لزوم اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها برای بهینه سازی مصرف و اصلاح یارانه‌های انرژی

لزوم اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها برای بهینه سازی مصرف و اصلاح یارانه‌های انرژی

اگر می‌خواهیم فشار مضاعفی به مردم در بحث قیمت انرژی نیاید باید تعرفه پلکانی پرمصرف‌ها را اعمال کنیم که مصوبه قانونی نیز دارد و در بودجه 1401 به میزان غیر یارانه‌ای شدن قبوض انرژی مشترکان پرمصرف بوده است. قرار نیست از جیب آحاد مردم کسی که شرایط مالی بهتری دارد و مصرف غیر بهینه بالاتری را انجام دهد و یارانه بیشتری دریافت کند.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک اقتصادی در مورد اعمال سیاست‌های قیمتی برای جلوگیری از مصرف غیرضرور و همچنین بهینه سازی مصرف، گفت: ما برای مدیریت مصرف گاز می‌توانیم سیاست‌های قیمتی یا غیرقیمتی داشته باشیم. یکی از راه‌ها و سیاست‌های قیمتی این است که به مرور تعرفه گاز را واقعی کنیم. منتها شاید مسايل اجتماعی و وضعیت اقتصادی ما اجازه این اجرای این سیاست را به ما ندهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم فشار مضاعفی به مردم در بحث قیمت انرژی نیاید باید تعرفه پلکانی پرمصرف‌ها را اعمال کنیم که مصوبه قانونی نیز دارد و در قوانین بودجه 1400 و 1401 به تعرفه گذاریی پلکانی بهای گاز و برق تاکید شده است یعنی مشترکی که مصرف بالاتری از میانگین الگوی مصرف یا همان الگوی بهینه مصرف دارد باید مشمول افزایش قیمت شود و با قیمت‌های بالاتری این مصرف را انجام دهد.

این افزایش قیمت در بودجه 1400 به میزان جبران رایگان کردن قیمت برق و گاز مشترکان کم مصرف بوده است و در بودجه 1401 به میزان غیر یارانه‌ای شدن قبوض انرژی مشترکان پرمصرف بوده است. قرار نیست از جیب آحاد مردم کسی که شرایط مالی بهتری دارد و مصرف غیر بهینه بالاتری را انجام دهد و یارانه بیشتری دریافت کند.


وی ادامه داد: عدالت حکم می‌کند کسی که مصرف پایین تری دارد که اقشار و دهک‌های پایین جامعه هستند با تعرفه پایین تری گاز را دریافت کنند و از یارانه انرژی نیز سهم ببرند، ولی تاکنون به این شکل بوده که کسی که انرژی بیشتری مصرف می‌کرد، یارانه بیشتری نیز دریافت می‌کرد. کسی که ویلا یا استخری دارد و مصرف بالاتری دارد باید تعرفه برای او واقعی و غیریارانه‌ای استفاده کنند و قرار نباشد این یارانه که متعلق به همه مردم ایران است به جیب این‌ها برود

نخعی با بیان اینکه احتمالا در برنامه هفتم توسعه تعرفه گذاری پلکانی برای مشترکین پرمصرف گاز در نظر گرفته می‌شود، گفت: این موضوع در قانون بودجه سنواتی تاکنون به کار گرفته شده است و قطعا در برنامه هفتم نیز موضوع تعرفه گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف را را به منظور تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی حتما به عنوان یک اصل و حکم در قانون پنج ساله توسعه باید در نظر بگیریم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد