قرعه‌ کشی‌های خودرو فقط یک رانت است

قرعه‌ کشی‌های خودرو فقط یک رانت است

ريیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه‌ کشی‌های خودرو فقط یک رانت است و نه تنها قیمت را پایین نمی‌آورد؛ بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران؛ سعید موتمنی، افزود: در فرایند قرعه کشی خودرو برخی همان لحظه حواله‌ها را می‌فروشند، برخی خودرو تحویلی را در پارکینگ به امید گران‌تر شدن نگه می‌دارند و تعدادی نیز خودرو را معامله می‌کنند که هیچ یک از این معاملات تاثیر مثبتی در بازار خودرو نمی‌گذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو سالی بین یک میلیون و 700 هزار تا یک میلیون و 800 هزار عدد است؛ لذا حتی قرعه کشی‌هایی که تعداد آن حداکثر 800 هزار خودرو است هم نمی‌تواند این نیاز را تامین کند؛ بنابراین همچنان بازار تشنه عرضه خودرو باقی می‌ماند.

موتمنی تاکید کرد: علاج کار تنها یک برنامه ریزی اصولی است. ریشه کار در تولید است نه دلالی، دلالان غیر حرفه ای. تولید بموقع و عرضه خودرو به اندازه نیاز داخلی، به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد تا بر کالای مصرفی، حساب سرمایه‌ای باز کند. از سوی دیگر خودرو باید از طریق افرادی به بازار عرضه گردد که شغل و حرفه آنهاست.

ريیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: هر شغلی اگر در جایگاه خود فعالیت نکند بازار آشفته می‌شود. ویترین خودروفروشان را به جز خودرو نمی‌توان باکالای دیگری پر کرد. دیگر مشاغل هم همینطور است. این روز‌ها افراد مختلف با مشاغل متفاوت وارد بازار خودرو، ملک، ساخت و ساز شده اند. این در حالی است که هیچ جای دنیا افراد در غیر از تخصص خود فعال نیستند. خانه دارها، محصلان، دانشجویان، پزشکان و … همه وارد خرید خودرو نه برای تامین نیاز فردی بلکه برای معامله شده اند. این برهم ریختگی نظم در خرید و فروش خودرو معمای گرانی و تورم خودرو را حل نخواهد کرد؛ بلکه خود به تشنج آن می‌افزاید.

موتمنی به فروشندگان زیرزمینی و عدم اعتقاد آن‌ها به پرداخت مالیات اشاره کرده و گفت: هیچ یک از فروشندگان خودرو که صاحب پروانه کسب هستند نمی‌توانند وارد خرید خودرو‌های قرعه کشی شوند در حالی که سالانه مالیات خود را پرداخت می‌کنند؛ اما خریداران زیرزمینی که مشاغل فراوانی دارند از این رویه استفاده و سود می‌برند. بار‌ها این نکات را به مسيولان گوشزد و هشدار داده ایم. مهمترین کلید جلوگیری از تورم و فساد، پرداخت مالیات بموقع و اصولی توسط همه است.

موتمنی با ابراز تاسف از اجرایی نشدن سامانه معاملات خودرو گفت: موضوع سامانه معاملات خودرو در سال 91 مطرح و توسط برخی پی گیری شد، اما متاسفانه اجرایی نشد. اجرایی شدن این سامانه می‌تواند تمامی مشکلات سوء استفاده برخی از دلالان که نظم بازار خودرو را برهم می‌زنند حل کند. با ثبت تمامی مراحل خرید خودرو با مدارک کامل به طور شفاف می‌توان راستی آزمایی کرد و هیچ قیمتی به دلخواه تغییر نمی‌کند تا بازار متحول و بی نظم شود.

وی افزود: همانگونه که دولت در زمان کمبود مواد غذایی در پی تامین آن از کانال‌های مختلف بر می‌آید تا مشکل تورم در آن محصول را کم کند باید برای تولید قطعات خودرو نیز به همان میزان نگران باشد و بازار قطعات را تامین و پوشش دهد. تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان باید این وظیفه را بخوبی انجام دهند. اکنون که می‌دانیم بازار خودرو با بی نظمی دچار اختلال و مشکل شده است پس باید در پی راه حل بود و تنها راه حل آن، سرمایه گذاری دولت در تامین نیاز بازار تولید خودرو است.

وی راه اندازی سامانه ثبت معاملات را راه حلی بسیار موثر و مثبت خواند و گفت: هر چه سریعتر باید این سامانه شروع به کار کند تا هم سازمان به موقع مالیاتش را دریافت کند وهم بازار خرید و فروش خودرو از این حالت متشنج و بی ثبات خارج شود و سیر طبیعی را طی کند، هوشمند سازی امروزه در تمامی معاملات در دنیا خپحرف راول را می‌زند، این کار فقط برای افرادی ناراحت کننده است که ترس از شفافیت دارد، اتحادیه نمایشگاه دارن خودرو در این کار پیشتاز است.

وی در خصوص لزوم آموزش‌های لازم در خصوص مشکلات و موضو عات مالیاتی بیان داشت: امروزه در دنیا آموزش در تمامی عرصه‌ها حرف اول را می‌زند سازمان امور مالیاتی برای اجرای تمامی طرح‌های که ارايه می‌دهد هیچگونه آموزشی به مودیان نمی‌دهد، طرح را اعلام و انتظار دارد از همان فردا همگان اجرایی کنند، تا به کی باید مشکلات را با چانه زنی حل کرد اگر افراد به برنامه‌ها اشراف داشته باشند و آموزش ببینند کمتر با مشکل روبه رو می‌شوند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد