB (وکیوم باتوم).
  • احداث واحد قیر سازی.
  • احداث واحد پتروپالایشی 150 هزار بشکه‌ای

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده سازمان حسابرسی قرايت گردید و در خصوص بند 6 در رابطه با مالکیت اراضی عنوان شد: مالکیت زمین‌های لاوان در قالب یک سند متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. شرکت اجرت المثل استفاده از جزیره (حدود 3.4 میلیارد تومان برای 9 سال) را تا سال 1398 را پرداخت کرده است و از سال 1398 تا مهر 1400 نیز معادل 2.4 میلیارد وتومان پرداخت شده است.

شرکت‌های دیگری نیز در این جزیره وجود دارد. چنانچه شرکت بخواهد طرح توسعه‌ای دهد زمین در اطراف پالایشگاه وجود دارد، اما باید مصوبه شرکت ملی نفت اخذ شود. شرکت طرح توسعه داشته و شرکتی که مجری طرح می‌شود 20 درصد آن متعلق به شرکت پالایش نفت لاوان و 80 درصد آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. طی هفته آینده این طرح نهایی و مصوب خواهد شد. شرکت برنامه طرح توسعه‌ای 80 میلیون یورویی خواهد بود.

سوالات مطرح شده در مجمع:

برآورد سرمایه گذاری طرح تقطیر چقدر می‌باشد؟ سرمایه گذاری مورد نیاز پروژه تقطیر 45 میلیون دلار با بازگشت سرمایه 2.5 ساله و نرخ بازگشت سرمایه 30.8 درصد می‌باشد.

چرا شرکت برنامه کیفی سازی بنزین را با توجه به افزایش سود آوری شرکت انجام نمی‌دهد؟ با توجه به حجم بنزین مصرفی کشور، الزامات حاکمیتی بر مبنای تولید حداکثری می‌باشد و نه افزایش کیفیت. در حال حاضر بهترین برنامه ریزی شرکت تولید بنزین مشابه یورو می‌باشد. عمده سود شرکت در 3 ماهه اول سال تولید بنزین مشابه یورو بوده است. تبدیل اکتان به اکتان 95 نیازمند تکنولوژی بالایی است.

ارزش جایگزینی شرکت چقدر می‌باشد؟ ارزش جایگزینی شرکت هم اکنون حدود 1.2 میلیارد دلار است.

علت هزینه بالای انرژی شرکت چیست؟ دلیل هزینه انرژی بالا افزایش نرخ گاز است که از 100 تومان به 2.000 تومان رسیده است. شرکت به صورت ماهانه گازی که از میادین لاوان برداشت می‌کند را به شرکت ملی پرداخت می‌کند.

پیش بینی سود شرکت برای سال جاری چقدر می‌باشد؟ برای 3 ماهه 200 تومان بوده و این روند ادامه خواهد داشت.

در انتها به ازای هر سهم 3.000 ریال سود تقسیم گردید، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت انتخاب گردید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد